Ska du köra ERF i Finland?

Ska du köra Erf på Kemora?

• Antal röstningar
    0

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Som rubriken säger, ska ni köra i Finland.
Själv tycker jag att det blir för långt/bökigt, så vi hoppar nog den tävlingen.
Vad säger ni?

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Vi körer for att det är skoj, inte for bra placeringer. Det är min första säson i REC och skal bara läre att köre race. Det blir aldeles for dyrt. 320mil + färge (personbil+släp).

350liter benzin (12kr/l) = 4200 kr
Färge ??? 2500kr retur ? (bil+släp)
Anmeldgebyr 2300
Benzin til träning och race(60liter): 720kr
Däck 2500 kr (min.)
Bromsbeläg 500kr (min.)
olje 500kr

Och.. vi körer REC = Söndag.... dvs.. vi är hemma tisdag, och om vi skal ha' træning med på fredagen, så skal vi avsted onsdag = 1 vecka for 4 timers race.

Men, det blir en udgift på min. 13220 kr .... Uhmm.... dyra 4 timers race om man bare bliver nummer 22... :D

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Rätt intressant, de norrlänska teamen tvekar inte för att köra en tävling i Knutstorp eller på Falkenberg om det behövs. De få team eller individuella förare som finns här uppe kör på de flesta banorna söderut med minst +80 mil till de flesta banorna.

Ni söderut tvekar för en tävling långt norrut. :va

Tävlar inte själv nu men tycker det är en intressant betraktelse...

Skulle själv kunna tänka mig att köra i Kemora om det är något team som behöver en långsam förare. Krashar inte speciellt ofta dock.....

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Rätt intressant, de norrlänska teamen tvekar inte för att köra en tävling i Knutstorp eller på Falkenberg om det behövs. De få team eller individuella förare som finns här uppe kör på de flesta banorna söderut med minst +80 mil till de flesta banorna

Japp, och full respekt for det. Men, tyvärr är det inte det samma som att jag har penge till att göre det... Tro mig, om jeg hade pengene, så körte jag oxå i Finland :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Vi körer for att det är skoj, inte for bra placeringer. Det är min första säson i REC och skal bara läre att köre race. Det blir aldeles for dyrt. 320mil + färge (personbil+släp).

350liter benzin (12kr/l) = 4200 kr
Färge ??? 2500kr retur ? (bil+släp)
Anmeldgebyr 2300
Benzin til träning och race(60liter): 720kr
Däck 2500 kr (min.)
Bromsbeläg 500kr (min.)
olje 500kr

Och.. vi körer REC = Söndag.... dvs.. vi är hemma tisdag, och om vi skal ha' træning med på fredagen, så skal vi avsted onsdag = 1 vecka for 4 timers race.

Men, det blir en udgift på min. 13220 kr .... Uhmm.... dyra 4 timers race om man bare bliver nummer 22... :D

Den summan ska ju delas på flera, minst 2 förare. Klart att ni ska med:tummenupp

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Den summan ska ju delas på flera, minst 2 förare. Klart att ni ska med:tummenupp

Vi får se... ingen tvekan att vi gärna vill med...

Men... som sagt... förste säson...... rookie-rookie.... och, på en 600cc.. Om vi bara får point i en tävling är det ok. Och, så finland ?? :D Vodka och kniva overallt

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Rätt intressant, de norrlänska teamen tvekar inte för att köra en tävling i Knutstorp eller på Falkenberg om det behövs. De få team eller individuella förare som finns här uppe kör på de flesta banorna söderut med minst +80 mil till de flesta banorna.

Skulle själv kunna tänka mig att köra i Kemora om det är något team som behöver en långsam förare. Krashar inte speciellt ofta dock.....
Det är bara för att alla norrlänningar är vana vid att köra långt. Sen så jobbar de ju så mycket svart att pengar inte är ett bekymmer. :mattias

Jag vet inte om #3 Josh i Mura Räjzing kommer att ställa upp. Det krävs lite bastu och ölövervägning för att besluta. Fast, det hade vart sköj.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Japp, och full respekt for det. Men, tyvärr är det inte det samma som att jag har penge till att göre det... Tro mig, om jeg hade pengene, så körte jag oxå i Finland :)

Ja pengar är alltid ett problem. Hade jag haft pengar hade jag anmält ett team till ERF så jag har full förståelse för ert resonemang. Trots allt....

Det är bara för att alla norrlänningar är vana vid att köra långt. Sen så jobbar de ju så mycket svart att pengar inte är ett bekymmer. :mattias

Jag vet inte om #3 Josh i Mura Räjzing kommer att ställa upp. Det krävs lite bastu och ölövervägning för att besluta. Fast, det hade vart sköj.

Jo vi är vana att åka långt. Det är lite olika perspektiv på tillvaron.

