Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag varit i koma härifrån forumet ett par år, vart står vi i Putinfrågan? Jag har alltid kännt att det är nåt rejält över karln. En såndär som man skulle kunna svinga en bärs med, nypa i kinden och säga: -Du är allt en liten rackare du, din lille kartoffel!"

Men det är väl som min gamle, nu tyvärr avlidne, släkting brukade säga om Hitler:
-"Man får tycka vad man vill om Adolf, men det var iaf ordning och reda i Tyskland på den tiden."

:tuttar
IMG_9815.jpeg
Jag och Putte efter en bra fest för en massa år sedan…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag läste om framstegen de båda länderna berättar om och tänkte på en sak jag såg för länge sen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Flyttar ryssarna två divisioner, från fronten mot Kursk? Om så är fallet kan vi ha en stor utveckling i närtid.
Flygplatsen i Marinovka tycks vara mer eller mindre totalt utslagen, oljedepån i Rostov fick nya påhälsningar av drönare i natt och brinner fortfarande och någonstans i flödet påstods att Ukraina anfallit in i Ryssland på ett ytterligare ställe. Putin lovar ”hårda straff”… https://x.com/front_ukrainian/status/1826860893394657610?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det verkar som om Ukraina klokt nog undviker den hårda konfrontationen där det går, anfaller där Ryssland saknar eller har svagt försvar och rör sig runt dess styrkor samtidigt som drönare slår ut logistikförmågan bakom linjerna. Och skapar bra media genom att behandla civilbefolkning väl, glatt posera med katter och matpaket och låta Ryssland tala det enda språk de kan, dvs bomba sönder sitt eget land på den plats där Ukraina var för tre dagar sedan. Världen tittar på och även ryssar får förr eller senare tillgång till den informationen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har fått känslan av att Ukraina har fått hjälp med idéer och information utifrån på senare tid. Det är mer strategi bakom det som händer.
Ja, men frågan är om inte Ryssarna agerar lite väl inkompetenta för att mörka något. Allt verkar ju gå Ukrainas väg just nu. Det får mig att tänka att det kanske pågår något under ytan som vi missar när alla tittar på hur det går för Ukraina bakom ryska gränsen... Hoppas magkänslan är fel.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, men frågan är om inte Ryssarna agerar lite väl inkompetenta för att mörka något. Allt verkar ju gå Ukrainas väg just nu. Det får mig att tänka att det kanske pågår något under ytan som vi missar när alla tittar på hur det går för Ukraina bakom ryska gränsen... Hoppas magkänslan är fel.
Ryssland fortsätter ta mark i Ukraina, media fokuserar mycket på att Ukraina går fram fort i Ryssland, men marken de tagit är försumbar i jämförelse med var Ryssland tagit i Ukraina.
Sedan är Ryssland stort, så de har råd att inte ta invasionen på så stort allvar. Det är först när det börjar närma sig viktiga områden som vi kommer få se Ryssland agera på det.
Det går ju exempelvis att se på att Ryssland ganska fort började gräva ner sig runt kärnkraftverket snarare än att bjuda på hårt motstånd där Ukraina är.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

En del är säkert militär strategi baserat på den utrustning - eller snarare brist på utrustning - ryssarna har just nu. Men jag tror också att delar av deras agerande beror på sedvanlig moskovitisk inkompetens…

När hörde du senast talas om ryssar som var väl förberedda eller hade tänkt igenom saken två gånger…? Terror-teatern i Moskva är ett klassiskt exempel. Vi dödar terroristerna med giftig gas. Hoppsan, 90% av gisslan dog också. Bär ut dem i ambulanserna. Hoppsan, vi glömde att beställa ambulanser…

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Med största sannolikhet moskoviter som smyger i buskarna…

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ryssland fortsätter ta mark i Ukraina, media fokuserar mycket på att Ukraina går fram fort i Ryssland, men marken de tagit är försumbar i jämförelse med var Ryssland tagit i Ukraina.
Sedan är Ryssland stort, så de har råd att inte ta invasionen på så stort allvar. Det är först när det börjar närma sig viktiga områden som vi kommer få se Ryssland agera på det.
Det går ju exempelvis att se på att Ryssland ganska fort började gräva ner sig runt kärnkraftverket snarare än att bjuda på hårt motstånd där Ukraina är.
Ryssarna har varit utdömda så många gånger sedan kriget startade, så man tar alla uppgifter om landets förstående kollaps med en nypa salt. På något sätt lyckas de hela tiden skaffa fram mer soldater och mer utrustning. De känns också som att media vill ge en bild av att det går bra för Ukraina, detta som en del av den psykologiska krigföringen.

Det är svårt att veta hur Ukraina tänker bakom offensiven i Kursk. Man har minst lika stora problem med resurser som Ryssland, men ändå avdelar man en del av dessa till detta motangrepp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryssarna har varit utdömda så många gånger sedan kriget startade, så man tar alla uppgifter om landets förstående kollaps med en nypa salt. På något sätt lyckas de hela tiden skaffa fram mer soldater och mer utrustning. De känns också som att media vill ge en bild av att det går bra för Ukraina, detta som en del av den psykologiska krigföringen.

Det är svårt att veta hur Ukraina tänker bakom offensiven i Kursk. Man har minst lika stora problem med resurser som Ryssland, men ändå avdelar man en del av dessa till detta motangrepp.
Om de lyckas ta marken västerut från sitt inbrott så kommer det inte kosta extra resurser att hålla den marken än vad det kostar att hålla den gamla gränsen, och bara att västmedia är alldeles till sig om hur fantastiskt det är att Ukraina tagit mark är ju ett av målen med att göra det, sedan finns det en hel hög fler skäl.
Men man ska nog inte räkna ut Ryssland än. De har fortfarande en stor befolkning och kan skicka in mer soldater även om det potentiellt knäcker imperiet att göra det. De har fortfarande enorma naturtillgångar och fabriker långt bort från frontlinjen.
Och Ryssland har aldrig varit snabba på foten, men de kan offra hur mycket som helst av sin befolkning om de tycker det behövs.

En del säger ju att om Ukraina lyckas ha ihjäl 100k av Rysslands soldater i år så kommer det knäcka Ryssland, inte så att de faller sönder omedelbart, men att det kommer leda till att imperiet faller sönder under sin egen vikt p ågrund av populationskollaps inom en överskådlig framtid.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det verkar ha lite problem med disciplinen.
Ryska soldater plundrar ryska byar i Kursk.
Det kostar kapacitet att köra fram alla förnödenheter till soldaterna genom försörjningslinjerna. Bättre då att lära dom plundra så man kan fylla på med fler soldater och ammunition istället för onödigheter som mat.

Att det blir problem med uppförandet på hemmaplan får man väl räkna med. Det var ju nyheter om våldtäkter, plundring och allmänt svinande redan under uppladdningen till invasionen när Ryssarna ”övade” på sin sida gränsen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ett problem med västmakternas sanktioner mot Ryssland är att man bidragit till att skapa nya allianser. Ryssarna har idag tätare samarbete med länder som Kina, Nordkorea, Iran och även Indien. Det var väl inte riktigt tanken?
Sanktionerna verkar så här långt har varit en katastrofal missbedömning. Så kan det gå när man tänker med hjärtat och inte med hjärnan. Man ville straffa Putin men har istället gett honom nya kompisar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år