Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej.

Vare sig i Libyen (där vi HAR varit) eller i Syrien (där vi INTE har varit) har vi ”pekat ut bombmål”.

Om man nu inte med insatsen i Libyen menar att man förmedlat lägesbild på marken, för det var ju själva uppgiften.

I Syrien var det Ryssland som bombade städerna till grus, samt kastade ut klortunnor från helikoptrar mot obeväpnad civilbefolkning, bombade sjukhus osv. Klusterbomber, vit fosfor, termobariska bomber och total förstörelse av civil infrastruktur samt urskillningslöst mördande av civilbefolkning. Som vanligt när det gäller Ryssland.

Ryssland försökte väl med en mygelattack på en amerikansk utpost i Syrien med?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
I Syrien var det Ryssland som bombade städerna till grus, samt kastade ut klortunnor från helikoptrar mot obeväpnad civilbefolkning, bombade sjukhus osv. Klusterbomber, vit fosfor, termobariska bomber och total förstörelse av civil infrastruktur samt urskillningslöst mördande av civilbefolkning. Som vanligt när det gäller Ryssland.
Tunnor med klor? vad ger det för effekt, vad är syftet?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Dog inte han i sin cell under rättegången?

Jo. Men han blev friad strax efteråt och blev även friad 2016 när man tog om rättegången igen för att kolla om man dömt fel första gången. Peter Handke hade rätt i allt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nej.

Vare sig i Libyen (där vi HAR varit) eller i Syrien (där vi INTE har varit) har vi ”pekat ut bombmål”.

Om man nu inte med insatsen i Libyen menar att man förmedlat lägesbild på marken, för det var ju själva uppgiften.

Rysslands insats i Syrien var nära identisk med det Sovjetunionen gjorde i Afghanistan från juldagen -79 och i princip av en identisk orsak. USA stödjer islamister för att skapa kaos.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nej.

Klortunnor? Källa? Det är helt och klart bevisat att ISIS gasade både kurderna, amerikanska militären och andra mål. Det var INTE Assad/Syrien eller ryssarna. Däremot kan det vid ett tillfälle ha hänt att syriska styrkor bombade ett av ISIS gaslager av misstag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tunnor med klor? vad ger det för effekt, vad är syftet?

Jag gick en helgs CBRN-utbildning med SkyddC för några år sedan. I kursen ingick förutom praktiskt med utrustning, sensorer och metodik för markering bl.a. några fallstudier, inklusive Syrien.

Om det var grundämnet ”klor” (Cl) eller någon lösning minns jag inte men effekten har alltid varit densamma. Och metoden att sparka ut tunnor från helikopter över bostadskvarter man ville ”rensa” är dessvärre ryskt mönster i områden där föga journalism finns.

Har sett bilder. Även barn. Inte kul.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Klortunnor? Källa? Det är helt och klart bevisat att ISIS gasade både kurderna, amerikanska militären och andra mål. Det var INTE Assad/Syrien eller ryssarna. Däremot kan det vid ett tillfälle ha hänt att syriska styrkor bombade ett av ISIS gaslager av misstag.

Du menar som när ryssarna av misstag bombade sjukhus? Mer än 300 gånger?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian–Syrian_hospital_bombing_campaign

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag gick en helgs CBRN-utbildning med SkyddC för några år sedan. I kursen ingick förutom praktiskt med utrustning, sensorer och metodik för markering bl.a. några fallstudier, inklusive Syrien.

Om det var grundämnet ”klor” (Cl) eller någon lösning minns jag inte men effekten har alltid varit densamma. Och metoden att sparka ut tunnor från helikopter över bostadskvarter man ville ”rensa” är dessvärre ryskt mönster i områden där föga journalism finns.

Det var ISIS. Lägg ner. Det har t.o.m. amerikanerna erkänt.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900

Fy fan! ☹️

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Du menar som när ryssarna av misstag bombade sjukhus? Mer än 300 gånger?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian–Syrian_hospital_bombing_campaign

Det finns tonvis bevis för att det INTE var ryssarna. Åtminstone inte mer än någon annan. Syrien under dom åren var skit och pannkaka. ISIS, USA-backade islamistgrupper, Turkiet (NATO-land som hatar kurderna), kurderna som även dom var uppbackade av USA……

USA/NATO har bombat sjukhus i rejält många länder. Även i Syrien.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hell.

Nato är en försvarsallians av fristående länder och är inte någon krigförande part.

Det känns som att detta sakförhållande har påtalats ett antal gånger nu men likväl verkar polletten inte ramla ned.

I övrigt noterar jag att det mest är whataboutism blandat med rena lögner så jag måste ju ställa frågan varför du fortsätter sprida dessa lögner. Får du betalt?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hell.

Nato är en försvarsallians av fristående länder och är inte någon krigförande part.

Det känns som att detta sakförhållande har påtalats ett antal gånger nu men likväl verkar polletten inte ramla ned.

I övrigt noterar jag att det mest är whataboutism blandat med rena lögner så jag måste ju ställa frågan varför du fortsätter sprida dessa lögner. Får du betalt?

Du får ju bevisligen betalt.

Ta Ukraina som ett exempel. Där USA vart med från dag 1 och Stoltenberg har erkänt att NATO varit där och aktiva sen 2014.

Och nu håller USA på att dra sig ur. Som man ALLTID gör i skit som man skapat. Nu får andra ta över. Varken republikanerna eller demokraterna lär bry sig ett skit om Ukraina i framtiden. Efter att man stött oppositionen, efter att ha dikterat hur Ukrainas nya regering skulle se ut efter 2014…… Det är vad USA gör mest hela tiden. Blandar sig i, lovar guld och gröna skogar och sen drar ma sig ur…..

Och man har gjort det med NATO i ryggen på sistone. Serbien är bara ytterligare ett exempel……

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hell.

NATO är en krigsallians.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

När kom svaren på proven då? SvD artikeln var bra men en cliffhanger

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Du kom på denna zinger lite i efterskott och orkade inte redigera inlägget?

Exakt. So what?

43a9320f84e696ce1af06058f77aaac5.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE