Ska jag köpa EN FZ1-N?

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Verkar vara inne att höra sig för om hojval här på forumet nu så jag har en fråga som jag funderat på länge nog nu.
Har funderat länge nog nu på att inhandla en fz1-n men senare även börjat titta på nyare modeller av z1000.
Nu kommer även honda med en ny modell som heter cb1000r tror jag som på bild verkligen ser bra ut.
Så vad säger experterna om dessa hojar.
Yamahan har bäst effekt medans hondan o kawan verkar likvärdiga.
Prismässigt skilljer det inte mycke har tänkt köpa 2008 eller 2009 årsmodell.
Har läst lite i z1000 tråden och tittat lite om vad ni säger om yamahan och ni verkar mera nöjda med yamahan.
Blir till att provköra till våren men vore kul o höra vad ni har att säga om modellerna.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Fina hojar alla tre, men CB1000 är väl lite vinnaren i samtliga tester där de jämförts? Körde den i somras, och roligare hoj får man leta efter. Kika på alla tre och jämför sittställning, pris, övriga villkor (vad kan du få med i priset) försäkringar etc. Vilken du än väljer gör du säkert ett bra köp!

Köp Hondan :)

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Fireblade 08!
Som sagt, Hondan är ju testvinnare och väldigt rolig, smidig och bra register hela vägen! Köp Hondan!

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Oväntat att 2 killar som har Honda tycker att du ska köpa Honda... haha

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet
Jag är själv inne på någon av de hojarna. Provkörde några förra året och jag tycker själv att Kawwan inte var någon höjdare. Hondan tyckte jag riktigt mycket om men glöm inte bort Triumph Speed Triple som har en lite busigare karaktär än de andra.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
CB1000R har attityd, eftersom jag inte kört den så går jag på utseendet och ljudet i min bedömning, och den är brutal:tummenupp :yoparty

Sen är det ju en Honda också:tummenupp

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Yamahan vann väl förra året innan hondan... Hondan har 125hästar yamahan 150.. jag kollade på båda på mässan och hondan är aningen snyggare men vad tänkte dom med när dom satte den bakfälgen? Fulare får man ju leta efter.

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Köp Hondan!!!!! Klart snyggast och nog billigast i försäkring genom if:s märkesförsäkring:tummenupp

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Z1000 tyckte jag hade tråkig karaktär, men ser bra ut.
CB1000R kändes smidig, ser ganska snygg ut och gick bra i motorn. ABS är dock ett fett nej om du vill busa. Instrumenteringen gillade jag inte heller.
FZ1-N har mycket krut i motorn, men känns inte riktigt lika smidig som CB1000Ren.

Sen har du ju SuperDuke och Speed Triple också, de tycker jag är betydligt trevligare än ovanstående alternativ.
SuperDuken har grymt register nere i varv, men tappar lite väl snabbt på topp tyckte jag.
Speed Triple är en av de roligaste hojar jag någonsin kört (därför jag köpte en sådan när jag hade naken hoj förut) och 1050n är helt fantastisk. Snygga, riktigt lättkörda, och med en motorkaraktär som är helt underbar. Dessutom har If märkesförsäkring på den, så man kan komma billigt undan.
Street Triplen är ju även ett alternativ, otroligt smidig och fin motor, dock alldeles för lite grunt i motorn enligt mig. Så kändes den för liten för mina 202cm också. R-versionen är ju dessutom ännu häftigare, den har jag dock inte provat. Förmånligare i inköp och försäkring än de större hojarna är den ju dessutom.

Men, som andra säger, prova själv! Flera av de hojåkare jag känner prisar Triplen och jag är inte den som säger emot. En kompis som har R1a tyckte dock inte riktigt om min Triples karaktär, utan gillade mera FZ1-N, R1 fighter, och liknande.

Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Får lägga ett ord för superduken fastän den inte va med bland dina val:tummenupp

Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
tja jag stod i valet mellan z1000 och cb1000r och fann att z1000 hadde en mer explosiv busig motor medans cb var mer bestämd till högre farter då vart den trött.
sammt att jag anser att cb ser mer ut som en 125:a då den är så smal och har vissa andra detaljer som späder på det...men jag upplevde iaf att hondan hadde en bättre chassiuppsättning från fabrik.

