Ska jag räkna med SPAM från sporthoj?

Bodhi76

Bannad
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki Gixxer 1000 -03
Hej Swedie, du skriver om det här SPAM-mejlet att "Dock förstår jag oxå samtidigt att man inte alltid uppskattar reklam. Ta bort email, avregistrera er. Färdigt." KLart jag kan göra det. Det är frivilligt att vara medlem här. Men jag är nyfiken, betyder det att man som medlem får räkna med SPAM från Bridgestone, dataphone, smc också?

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
var tvungen att läsa din post, 3gr för att förstå vad du menar.

men....
Jag har inte fått ett enda spam mail ifrån sh.com..

men det kanske bara är jag?

eller var det, det du menade?

Bodhi76

Bannad
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki Gixxer 1000 -03
Jag har inte fått ett enda spam mail ifrån sh.com..
men det kanske bara är jag?

Hör ihop med diskussion om SPAM som Swedie stängde. MEn han avslutade lite konstigt tyckte jag och undrar bara vad han menade...

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Regler om obeställd e-postreklam
Från och med den 1 april 2004 är det förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam och reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.
Konsumentverket/KO har tillsyn över att marknadsföringslagen efterlevs. Ändringen i den svenska marknadsföringslagen beror på ett EU-direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Obeställd reklam via e-post ses som speciellt påträngande och regleras därför på samma sätt som reklam via fax och automatiska uppringningssystem.

Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.

Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:

Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Det införs också en definition i 3 § marknadsföringslagen av elektronisk post. I detta begrepp ingår, förutom e-post, även exempelvis SMS-meddelanden och MMS-meddelanden. Det som vanligtvis kallas "spam" omfattar även andra typer av e-post, förutom reklam, exempelvis så kallade Nigeriabrev och propaganda från politiska partier.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3607

Jag tolkar markerade meningarna som att det måste finnas en möjlighet för dig att kunna tacka nej till reklam till din e-mailadress när du reggar dig på en site eftersom du troligen inte har haft ett "etablerat kundförhållande" med aktuell site innan. Nu vat jag inte vad som gäller för de som reggar sig på SH idag, men alla seriösa företag har en klar och tydlig ruta där man kan markera att man inte vill ha reklam eller så kallade nyhetsbrev.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...