Den kvalar in direkt i Classic Suzuki om du gillar lite klassiker-stuk och sympatiserar med den filosofin. Förmånlig MHRF-försäkring för originalhojar, se
http://www.classicsuzuki.com/klubben/mhrf.htm
Hojen behöver passera en MHRF-besiktningsmans nålsöga och det är klart man gärna ser ägarprofiler som inte bidrar till att förstöra den fina skadestatistiken som MHRF uppvisar hittills.
Vi är några som är med i den klubben som börjat kika lite på GSX-R och skaffat några scaniabussar att meka med. Min 88:a är inte riktigt med i veteran-gamet ännu men jag har börjat förbereda att den skall kunna kvala in när det blir dags.
http://suzuki.medial.com/gsxr/main.html
85:an :
-Fjäderlätt aluminiumram, som nån sa här på forumet "konstruerad av sugrör och björnklister" så den påstås flexa lite. Ramen väger 8 kilogram !
Men å andra sidan är det en teknisk märkvärdighet som det går att skryta om. En GSX-R fick inte lika låg torrvikt igen (179 kg) förrän årsmodell 1996.
Några hype-sidor för att stärka din förvissning om 85:ans förträfflighet :
http://mysite.wanadoo-members.co.uk/ghracing/86_2002.htm
http://www.users.totalise.co.uk/~gary/1985.htm
http://www.slingshot.cc/history_gsxr.htm
Vad som är viktigt handlar lite om du strävar mot original eller gärna bygger om till annat stuk. Vill du sträva mot original tjänar du mkt på att hitta en där kåporna är i originalutseende med bra finish. Original avgassystem är lite trickigt att få tag på till 85:an:
Annars räcker det väl med att mekaniskt skick är bra. Om däcken är bra slipper du betala 3-4000:- för nya inför besiktning. Jag har sett flera 85
r som "ser bra ut på bild" stå osålda i månader på Blocket i sommar så det går att fynda. Det är dock mkt värt att ha med sig någon när man kollar på den som har erfarenhet av modellerna, kan höra om maskinljud verkar normalt, om hojen verkar gå som den ska, osv. Att köpa en gammal hoj (80-90-tal) är oftast enbart inträdesbiljetten till lika mkt underhållskostnad som inköpspris om man har en förbättrande ambition. En komplett motorrenovering (inte många väljer det alternativet) kan kosta like mkt som två körklara begagnade hojar så det kan vara bra att ha i åtanke vid inköpet att försöka hitta en som känns frisk. Man kan dock köra billigt totalt om man haft tur med skicket. Om du köper en hoj för 20000:- och kostar på den 15000:- till så kanske den går att sälja för 25000:-, grovt uttryckt, det är bra att komma ihåg. Satsar man på förbättringar så är det mkt för att man fäst sig vid sitt eget exemplar. Så har man råd så är det totalekonomiskt bättre att försöka hitta en så bra hoj som möjligt från början i stället för att försöka fixa upp en dålig.
Man verkar kunna få ut mkt körglädje även av den första GSX-R-serien, själva grundkonceptet fanns med även där.