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
BMW S1000XR
Har en 07 med slipon, KN och PC. Går enormt fint, är mycket nöjd med den. Har dock inte kört Hondan.

Det enda minuset för mig är att den blir lite jobbig på längre transporter eftersom man får mkt vind på sig. Detta gäller ju dock alla hojar i klassen och speciellt om man som jag är 195 cm.

Skall fundera under våren om jag skall ha kvar den eller om jag skall skaffa mig något med mera kåpor, är lite sugen på en 1300S

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Har en 07 med slipon, KN och PC. Går enormt fint, är mycket nöjd med den. Har dock inte kört Hondan.

Det enda minuset för mig är att den blir lite jobbig på längre transporter eftersom man får mkt vind på sig. Detta gäller ju dock alla hojar i klassen och speciellt om man som jag är 195 cm.

Skall fundera under våren om jag skall ha kvar den eller om jag skall skaffa mig något med mera kåpor, är lite sugen på en 1300S

Är det så klent på yamahan? hadde en fz6-n innan jag köpte z1000:n och det var som natt å dag när det gällde att skjuta undan vinden, själv kan man ligga å marscha i runda 160 iaf i en 15mil i några svängar har man gjort utan nåt obehag alls, är 193cm

http://www.metacafe.com/watch/1015046/honda_cb1000r_vs_kawasaki_z1000/

Last edited:

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
BMW S1000XR
Är det så klent på yamahan? hadde en fz6-n innan jag köpte z1000:n och det var som natt å dag när det gällde att skjuta undan vinden, själv kan man ligga å marscha i runda 160 iaf i en 15mil i några svängar har man gjort utan nåt obehag alls, är 193cm

http://www.metacafe.com/watch/1015046/honda_cb1000r_vs_kawasaki_z1000/

Har inte provat den heller så jag kan inte jämföra. Kan också vara så enkelt som att det är min ovana, har inte haft någon naken hoj tidigare.

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Fina hojar alla tre, men CB1000 är väl lite vinnaren i samtliga tester där de jämförts? Körde den i somras, och roligare hoj får man leta efter. Kika på alla tre och jämför sittställning, pris, övriga villkor (vad kan du få med i priset) försäkringar etc. Vilken du än väljer gör du säkert ett bra köp!

Köp Hondan :)

Jaa det blir nog en honda utan abs.
Ser grymt bra ut och premien BLEV betydligt billigare än yamahans.
Ska försöka tigga till mig ett slipon i priset jag nu fått.
100.000 bra pris på en ny hoj det.

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Jag testkörde såväl Yamman, Trajan och Hondan i höstan. Testade även BMW K 1200 R och SuperDuke.

Alla var fina hojar. Slutade dock med att jag köpte en B-King :)

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Jag föll för yamman....!!!Men du skall ju såklart provköra alla innan du bestämmer dig....!!Ganska individuellt hur man upplever dem när man kör.
Jag gillade också Cb1000 innan jag provkörde den:S
Men inte efter :)

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Och b-kingen hur är den?
brutal?
i sammanhanget med hondan

B-Kingen är underbar faktiskt. Otroligt lättkörd (den vann som sagt Motorrads Alp-test för såna hojar), sen är motor helt sjuk. Går silkeslent men kraften tar ALDRIG slut :) växellådan är också kanon. Däremot får man inte vara för lång, jag är 184 och det är inga problem men blir man över 190 så blir det tight med knäna..

Och man kan köpa den för ett mycket bra pris om man bara prutar lite...

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
fick pröva ktm sd, b-king o z1000 i samband med att "allt om mc" gjorde ett prestandatest på hojarna.
super duken hade varit det givna valet för mig! lätt den roligaste! z1000 däremot var faktiskt en besvikelse, riktigt trött o inget klipp i motorn. synd då den häftig o titta på och så är det ju en kawasaki..men men..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring