Ska Jag Köpa?? Talar Han Sanning? Hjälp Tack

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Tjenare jag tänkte köpa mig min första tunga motorcykel till helgen. jag vet att många inte tycker att man ska börja med en TL1000R men det är redan bestämt. jag såg denna annons på blocket

http://www.blocket.se/vi/7695304.htm?ca=13_s

någon som vet något om den. jag har prata med killen och sagt att jag ska ha den (nästan iaf) ska åka och kolla på den på sön.

nu e det så att jag inte är så jätte bra på sport hoj än sålänge. och han säger att det inte finns någon service bok. vilket gjorde mig misstänksam. jag skrev till honom och fick detta mail tillbaka.

Hojen är i fint skick.
Skavank finns. När jag åkte för att ställa in hojen för vinterförvaring i höstas blåste cutsen av för att den inte var ordentligt låst. Det blev då några skrapmärken på den på den sida som är mot häcken på den som kör. Det är det enda.

Hela 2005 var hojen avställd förutom när jag hämtade hem den till mig och körde tillbaka den i höstas. Jag studerade förra året och hade därför inte råd att köra. Den gick alltså bara typ 7 mil 2005.

2004 la jag ner hojen i en kurva när jag vejade för en hare. Det var i låg hastighet och jag och hojen hasade ut i en grässlänt. Det som hände då var att allt utstickande och kåpor fick bytas på vänster sida. Ljuddämparen på vänster sida fick fula märken och därför byttes båda ut till nya Leo Vince. Inga skador på ram, tank, sving eller styrkronor uppstod.

Det finns ingen servicebok. Den är svensksåld. Reg.nr. RFG907

Jag köpte den i maj 2003 och den har gått ca 500mil på tre säsonger. Den som jag köpte av jobbade på MC Sevice i Norrköping och han gick igenom allt nödvändigt 2003 precis innan jag tog över den. Dock är inget dokumenterat.

Däcken var sprillans 2003, Michellin Pilot Sport, och alltså rullat 500mil. De klarar lugnt en säsong till. Skitbra däck, bästa sportdäcket tycker jag.

Jag bifogar utdraget ur fordonsregistret.

Det är lika bra att vara ärlig och tala om allt som är viktigt. Många blir skitnödiga när dom får höra att hojen blivit nerlagd, men så länge det bara är plast och utbytbara delar som pajar är det ingen fara. Hojen går ju lika bra för det.

Underbar hoj. Jag kommer att sakna den. Anledningen till att jag säljer är att min flickvän och mina barn inte gillar att jag kör. Jag börjar bli för gammal helt enkelt, 38 bast snart. Har skadat nyckelben, knän och handleder genom åren jag kört hoj, och inser sakta att det är dags att lugna ner mig.

Priset är något förhandlingsbart om det är bråttom. Jag har inte bråttom. Och sen kanske det är bra om du kan provköra den, vilket vädret kanske inte tillåter än.

Skriv gärna hur det än blir / Tomas


>>>> i fordonsregisret stog det att det hade varit 4 ägare.
och något som jag tyckte var konstigt var att det stod

senast besiktning 2005-05-31
senast godkända besiktning 2003-05-19

Någon som vet något om denna hoj?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tycker att den säljaren verkar veta precis vad han snackar om. Skulle inte bli det minsta misstänksam faktiskt.

Ang. servicebok spelar det inte allt för stor roll när det gäller en såpass gammal hoj.

Lycka till!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det med besiktningen innebär ju att den inte gått igenom på senaste besiktiningen.. Skaffa ett uttdrag från SBP på det... Sen att den varit smälld spelar ingen roll, i sig, om den är ordentligt lagad. Se bara till att han kan visa dokumentation på det.
 
Last edited by a moderator:

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
Utan service bok ,nerlagd ?, be vägverket skicka ut föregående bes på hojen ,sen får man kanske gå mest på magkänsla vid ev köp..
 
Last edited by a moderator:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Tja set från den här sidan: han hade kunnat försöka mörka allt. Tycker det låter som om det helt klart är värt att åka och kolla på...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Ruaro skrev:
2045905 Tjenare jag tänkte köpa mig min första tunga motorcykel till helgen. jag vet att många inte tycker att man ska börja med en TL1000R men det är redan bestämt. jag såg denna annons på blocket

http://www.blocket.se/vi/7695304.htm?ca=13_s
Oooooj, vad jag skulle titta noga på den hojen!

Har ägaren talat om att den TROLIGEN har varit med om en totalskada 2002 och varit inlöst av Trygg-Hansa?

Har han talat om att MC-Service i Norrköping TROLIGEN köpt in den som skrot av försäkringsbolaget i Januari 2003 och plockat ihop den och i sin tur sålt den och gjort en fin förtjänst på den?

Dessutom är det körförbud på den från och med 1 Juni förra året. (Vilket iofs. inte behöver betyda något alls).

Det behöver absolut inte vara något fel på hojen! Men det kan vara läge att inspektera den noga.

Trygg-Hansa blev ägare till hojen 2002-07-08.

MC-Service i Norrköping köpte hojen av Trygg-Hansa 2003-01-06.

Nuvarande ägare Tomas Gustav Ehlert köpte hojen av MC-Service 2003-05-20.

Det finns alltså indikationer om att cykeln varit såpass kraschad att försäkringsbolaget löst in den.
Å andra sidan har nuvarande ägare haft cykeln i över tre år, så man kan tycka att han borde märkt om något var fel på dom åren. (Men det skulle han å andra sidan aldrig tala om för dig)...
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Ta med nån polare till dig som kan följa med o kolla, alltid bättre med 4 ögon än 2. Men han uppger ju skadorna och att det är åtgärdat, men för säkerhets skull så begär kvitto eller någon form av reparationsorder/kvittens på att det är utfört om det nu är gjort på verkstad. Har han gjort det själv så fråga ändå efter kvitto. Man kan aldrig vara FÖR försiktig, det ändå en hel del pengar det handlar om.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
N.Blomqvist skrev:
2045947 Oooooj, vad jag skulle titta noga på den hojen!

