Ska man vara orolig för Ryssland?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jo, nog hittade man bevis för att Ryssland manipulerade valet.
Sen fanns det två och välja på och hade det varit jag hade jag inte lobbat för Hillary direkt. :)
Såvitt jag kommer ihåg så sa man väl att man inte hittat bevis för att denna manipulation faktiskt påverkat slutresultatet även om nog Dem's ville få det att verka så.

Sen hittade man, som du skrev, inga kopplingar till Trump.
Så Rysslands val var manipulerat, och USA:s var inte heller utan påverkan. Men USA är en reko demokrati, och Ryssland är en diktatur..? Håhå, jaja..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, nog hittade man bevis för att Ryssland manipulerade valet.
Sen fanns det två och välja på och hade det varit jag hade jag inte lobbat för Hillary direkt. :)
Såvitt jag kommer ihåg så sa man väl att man inte hittat bevis för att denna manipulation faktiskt påverkat slutresultatet även om nog Dem's ville få det att verka så.

Sen hittade man, som du skrev, inga kopplingar till Trump.
Kan du länka till dessa bevis att Ryssland gjort något som ingen vet vad det ledde till? Låter lite talibanskt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Storkatterna har börjat anlända. Sverige ska leverera ett kompani nu med. Mer luftvärn och artilleri från flera håll. Emedan orcherns får ammunitionsutjämna mellan tvångsrekryterade och straffkommenderade.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Storkatterna har börjat anlända. Sverige ska leverera ett kompani nu med. Mer luftvärn och artilleri från flera håll. Emedan orcherns får ammunitionsutjämna mellan tvångsrekryterade och straffkommenderade.

Jag har inte sett någon siffra på hur många Sverige ska leverera, bara gissningar på 10st, men nu när andra länder har börjat sskicka så är kanske inte antalet från oss så viktigt längre.

Ukraina har också ammunitionsbrist och behöver "mer av allt".
Där har jag en känsla av att hela västvärlden saknar lager tyvärr, och även om produktionen rampas upp allt vad som går så skulle det ha gjorts för ett år sedan och inte nu.
Försvar kan inte vara JIT, försvar måste kunna förlita sig på lager.

NATO länderna har lutat sig emot att alla inte kommer att angripas samtidigt och om ett NATO land angrips kommer dom andra att skicka sin ammunition dit.
Det har visat sig att alla har tänkt så, så att ingen har något att skicka.

På den gamla onda tiden under kalla kriget hade vi lager, så stora lager att dom värnpliktiga fick skjuta skarpt massor, bara för att omsätta ammunitionen.
Dessutom hade vi ammunitionsfabriker ute i skogen och på öar som kunde startas upp med väldigt kort varsel.

Nu är dom i bästa fall en video på YouTube

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Delar av ammunitionsproduktionen borde rimligtvis kunna påskyndas ganska snabbt med extra personal och skiftarbete om det får kosta lite mer.
Jag förutsätter att det knappast är skiftarbete i den branschen just nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Delar av ammunitionsproduktionen borde rimligtvis kunna påskyndas ganska snabbt med extra personal och skiftarbete om det får kosta lite mer.

Det har inte varit det, nu skulle jag tro att man har rampat upp på många stäällen.
Men det ska utbildas personal, personal som måste vara säkerhetsklassade, man ska ha maskiner tillräckligt och dom ska hålla för att gå 24/7
Det ska finnas råmaterial i lager, och leveranskedjor som fyller på.
Sedan är det nog så att ett fåtal fabriker tillverkar flera olika sorters ammunition, och då måste man ställa om.

Det funkar ju i fredstid att ha en ammunitionsfabrik som tillverkar 40mm Bonus i januari och något annat i februari och en tredje variant i mars till maj.
Nu måste alla sorter tillverkas samtidigt, hela tiden.

I fredstid ser det ut som ett jävla slöseri att ha den kapacitet man behöver i krig, så alltså har det skurits ner sedan förra kriget.

Jag pratade med en som jobbar i en annan branch, när dom fick en ordertopp så upptäckte dom att det inte funkade att trucken från ena delen av fabriken åkte runt hela fabriken för att lasta av gods och sedan åka och lasta ut färdiga produkter i andra änden, trucken var dessutom gammal och sliten och krånglade ibland.
Det funkade när dom hade låg tillverkning, men inte när tillverkningen ökade.

Dom köpte två nya truckar och anställde en truckförare till, när produktionen gick ner igen så nyttjades truckarna väldigt lite, men slets ÅAS mindre och ena truckföraren fick andra arbetsuppgifter.
Nu kan dom rampa upp igen utan problem, nu har dom förutsättningen.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lyckligtvis har väl amerikanarna aldrig dragit ner på ammunitionen på samma sätt som Europa och kan säkert låna ut gammal ammo mot att vi köper ny. Är ju ofta standardiserat till samma sort. Exempelvis har väl M1 och Leopard-2 likadan kanon av tyskt märke, även om amerikanska är licenstillverkad på deras sida Atlanten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lyckligtvis har väl amerikanarna aldrig dragit ner på ammunitionen på samma sätt som Europa och kan säkert låna ut gammal ammo mot att vi köper ny. Är ju ofta standardiserat till samma sort. Exempelvis har väl M1 och Leopard-2 likadan kanon av tyskt märke, även om amerikanska är licenstillverkad på deras sida Atlanten.

NATO länderna har ju hållit sig till vapen med standardammunition, just av den anledningen, men USA kan inte försörja alla NATO länder

Dessutom är nog inte USA's lager enorma heller, dom har förmodligen en miniminivå för hur lite som får finnas i lager och lägger sin tillverkning så att det motsvarar förbrukningen ett normalår i fredstid, ger dom bort till miniminivå och dubblar tillverkningen kommer det ändå att ta år tills lagren är fulla igen

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Texasborna skjuter bort allt i bushen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
NATO länderna har ju hållit sig till vapen med standardammunition, just av den anledningen, men USA kan inte försörja alla NATO länder

Dessutom är nog inte USA's lager enorma heller, dom har förmodligen en miniminivå för hur lite som får finnas i lager och lägger sin tillverkning så att det motsvarar förbrukningen ett normalår i fredstid, ger dom bort till miniminivå och dubblar tillverkningen kommer det ändå att ta år tills lagren är fulla igen
Läste för nån vecka sedan att USAs lager börjar bli lite för tomma för deras smak, så det är nog samma för alla länder som skickar prylar till Ukraina.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är redan max flås på all ammotillverkning sedan 2020. Det mesta har köpts upp av USA eftersom ett antal miljoner fler amerikaner började skjuta och man dessutom hamstrade ammo pga risk för brist och presidentvalet och foliehattsteorier kring det.
NATO har köpt upp det mesta av 5.56 och 7.62 och det ger komponentbrist och brist på mässing mm och det ger följder i andra branscher. Det märks tydligt i hyllorna hos vapenaffärer att det urplockat som i en sovjetaffär och allt är mycket dyrare. Har pågått i snart tre år nu.

Grövre ammo och granater är inte i samma läge, men med definitiv komponentbrist.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste för nån vecka sedan att USAs lager börjar bli lite för tomma för deras smak, så det är nog samma för alla länder som skickar prylar till Ukraina.

Jo, det tar slut även hos dom någon gång, speciellt om dom är dom enda som har lagrat ammunition till dom vapen som redan är skickade, tyskland hade väl i princip tre dagars förbrukning av artelleri granater.

Det får mig lite fundersam på hur vi ska kunna förse dom CV9040 vi skickar med ammunition

Den här ammunitionen fanns för 10 år sedan och skulle nog få hälsningen att gå fram:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år