Ska kolla på hoj i morgon. Behöver tips!

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tjenare!
Ska kolla på en suzuki gsx r 750 1985 i morgon.
Jag kan ju det vanliga säkerhets kontrollen bromsar, lager, svingarm, olja, packningar och alla lysen.
Är det någon som kan ge något tips!
Både vid kontroll och vid provkörning?

Tackar på förhand!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Pelleh skrev:
Tjenare!
Ska kolla på en suzuki gsx r 750 1985 i morgon.
Jag kan ju det vanliga säkerhets kontrollen bromsar, lager, svingarm, olja, packningar och alla lysen.
Är det någon som kan ge något tips!
Både vid kontroll och vid provkörning?
Tackar på förhand!

Kolla efter sprickor i kåporna, eller rättare sagt om de är vettigt lagade.
Har du möjlighet så kolla kompet, ingen ny hoj.
Fråga om tändspolarna är bytta.
De rasslar ganska mycket (oljekyld) men lyssna så det inte är något missljud i spisen. Kolla att inte hydrauliska-kopplingen börjar dra om du står med ettan i typ en minut och gasar lite, wroom wroooom. Testa lådan asåklart, full fart på tvåan och full motorbroms. Samma sak på trean.

Skulle jag köpa en så gammal hade jag gått till närmaste favorit-verkstad och bett att de kollar på hojen en timme och mäter kompet. Det kommer helt klart vara värt pengarna!

/Fredde - då när jag köpte min första tunga hoj var det precis en sånn, en röd, (DOJ som regnr) det var så grymt att säga att jag har en "750R" he hehe...
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Skall du skaffa en kulthoj. Jag har haft en sådan och det är la en bra cyckel frånset bromsar och chassi :hihi
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
SegDeg skrev:
Skall du skaffa en kulthoj. Jag har haft en sådan och det är la en bra cyckel frånset bromsar och chassi :hihi

Då får jag kolla det extra noga.

Finns MÅNGA trådar om det här... sök!

Ja det gör det. Men när folk känner igen modellen och kan ge speciella tips om denna är det ju super!
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Den kvalar in direkt i Classic Suzuki om du gillar lite klassiker-stuk och sympatiserar med den filosofin. Förmånlig MHRF-försäkring för originalhojar, se
http://www.classicsuzuki.com/klubben/mhrf.htm
Hojen behöver passera en MHRF-besiktningsmans nålsöga och det är klart man gärna ser ägarprofiler som inte bidrar till att förstöra den fina skadestatistiken som MHRF uppvisar hittills.

Vi är några som är med i den klubben som börjat kika lite på GSX-R och skaffat några scaniabussar att meka med. Min 88:a är inte riktigt med i veteran-gamet ännu men jag har börjat förbereda att den skall kunna kvala in när det blir dags. http://suzuki.medial.com/gsxr/main.html

85:an :

-Fjäderlätt aluminiumram, som nån sa här på forumet "konstruerad av sugrör och björnklister" så den påstås flexa lite. Ramen väger 8 kilogram !
Men å andra sidan är det en teknisk märkvärdighet som det går att skryta om. En GSX-R fick inte lika låg torrvikt igen (179 kg) förrän årsmodell 1996.

Några hype-sidor för att stärka din förvissning om 85:ans förträfflighet :
http://mysite.wanadoo-members.co.uk/ghracing/86_2002.htm
http://www.users.totalise.co.uk/~gary/1985.htm
http://www.slingshot.cc/history_gsxr.htm

Vad som är viktigt handlar lite om du strävar mot original eller gärna bygger om till annat stuk. Vill du sträva mot original tjänar du mkt på att hitta en där kåporna är i originalutseende med bra finish. Original avgassystem är lite trickigt att få tag på till 85:an:

R705.jpg


Annars räcker det väl med att mekaniskt skick är bra. Om däcken är bra slipper du betala 3-4000:- för nya inför besiktning. Jag har sett flera 85:eek:r som "ser bra ut på bild" stå osålda i månader på Blocket i sommar så det går att fynda. Det är dock mkt värt att ha med sig någon när man kollar på den som har erfarenhet av modellerna, kan höra om maskinljud verkar normalt, om hojen verkar gå som den ska, osv. Att köpa en gammal hoj (80-90-tal) är oftast enbart inträdesbiljetten till lika mkt underhållskostnad som inköpspris om man har en förbättrande ambition. En komplett motorrenovering (inte många väljer det alternativet) kan kosta like mkt som två körklara begagnade hojar så det kan vara bra att ha i åtanke vid inköpet att försöka hitta en som känns frisk. Man kan dock köra billigt totalt om man haft tur med skicket. Om du köper en hoj för 20000:- och kostar på den 15000:- till så kanske den går att sälja för 25000:-, grovt uttryckt, det är bra att komma ihåg. Satsar man på förbättringar så är det mkt för att man fäst sig vid sitt eget exemplar. Så har man råd så är det totalekonomiskt bättre att försöka hitta en så bra hoj som möjligt från början i stället för att försöka fixa upp en dålig.

Man verkar kunna få ut mkt körglädje även av den första GSX-R-serien, själva grundkonceptet fanns med även där.
 
Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja det verkar faktiskt vara bra.
Den är helt i orginal och har gått 4000 mil. Så jag hoppas verkligen att allt är bra med den. Hade ju varit så roligt att köpa sin första hoj i morgon.

Tack för din info. Shysst som fan, många bra saker att veta!
 

Thesod

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Lidingö
Hoj
Kawasaki ZR7S -01
Det är inte dåligt om tändspolarna är bytta till lite kralligare, typ Accels.
Kolla stötdämparen bak, den är ofta dålig, och ganska jobbig att byta.
Kolla kåpor, och i den mån det går, kåpfästen... De är ofta reparerade, på ett eller annat sätt. En annan sak som kan vara jobbig på -85orna är att för att skruva loss tanken så måste man klämma in en nyckel under tanken för att ta loss de två skruvar som sitter där, det ändrades visst på senare modeller. Kolla frambromsen, den är ofta ganska svampig om inte slangarna är bytta...
Försök att verkligen lyssna på lager och sådant i motorn. Likadant startmotorn kan vara ganska trött. Låter den väldigt mycket så kan den vara på väg att gå åt helvete, och det är kanske inte helt gratis heller, dock ganska lätt att byta.Sitter originalförgasare på eller har de bytt till vakumförgasare?
Kolla undersidan på tanken efter rost, inte helt ovanligt det heller...

ps. Hade en gsxr750 -85 förut... en hel del mek, men förbannat rolig hoj att köra! =)
ds
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Falafelbabianen skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så var det nåt med svingen på den modellen - den var för kort och gav läskiga egenskaper så de bytte till en något längre sving.

85an har häftiga vobbeltendeser JA.
86 års modell fick lite längre hjulbas som berodde på en sving som var något längre för att motverka värsta vobblet.

/Nitrous
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
-85an har lite vobbeltendenser pga kort sving vad jag kommer ihåg. Den var dock riktigt rolig att köra på bakhjulet med. Mitt råd är att köpa en -85 som inte är sönderskruvad av nån hemma mekare. Om originallacken är kvar så är det ett stort plus. Tändspolarna krånglade på min kommer jag ihåg. Dom var lite känsliga för fukt vid tvättning och när man råkade varva in på rött vilket hände mig ett par gånger när man ville för mycket på ett hjul. Undrar vart min gammla -85a är idag . Det var nog 13 år sen som jag sålde den.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top