Ska man vara orolig för Ryssland?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Som litet land placerat mitt i vägen för Rysslands eviga strävan att nå Atlanten så är vi alla medvetna om de styrkeförhållanden som rådde under lång tid skulle jag tro. Men tro inte för ett ögonblick att vi inte var beredda…
Ryssland kommer plöja en 10 mil bred kanal genom Sverige så dom slipper svänga och krångla med sina båtar 🤣

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så två kablar som gått av då. Finland-Tyskland och Litauen-Sverige
Någon som har en kartbild hur långt ifrån varandra dessa är?
Nyfiken om det är en kinesisk bottentrålare i farten igen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som litet land placerat mitt i vägen för Rysslands eviga strävan att nå Atlanten så är vi alla medvetna om de styrkeförhållanden som rådde under lång tid skulle jag tro. Men tro inte för ett ögonblick att vi inte var beredda…
Vad hjälper beredskap om man inte tänker agera oavsett vad som händer?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad hjälper beredskap om man inte tänker agera oavsett vad som händer?
Jag vet inte var du hämtar din information ifrån men jag har gjort militärtjänst och varit frivilligt engagerad i FM sedan 1998 och delar inte alls din bild. Hur man agerar är på förhand bestämt till mycket stor del genom internationella regelverk.

Det finns IKFN och det finns relationer till främmande makt. Vidare finns det en eskaleringstrappa som de flesta länder håller sig till av lätt insedda skäl: ingen vill ha ett krig i onödan.

Som exempel så har Polen och polska medborgare drabbats av Rysslands krig mot Ukraina. Men man har inte anfallit Ryssland för det.

Den tydligaste ”markering” jag känner till i modern tid är Turkiets nedskjutning av ett ryskt stridsflygplan 2015. Dock är frågan om det var en markering eller LV som agerade självständigt iom att Turkiet också var inblandade i Syrienkriget.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mattias Rust lever väl fortfarande? Kan man inte ge honom ett uppdrag med japansk touch vid "landning" på Röda Torget?
Det är fan patetiskt att FN går ut och säger att man måste värna civila ryska liv när Ukraina försvarar sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige påstår nu, 11-ekot, att det är en olycka och prat om sabotage beskrivs snarast som en konspirationsteori.

Gud bevare oss, vi är alltså där vi är nu, att vi förnekar angrepp för att vi vet hur oförmögna vi är att besvara det.

Helt Pyongyang.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte var du hämtar din information ifrån men jag har gjort militärtjänst och varit frivilligt engagerad i FM sedan 1998 och delar inte alls din bild. Hur man agerar är på förhand bestämt till mycket stor del genom internationella regelverk.

Det finns IKFN och det finns relationer till främmande makt. Vidare finns det en eskaleringstrappa som de flesta länder håller sig till av lätt insedda skäl: ingen vill ha ett krig i onödan.

Som exempel så har Polen och polska medborgare drabbats av Rysslands krig mot Ukraina. Men man har inte anfallit Ryssland för det.

Den tydligaste ”markering” jag känner till i modern tid är Turkiets nedskjutning av ett ryskt stridsflygplan 2015. Dock är frågan om det var en markering eller LV som agerade självständigt iom att Turkiet också var inblandade i Syrienkriget.
Jag vet inte heller var du får din information, knappast något som delas ut i hemvärnet för vidare spridning på internet heller så vi kan väl båda konstatera att det är ett stort mått av antaganden inblandat.

Nåväl, jag tycker Sverige kunde vara mycket mer resolut.

Trumps tal om ww3, som nu cirkulerar på X, det är väl gammalt? Känns bekant.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sverige påstår nu, 11-ekot, att det är en olycka och prat om sabotage beskrivs snarast som en konspirationsteori.

Gud bevare oss, vi är alltså där vi är nu, att vi förnekar angrepp för att vi vet hur oförmögna vi är att besvara det.

Helt Pyongyang.
Ja, eller att det ingår i en övning som lämpligt nog startade med just det temat igår. Jag ”vet” inte som sagt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte heller var du får din information, knappast något som delas ut i hemvärnet för vidare spridning på internet heller så vi kan väl båda konstatera att det är ett stort mått av antaganden inblandat.

Nåväl, jag tycker Sverige kunde vara mycket mer resolut.

Trumps tal om ww3, som nu cirkulerar på X, det är väl gammalt? Känns bekant.
Nej, det är just precis så det funkar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rapport om första USA-illdelade atacm slagit ner i Ryssland. Neurotikerna, är det ryska kärnvapen i luften?
Skulle det vara kärnvapen i luften om Finland med understöd tog tillbaka Karelen? Kanske, kanske inte.
Om Sverige äntligen utrymde det där jävla huset på Lidingö?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gillar hur du lägger in citationstecken så att det framstår som att du vet men inte får säga, så subtilt men ändå inte.

😍
Öh nej, tänkte bara att ordet "vet" är så digitalt för dig så jag markerade det.

Man kan ju veta saker utan att de är bekräftade, tex att ryssarna nästan alltid ljuger. Jag vet, du vet, alla vet. Men så länge de inte erkänner det så "vet" man inte...

På samma sätt så "vet" vi förstås vilka som ligger bakom hybridkrigföringen mot Sverige.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle det vara kärnvapen i luften om Finland med understöd tog tillbaka Karelen? Kanske, kanske inte.
Om Sverige äntligen utrymde det där jävla huset på Lidingö?
Återigen så är det lagar och konventioner som styr. Sverige följer dessa även om det gäller skurkstater.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år