Regler om obeställd e-postreklam
Från och med den 1 april 2004 är det förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam och reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.
Konsumentverket/KO har tillsyn över att marknadsföringslagen efterlevs. Ändringen i den svenska marknadsföringslagen beror på ett EU-direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Obeställd reklam via e-post ses som speciellt påträngande och regleras därför på samma sätt som reklam via fax och automatiska uppringningssystem.
Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.
Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:
Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Det införs också en definition i 3 § marknadsföringslagen av elektronisk post. I detta begrepp ingår, förutom e-post, även exempelvis SMS-meddelanden och MMS-meddelanden. Det som vanligtvis kallas "spam" omfattar även andra typer av e-post, förutom reklam, exempelvis så kallade Nigeriabrev och propaganda från politiska partier.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3607
Jag tolkar markerade meningarna som att det måste finnas en möjlighet för dig att kunna tacka nej till reklam till din e-mailadress när du reggar dig på en site eftersom du troligen inte har haft ett "etablerat kundförhållande" med aktuell site innan. Nu vat jag inte vad som gäller för de som reggar sig på SH idag, men alla seriösa företag har en klar och tydlig ruta där man kan markera att man inte vill ha reklam eller så kallade nyhetsbrev.