Ska köpa motard, är husaberg 450 något att ha?

BengtssonV

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
motard
hejsan!!

snälla ge mig dina erfarenheter av husaberg 450? går den bra? hur många hästkrafter? lätttrimmad?

tack

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
bana eller gata?. på gata är inte 450 så mycket att hänga i granen men jag antar att du kommer köra bana. köp inte husa höll jag på säga. Du vet aldrig när de rasar. Själv inte haft några problem.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
De 450or som finns idag är väldigt lika varann i allt. Effekt, motorkaraktär osv. Jag vågar lova att alla 450or på marknaden idag ger 45-50hk (på hjulet) beroende på trimning och modell.
Fördelen med en Husa är att den är sexväxlad vilket gör att den kan gå lite lugnare samt pallar fler olika utväxlingar. Hondan är baserad på crossen vilket ger mer trimning = mer slitage -> dyrare.
Om du siktar på en husa 450 så får du ju per automatik en 04 (eftersom de kom då) eller nyare vilket är bra eftersom du då får annan förgasare och tändsystem jämfört med tidigare år.

Just 450orna är nog såpass lika att det är personlig smak som får avgöra. Jämför Hynda, yamma, KTM, Husa, HVA, sukka osv. De har nog alla nån fördel jämfört med de övriga men jag skulle såklart rekomendera Husan.

Busaberg skrev:
Det vet du ju inte på några andra märken heller.Går det sönder så lagar man.
Hur var det Spretman sa.... "klok som en bok" :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har faktiskt inte kört just 450n men om jag inte har fel är det samma chassie och motor (som husa 650) förutom de uppenbara bitarna då? Personligen gillar jag chassit bra mycket bättre på Hondan + att det är en japansk motor med i min åsikt tokmycke bättre kvalité. (bara titta in under ventilkåpan och man blir kär).

Skulle jag välja en 450 skulle jag välja Hondan eller Yamman, eventuellt också Suzukin som kom i år. Hondan e femväxlad och Yamman fyrväxlad. Jag åker standardmotor (otrimmat) och tycker att fem växlar nästan är för mycket, fast det är bra att kunna välja hur man vill dreva.

KTMen har jag också kört och jag gillar inte chassit lika bra på den heller, sen tycker jag att motorns karaktär är roligare på hondan också. Fjädringsmässig dock tycker jag att KTMen är bättre än hondan å yamman som standard, men det ska man ändå bygga om om man ska rejsa cykeln.

Huskyn har jag inte provkört.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Olof Eriksson skrev:
Har faktiskt inte kört just 450n men om jag inte har fel är det samma chassie och motor (som husa 650) förutom de uppenbara bitarna då? Personligen gillar jag chassit bra mycket bättre på Hondan + att det är en japansk motor med i min åsikt tokmycke bättre kvalité. (bara titta in under ventilkåpan och man blir kär).
Speciellt Hondas titanventiler verkar hålla väldigt hög och jämn kvalitét :)

Last edited:

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Olof Eriksson skrev:
Japp, 130 timmar för de flesta. Sen sätter man in stålventiler.
Håller du ner gasrullen så tror jag inte Titanventilerna håller 130h, + försök få tag på ventiler när det rasar!!!

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
450:n tycker jag hondan är trevligare men som jag har hajjat det av mina uppfattningar så håller husan bättre, hondas titanventiler har en förmåga att vilja ge upp på tok förtidigt... men den är varvtålig och inte så känslig mot övervarv som husan är.
skulle jag köra bana med en 450 skulle det bli en honda skall jag köra större så är husan ett självklart val i mina ögon

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Möjligheternas möjlighet !

Har kvar en av mina Suzuki RMZ 450 som inte mycket var framför in i första sväng under -05 i SM , fördelen med 4 vxl. är på sukkan att den är så urstark i botten och driver hela vägen på växeln, vilket gör att vi inte behöver tokväxla som 5-6vxl hojjarna, när dom lägger i 3an i starten slår jag i 2an .
Kan starkt rekomendera Suzuki
Hör av dig om du är intresserad.
den är komplett
Crille

BengtssonV skrev:
hejsan!!

snälla ge mig dina erfarenheter av husaberg 450? går den bra? hur många hästkrafter? lätttrimmad?

tack

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
philsson skrev:
köp större då. :gnissla
Verkar smart :tummenupp
Du borde rikta blickarna mot större LV-reggade husamodeller.

*host, host* se annonstips nedan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
BengtssonV skrev:
hade tänkt bruka den på gata... hur många hästkrafter har husan?
Köp Supermotos 650 då :tummenupp Nu vet jag inte vad som e gjort åt den men en bit över 60hk på bakhjulet gissar jag att det är, och det lär du inte tycka är för lite :tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!