Ska man vara orolig för Ryssland?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, den här snubben som hämtades hade ju löst ut det rekomenderade brevet.

Det var ju så körkort återkallades förr också, man fick ett rekomenderat brev om att det var återkallat, löste man ut brevet så var man utan körkort, löste man inte ut det skickades en polis hem till dig och delgav dig.
Yes. Här finns mer info. Kolla även länkarna. https://polisen.se/tjanster-tillstand/delgivning/

Oavsett så är Rysslands agerande i delgivningsärenden inte konstiga. Måste jag säga igen att jag hejar på Ukraina eller är vi bortom det?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ögonblicksbild från Ryssland och storstäderna. Det intressanta är att mobiliseringen numera även drabbar de ryssar som har det bättre ställt och är närmare den politiska makten.
(För dem som inte förstår så är nedanstående inte ett förmedlande av personliga åsikter om mobiliseringen eller ett jämförande av den med hur andra länder skulle göra samma sak. Det är bara en bild över vad som sker i Ryssland just nu och hur detta nu har gått över till att ske i städerna, istället för bara ske små byar ute på landet)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har svårt att se Sverige göra detta i t.ex. Göteborg om elen slogs ut lite mera långvarigt.
Vi kanske har något att lära här..?

Jag tänkte samma sak när jag såg det där, men kanske någon mer ändamålsenlig bogsertruck.

Men det är ingen risk att sverige behöver ta till rolling blackouts, vi ligger inte i krig och har sönderbombad infrastruktur.... :va

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tänkte samma sak när jag såg det där, men kanske någon mer ändamålsenlig bogsertruck.

Men det är ingen risk att sverige behöver ta till rolling blackouts, vi ligger inte i krig och har sönderbombad infrastruktur.... :va

Vi hade ju ställt krav på att traktorerna som bogserar spårvagnarna på grund av elavbrott går på fossilfri miljödiesel ju... ?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Putin låter hälsa att de gör allt rätt i Ukraina. Om nu någon tvivlat...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Känns nog sådär att vara frivillig till mobiliseringen på vissa ställen..

(För dem som har svårt att förstå så är detta inlägg inte ett förmedlande av mina personliga åsikter om mobiliseringen eller ett jämförande av den med hur det skulle se ut i andra länder. Det är bara en bild över vad som sker i Ryssland just nu och hur ryssar själva ser på det)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Undrar hur många sådana här saker har inträffat i Sverige sista tiden?

"En rysk medborgare har gripits av den norska polisen efter att ha fotograferat med drönare vid flygplatsen Langnes i Tromsø.
Polisen har även hittat bilder från flygplatsen Kirkenes samt bilder på försvarets helikoptrar.

I tisdags greps en annan rysk medborgare med drönare och elektronisk utrustning vid den norsk-ryska gränsen."

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Undrar hur många sådana här saker har inträffat i Sverige sista tiden?

"En rysk medborgare har gripits av den norska polisen efter att ha fotograferat med drönare vid flygplatsen Langnes i Tromsø.
Polisen har även hittat bilder från flygplatsen Kirkenes samt bilder på försvarets helikoptrar.

I tisdags greps en annan rysk medborgare med drönare och elektronisk utrustning vid den norsk-ryska gränsen."

En hel del, fast här har de inte åkt fast (vad vi vet).

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Känns nog sådär att vara frivillig till mobiliseringen på vissa ställen..

(För dem som har svårt att förstå så är detta inlägg inte ett förmedlande av mina personliga åsikter om mobiliseringen eller ett jämförande av den med hur det skulle se ut i andra länder. Det är bara en bild över vad som sker i Ryssland just nu och hur ryssar själva ser på det)
Så bra att de gör allt rätt !

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En hel del, fast här har de inte åkt fast (vad vi vet).

Jodå men det står inte alltid i tidningarna. Dvs det sker och uppmärksammas, i flera fall sker också ett efterspel men det är SÄPO och kommuniceras inte utåt.