Klart vi jobbar svart, jag jobbar dock för lite svart för att få råd med tävlande.:tungan

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

Dessutom så gäller ju i stort sett alla kostnader även om rejset skulle körts på Knudan. Det är ju bara transportkostnaden som påverkas. Jämför den totala kostnaden för ett race inkl allt (delat på 3) på Kemora och tex Gelleråsen som ju inte blev av. Blir det verkligen så hysteriskt stor skillnad som folk tror...

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Vi får dra ihop ett erf team inför kemora, enda banan man har hunnit tjuvträna på :tummenupp

MC Doktorn

Guest
Ingen tvekan här men däremot kanske man inte får med sig alla i sitt team och det krockar med Norskt Mästerskap och debutant klasserna 19-20 Juli på KGA.

Men som sagt det borde inte vara något problem att hitta en Xtra förare.

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
Utan stödhjul
Det känns som 2/3 av teamet är inne på samma linje:)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Inte om du fortsätter i samma anda som förra året. :5sure :kiss

Edit: Jag tror inte att pengarna är något direkt hinder, utan mest att det tar sån jäkla tid att konka Dodghe sådär långt. Vet inte heller om däcksman Koskinen är så glad över att vrålåket står och dropper transmissionsolja i X-anta timmar heller. :crash

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Inte om du fortsätter i samma anda som förra året. :5sure :kiss

Edit: Jag tror inte att pengarna är något direkt hinder, utan mest att det tar sån jäkla tid att konka Dodghe sådär långt. Vet inte heller om däcksman Koskinen är så glad över att vrålåket står och dropper transmissionsolja i X-anta timmar heller. :crash

Vi har ju miljömattor, nåt ska de ju användas till :)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ingen tvekan här men däremot kanske man inte får med sig alla i sitt team och det krockar med Norskt Mästerskap och debutant klasserna 19-20 Juli på KGA.

:angel

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Avstånd och färjebiljett i all ära. Men den "korta" färjeturen lägger till en dag transporttid i varje ände. Så det är både avstånd, pengar och tid. Tre extra grejer. Hade man tid och pengar....

För många förare i Skåne o mellansverige så är det inte mycket längre att köra till f.ex. Holland för att köra på f.ex. Assen. Färja Rødby-Puttgarten tar 45 minuter och resten är motorväg.

Om du bor i Värnamo (mitt i civiliserade sverige?)

så är det 891 km och 9 timmar till Assen

och det är 932 km, 18 timmar och en dyr färja till Kokkola (Kemora)

(enligt viamichelin.com)
(I räknestycket ser jag bort från minoriteter som f.ex Kirunabor eller Falsterbo/Köpenhamnare, men utgår från någon sorts påhittad "mellanvara")

Det är inte så mycket kilometerna, men färjan som gör utslaget i tid och pengar.

Sedan finns et ju närmare banor sydpå än Assen. Tyskland, Polen,...

Men..... Assen syns i MotoGp ibland så det är kul. Man kan nog inte få en helg i sista ögonblick, men om man kontaktar en lokal klubb i god tid, f.ex. till nästa år så vore det konstigt om dom inte tyckte det vore kul att organisera en ERF helg och få själva få lov att deltage med några teams.

Ja,.... jag spånar bara.

Kanske 2009 ska ha ett lopp på Assen och ett i Finland/Norge. Så kan dom som bor norr om Stockholm deltaga nordpå och dom som bor syd om Stockholm deltaga sydpå. Stockholmarna kan nöja sig med att klaga på båda möjligheterna, he, he. :)

/Kris

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Vi får dra ihop ett erf team inför kemora, enda banan man har hunnit tjuvträna på :tummenupp

Det låter som en tanke som skulle kunna bli en handling. :tummenupp Just nu är du den enda som har en hoj men racebussar har vi i överflöd.:tungan

Om inte annat skulle det kunna vara for fun.

Hmm :va kom just på en sak, vi väntar på bebis nr 2 som är beräknad till den 27 juli. Varför ska alltid skojiga MC-relaterade saker krocka med barnafödande?:huvet Förra gången var det han här till vänster som skulle komma samtidigt som MC-mässan i GBG.....:näsblod

Jaja så var det med det. Jag hör av mig om Knutte (arbetsnamn) kommer ut snabbare än beräknat....

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200
Färja umeå-vasa kostar 105€ för fordon under 9m och 55€ per vuxen och resan tar ca 4 timmar. Ganska dyrt men så länge tar de nu inte...

Emil

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Klart man vill testa en ny bana! Det är ju det roligaste som finns, har kört Virtasalmi som var underbar och Ahvenisto som var hur kul som helst men farlig så Kemora ser jag fram emot. Måste bara få med teampolarna också:tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati