ska man sluta åka gata?

flex

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2004
Ort
åkersberga
Hoj
k-5
Flera av mina vänner tycker att man bör sluta åka´gata´pga dom stora riskerna som finns,o istället satsa på mer banåkningsdagar.!.
vad tycker ni? är man en egoist ´gentemot´nära o kära o man fortsätter med ´gatåkning´???...
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
flex skrev:
2496189 Flera av mina vänner tycker att man bör sluta åka´gata´pga dom stora riskerna som finns,o istället satsa på mer banåkningsdagar.!.
vad tycker ni? är man en egoist ´gentemot´nära o kära o man fortsätter med ´gatåkning´???...

Fortsätt med gata. Men tänk på vad du gör. Gata är inte bana.
Även om du kanske kör fort o har din körning under kontroll så betyder inte det att andra har det ... Riskmedvetande! Kör.
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Bana är ju så klart mkt säkrare och enligt mig mycket roligare. Svårt att utnyttja en R-hoj på väg. Jag tycker dina vänner har gjort ett smart val.

//Mange
flex skrev:
2496189 Flera av mina vänner tycker att man bör sluta åka´gata´pga dom stora riskerna som finns,o istället satsa på mer banåkningsdagar.!.
vad tycker ni? är man en egoist ´gentemot´nära o kära o man fortsätter med ´gatåkning´???...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fabbe skrev:
2496191 Fortsätt med gata. Men tänk på vad du gör. Gata är inte bana.
Även om du kanske kör fort o har din körning under kontroll så betyder inte det att andra har det ... Riskmedvetande! Kör.

Riskmedvetande kommer med åren. Eller efter mycket rutin.
Självklart är det också viktigt att man inte är totalt bakom flötet. För då lär man sig aldrig.

Jag kör dumt som fan idag. Eller dumt i den mening av att köra utmanande.. Försöker alltid att ha framförhållning och tänka vad som kan hända. Men jag hoppas en vacker dag att jag lugnar ner mig lite mer. Och jag ber till gud att inget ska hända fram tills dess..

OBS! När jag skriver att jag ber till gud, så är det bara ett uttryck. Det är inget jag faktiskt gör. För då har man ju någon annan att skylla på om något skulle hända:rolleyes:

Edit: Ovanstående kommer från en ung kille som ens aldrig varit ett moppefucko och är på sin första säson på hoj. Så...
 

IronMike

Guest
Jag ska satsa på bana nästa säsong ..av en anledning, det börjar gå för fort på gatan. Struntar i vad nära/kära säger, dom tror tvärtom - att det är farligare på bana. För min egna del så händer det när det händer, en dag kanske man har otur, en kedja går av el dylikt. Jag får helre kedjeras på bana än bulten/bogan. Har gasat helvete på gatan i 7 år nu, det känns som det är dags för bana, känns som man är färdig på gatan,, man har svinat färdigt.

Tänkte satsa på rookie 1000 nästa år. Där kan man pyssla med sånt som jag gör som inte hör hemma på gatan, dvs "vägrar ligga bakom ngn", tål inte att bli omkörd, vill köra fortare eller köra skjortan av polarna som man bara ska åka å ta en fika med :)
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Smart:tummenupp
IronMike skrev:
2496195 Jag ska satsa på bana nästa säsong ..av en anledning, det börjar gå för fort på gatan. Struntar i vad nära/kära säger, dom tror tvärtom - att det är farligare på bana. För min egna del så händer det när det händer, en dag kanske man har otur, en kedja går av el dylikt. Jag får helre kedjeras på bana än bulten/bogan. Har gasat helvete på gatan i 7 år nu, det känns som det är dags för bana, känns som man är färdig på gatan,, man har svinat färdigt.

Tänkte satsa på rookie 1000 nästa år. Där kan man pyssla med sånt som jag gör som inte hör hemma på gatan, dvs "vägrar ligga bakom ngn", tål inte att bli omkörd, vill köra fortare eller köra skjortan av polarna som man bara ska åka å ta en fika med :)
 

IronMike

Guest
frollo skrev:
:näsblod .. tänk vi kanske kommer hamna i battlefight nästa säsong. Ska vi bilda en pakt, att vi hälps åt att sno sandstreams spår, backar upp varann :tummenupp

Skämtåsido, det ska bli jädrans skoj...även fast jag insett att jag kommer behöva 2 hojjar, en för bana och en för gata - dom har nämligen lagt ny asfalt på bulten....

:huvet
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
battlefight... det ser jag fram imot..Kul när det blir lite fighter..
Bulten,,,precis när jag trodde du var på rätt väg...:näsblod
IronMike skrev:
2496206 :näsblod .. tänk vi kanske kommer hamna i battlefight nästa säsong. Ska vi bilda en pakt, att vi hälps åt att sno sandstreams spår, backar upp varann :tummenupp

Skämtåsido, det ska bli jädrans skoj...även fast jag insett att jag kommer behöva 2 hojjar, en för bana och en för gata - dom har nämligen lagt ny asfalt på bulten....

:huvet
 

IronMike

Guest
frollo skrev:
2496208 battlefight... det ser jag fram imot..Kul när det blir lite fighter..
Bulten,,,precis när jag trodde du var på rätt väg...:näsblod
Hehe you bet :p ...har vintern på mig att kirra allt, hoj å racebuss e kvar. Har redan kirrat cirkusens skönaste tält bl a :hihi :tuttar annars tänkte jag gå ut med 100% å sen öka, fick lära mig på licenskursen att det är djungelns lag, är man minsta ödmjuk så torskar man placeringar :näsblod

Ang bulten så kan man ju inte sluta, den var skön innan dom la ny asfalt. Nu är det lilla Nürbergring/isle of man -på södertörn. Nästa år kommer det köras fortare än någonsin där.

:tummenupp
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag ska börja med bana/cross etc.
Tog mig 1 krash som kosta ett brutet lårben innan ja insåg att trafiken bara var en tidsfråga innan det small.
 

IronMike

Guest
Freddola skrev:
2496219 Jag ska börja med bana/cross etc.
Tog mig 1 krash som kosta ett brutet lårben innan ja insåg att trafiken bara var en tidsfråga innan det small.
Rock n' roll :yoparty för mig var det tvärtom ..åkte skog förr, hade en yz 250, gick åt helvete så jag börja åka gata istället :)
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Låter som om det kan bli ett dyrt kalas med dyra räkningar hos ortopeden...
Licensen brukar ju vara väldigt snäll annars...Är ju ingen tävling då.
Snarare så att man inte får licens om man inte visar respekt..

IronMike skrev:
2496216 Hehe you bet :p ...har vintern på mig att kirra allt, hoj å racebuss e kvar. Har redan kirrat cirkusens skönaste tält bl a :hihi :tuttar annars tänkte jag gå ut med 100% å sen öka, fick lära mig på licenskursen att det är djungelns lag, är man minsta ödmjuk så torskar man placeringar :näsblod

Ang bulten så kan man ju inte sluta, den var skön innan dom la ny asfalt. Nu är det lilla Nürbergring/isle of man -på södertörn. Nästa år kommer det köras fortare än någonsin där.

:tummenupp
 

IronMike

Guest
frollo skrev:
2496225 Låter som om det kan bli ett dyrt kalas med dyra räkningar hos ortopeden...
Licensen brukar ju vara väldigt snäll annars...Är ju ingen tävling då.
Snarare så att man inte får licens om man inte visar respekt..
Haha nejdå, vi hade tävling på licenskursen med riktig start å riktiga fighter. Det var blodigt allvar, iaf i toppstriden. Trodde innan att det skulle vara lugnt, men icke, det var alla möjliga tjuvknep och fula tricks, allt för att ta placeringar och ligga så långt fram som möjligt. Man fick licensen om man inte körde för sakta :hihi

Kanske nya regler vad vet jag...men det var det dom sa iaf, att man inte skulle köra för sakta.
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Nej så ska det ju vara ..alltså att man ska hålla ett visst tempo för att få licensen. Men det e ju stor skillnad på att köra fort med respekt eller köra fort och vara en fara för andra..
Men du verkar ju ha fått licensen i allfall så du måste ju ha gjort rätt:tungan
IronMike skrev:
2496226 Haha nejdå, vi hade tävling på licenskursen med riktig start å riktiga fighter. Det var blodigt allvar, iaf i toppstriden. Trodde innan att det skulle vara lugnt, men icke, det var alla möjliga tjuvknep och fula tricks, allt för att ta placeringar och ligga så långt fram som möjligt. Man fick licensen om man inte körde för sakta :hihi

Kanske nya regler vad vet jag...men det var det dom sa iaf, att man inte skulle köra för sakta.
 

IronMike

Guest
frollo skrev:
2496227 Nej så ska det ju vara ..alltså att man ska hålla ett visst tempo för att få licensen. Men det e ju stor skillnad på att köra fort med respekt eller köra fort och vara en fara för andra..
Men du verkar ju ha fått licensen i allfall så du måste ju ha gjort rätt:tungan
Haha ja, det var bara gasa helvete så var det lugnt.. känns helt rätt, men dock med risk för att hamna på jumboplatser nästa år. Men man måste ju börja nånstans :) är man inte tuff på banan så kan man ju säkerligen vara depå-pajas med cirkustält å barbeque å hotpants-brewdar till förfogande..
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
<Ja precis! Det viktiga är att man har kul då känns det lite mindre tråkigt när man ska betala allt :tummenupp
IronMike skrev:
2496228 Haha ja, det var bara gasa helvete så var det lugnt.. känns helt rätt, men dock med risk för att hamna på jumboplatser nästa år. Men man måste ju börja nånstans :) är man inte tuff på banan så kan man ju säkerligen vara depå-pajas med cirkustält å barbeque å hotpants-brewdar till förfogande..
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det är ju ett val som var och en får göra...

Men att bara köra bana och tex som jag bo i Uppsala ger ju en viss abstinens då närmsta bana ligger 30 mil bort.
Nu är jag för att åka bana och gör det mer än gärna.
Kommer även jag dyka upp i R1000 nästa år i slutet av startfältet. :rolleyes:

Men vad som måste göras är ju att få upp riskmedvetenheten på allmän väg och sudda ut "det händer inte mig" attityden några måste ha för att köra som dom gör.
Jag har kanske fel men allt som ofta kör folk om i skymda kurvor och andra helt lifsfarlliga ställen.
Och många ger sig iväg i räsertempo på helt outforskade vägar för att upptäcka att det inte var så rakt bakom krönet som man trodde.
Så nånstans måste tanken om sin odödlighet finnas i många av oss!

Nu är det inte hela problematiken för en hojåkare.
Utan det finns ju även bilar som beter sig som om vi inte fanns och rätt vad det är gör en listig manöver så man landar in i plåten.
Hur man ska få kontakt med alla dessa och få dom att inse att vi finns är ett heltidsjobb som aldrig tar slut.

Själv så vill jag inte välja det ena eller det andra utan göra både och...
Samtidig som jag vill bli gammal och berätta om mina bravader för barnbarnen.

Bankörningen gör mig till en bättre användare av min hoj och körningen på allmän väg ger mig tid i sadeln som inte kan uppnås i samma utsträckning på banan.
Men man måste skilja på var man kör....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har också funderat på att enbart köra bana, men jag tror att jag skulle tappa mc-intresset då. Dels älskar jag att köra hoj, kunna åka allt från hojsemester till jobbpendling och roliga rundor på krokvägar, och dels känns det lite trist att ha 20 mil till närmsta bana, och bara kunna köra vissa i lång förväg inbokade dagar. Visst, jag är sugen på att börja tävla också, men det har jag inte råd med på långa vägar just nu heller, och inte tid heller för den delen.
Men i framtiden så kanske man omvärderar sitt beslut lite grann :)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Även jag kommer köra på samma stil som vår allas krönte bultenkung järnmikke. Blir å dra till tyskland och hämta upp en 1000cc banhoj för mg. Kommer fortf ha kvar min sukka när jag vill cruisa lite på gatan. Kommer nog alla pengar + tid på hoj, däck, bandagar, träningar mm.

Gata är för farligt för mig, inte det att jag inte kan hantera hur jag kör, utan hur andra kör och leker. Lika bra att vara snäll mot nära och kära och trappa ner på det.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
vbg_snake skrev:
2496683 Även jag kommer köra på samma stil som vår allas krönte bultenkung järnmikke. Blir å dra till tyskland och hämta upp en 1000cc banhoj för mg. Kommer fortf ha kvar min sukka när jag vill cruisa lite på gatan. Kommer nog alla pengar + tid på hoj, däck, bandagar, träningar mm.

Gata är för farligt för mig, inte det att jag inte kan hantera hur jag kör, utan hur andra kör och leker. Lika bra att vara snäll mot nära och kära och trappa ner på det.

är inne på samma spår som dig, bättre och hålla sig på bana, försöker att övertala min broder flex men han är svår flörtad:pannkyss . vi har haft en kanon säsong men efter allt som har hänt så tappar man lusten att åka gata.
så nu blir det att skaffa en race hoj o börja piska bana.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top