Har ägaren talat om att den TROLIGEN har varit med om en totalskada 2002 och varit inlöst av Trygg-Hansa?

Har han talat om att MC-Service i Norrköping TROLIGEN köpt in den som skrot av försäkringsbolaget i Januari 2003 och plockat ihop den och i sin tur sålt den och gjort en fin förtjänst på den?

Dessutom är det körförbud på den från och med 1 Juni förra året. (Vilket iofs. inte behöver betyda något alls).

Det behöver absolut inte vara något fel på hojen! Men det kan vara läge att inspektera den noga.

Trygg-Hansa blev ägare till hojen 2002-07-08.

MC-Service i Norrköping köpte hojen av Trygg-Hansa 2003-01-06.

Nuvarande ägare Tomas Gustav Ehlert köpte hojen av MC-Service 2003-05-20.

Det finns alltså indikationer om att cykeln varit såpass kraschad att försäkringsbolaget löst in den.
Å andra sidan har nuvarande ägare haft cykeln i över tre år, så man kan tycka att han borde märkt om något var fel på dom åren. (Men det skulle han å andra sidan aldrig tala om för dig)...
Lät mindre kul...
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
N.Blomqvist skrev:
2045947 Oooooj, vad jag skulle titta noga på den hojen!

Har ägaren talat om att den TROLIGEN har varit med om en totalskada 2002 och varit inlöst av Trygg-Hansa?

Har han talat om att MC-Service i Norrköping TROLIGEN köpt in den som skrot av försäkringsbolaget i Januari 2003 och plockat ihop den och i sin tur sålt den och gjort en fin förtjänst på den?

Dessutom är det körförbud på den från och med 1 Juni förra året. (Vilket iofs. inte behöver betyda något alls).

Det behöver absolut inte vara något fel på hojen! Men det kan vara läge att inspektera den noga.

Trygg-Hansa blev ägare till hojen 2002-07-08.

MC-Service i Norrköping köpte hojen av Trygg-Hansa 2003-01-06.

Nuvarande ägare Tomas Gustav Ehlert köpte hojen av MC-Service 2003-05-20.

Det finns alltså indikationer om att cykeln varit såpass kraschad att försäkringsbolaget löst in den.
Å andra sidan har nuvarande ägare haft cykeln i över tre år, så man kan tycka att han borde märkt om något var fel på dom åren. (Men det skulle han å andra sidan aldrig tala om för dig)...
Oj, vad mycket fin information ! Vad får du den ifrån? :)

Nån som har adress till bilregistret där man kan kolla reg nr?
 

sandstream

Guest
Angående serviceboken så kommer du själv få samma problem när du säljer hojen, det är många som vill att man har den och blir misstänksama annars.
Bara du kan bestämma om det är värt bekymret.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Kan man inte göra M-test på hoj som man kan göra på bilar?
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Kan man kolla upp besiktningen på nätet?? isf någon som har adressen?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
N.Blomqvist skrev:
2045947 Oooooj, vad jag skulle titta noga på den hojen!

Har ägaren talat om att den TROLIGEN har varit med om en totalskada 2002 och varit inlöst av Trygg-Hansa?

Har han talat om att MC-Service i Norrköping TROLIGEN köpt in den som skrot av försäkringsbolaget i Januari 2003 och plockat ihop den och i sin tur sålt den och gjort en fin förtjänst på den?

Dessutom är det körförbud på den från och med 1 Juni förra året. (Vilket iofs. inte behöver betyda något alls).

Det behöver absolut inte vara något fel på hojen! Men det kan vara läge att inspektera den noga.

Trygg-Hansa blev ägare till hojen 2002-07-08.

MC-Service i Norrköping köpte hojen av Trygg-Hansa 2003-01-06.

Nuvarande ägare Tomas Gustav Ehlert köpte hojen av MC-Service 2003-05-20.

Det finns alltså indikationer om att cykeln varit såpass kraschad att försäkringsbolaget löst in den.
Å andra sidan har nuvarande ägare haft cykeln i över tre år, så man kan tycka att han borde märkt om något var fel på dom åren. (Men det skulle han å andra sidan aldrig tala om för dig)...

Mest troligt inlöst och lagad eller så kan den vara snodd och återfunnen. Sen behöver det inte alls vara något fel eller konstigt med hojen bara för den är löst och lagad. Men jag skulle kolla upp den jävligtnoga, inget snack om den saken..

Det otäckaste med hela grejen måste ju vara att MC-Servie tjänat pengar på den.. Fy fan! :rolleyes:
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Jag ska ringa killen igen kl 13.00 något jag ska fråga??
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Att den är inlöst behöver inte vara något problem. Det är bara ett sätt att göra en förtjänst på. De har lagat den så mycket som det behövs för att kunna regbesiktiga in den igen, och den har gått igenom godkänd besiktning efter det. Jag skulle titta mer på totala skicket samt verkligen kolla att den spårar och hur gafflarna ser ut och eventuella sprickor vid styrhuvudet. Klonkar det eller ser illa ut - köp någon annnan. Angående att den inte har en godkänd besiktning - den har synats 31/5 2005. Varför gick den inte igenom?
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Ruaro skrev:
2045973 Jag ska ringa killen igen kl 13.00 något jag ska fråga??
kan ju alltid fråga om han inte kände till historien om hojen eller om han försökte "mörka" den. Ringer du till mc-service borde de kunna berätta vad hojen faktiskt vart med om....
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top