Det har inte varit en enda större militärövning sedan 2015 där inte okända drönare observerats, vi har det vid flygplatser och kärnkraftverk osv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:hihi
I Polen så hölls en lokal "folkomröstning" utanför den ryska ambassaden igår. Det gällde den själva ryska ambassadbyggnaden.
Frågan som ställdes var:
"Do you support the annexation of the building and the adjacent territory of the Embassy of the Russian Federation at Belvederska 49 and their transfer to the Polish authorities for the establishment of a permanent center of Polish-Ukrainian cooperation there?""

Ukr_10.jpg

Man hade en röstningsstation och övervakare från flera länder var på plats.
Röstdeltagandet var 127% och 8 640 000 röster räknades.
I denna omröstning, som var lika legitim som den ryska i de ockuperade områdena, kom man nu fram till att ambassadens mark numera tillhör polska staten.
Ryssland har ännu inte reagerat på detta.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har vi någon pansarnörd som har lite input här?
Ryssland har ju börjat att bygga försvarsställningar ganska ordentligt senaste veckan.
Det har dykt upp både draktänder och diken som skall hindra Ukrainas framryckning.
Men är dessa funktionella i ett modernt konfliktscenario?

Ukr_10.jpg
Ukr_11.jpg

Redan under WWII så schaktade man ju bara över hindren och fortsatte.
Ukr_12.jpg

Dessutom så är ju draktänderna inte fixerade på plats på något sätt. Man har bara ställt dem på åkern. Man har knappt ens ställt dem offset från varandra. Det är ju bara schakta dem åt sidan.

Ukr_13.jpg

Vore inte en gammal hederlig minering mera effektiv?
Dessutom så kräver ju alla former av hinder att man övervakar dem och slår mot fienden när de försöker ta sig igenom dem.
Ukraina har ju redan visat att de kan slå ut fientligt pansar upp till 30-40 km bort.
Så om och när man tar sig igenom så finns det ju ingen som övervakar linjen kvar.

Iofs är den regniga hösten här och större delen av Ukrainas åkrar blir ju till lervälling och icke färdbara för pansar.
Hur blir det med dikena då? Man förstärker ju inte kanterna och lite regn på det så jämnas diket ut ganska snabbt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har vi någon pansarnörd som har lite input här?
Ryssland har ju börjat att bygga försvarsställningar ganska ordentligt senaste veckan.
Det har dykt upp både draktänder och diken som skall hindra Ukrainas framryckning.
Men är dessa funktionella i ett modernt konfliktscenario

Redan under WWII så schaktade man ju bara över hindren och fortsatte.

Dessutom så är ju draktänderna inte fixerade på plats på något sätt. Man har bara ställt dem på åkern. Man har knappt ens ställt dem offset från varandra. Det är ju bara schakta dem åt sidan.

Vore inte en gammal hederlig minering mera effektiv?
Dessutom så kräver ju alla former av hinder att man övervakar dem och slår mot fienden när de försöker ta sig igenom dem.
Ukraina har ju redan visat att de kan slå ut fientligt pansar upp till 30-40 km bort.
Så om och när man tar sig igenom så finns det ju ingen som övervakar linjen kvar.

Iofs är den regniga hösten här och större delen av Ukrainas åkrar blir ju till lervälling och icke färdbara för pansar.
Hur blir det med dikena då? Man förstärker ju inte kanterna och lite regn på det så jämnas diket ut ganska snabbt.
Inte pansarnerd men...
(jag frågade faktiskt när jag var på I19's regementets dag förra helgen när vi åkte förbi några)

Draktänder kombineras ofta med mineringar.

Men mineringar är ju snabbröjda med minorm, schakta bort/över draktänder tar tid och måste troligast göras under beskjutning och man får bara små öppningar åt gången.

Det finns ingenting roligare än kanaliserad trafik att skjuta på med PV.
Lite som spelet Duck Hunt. Saknas bara den fnissande hunden.

Det går naturligtvis att ta sig över/runt alla hinder, men man köper sig tid med dom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år