ska nog flytta...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Suck, så är man hemma igen och semestern är i det närmaste slut :( Jag tror jag flyttar till Åland mer permanent - inga poliser så långt ögat ser, fri fart på vägarna och allt fler slingriga grusvägar har asfalterats, så att öarna nu närmast liknar en road racing-bana. Man kan dessutom ta sig en rejäl bärs nere på stan och sedan ut och åka, utan risk för repressalier...

...och tjejerna där älskar stiliga hojåkare - vad mer kan man begära :rodnar

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Det där lät nästan för bra för att vara sant. Jag flyttar nog också!! :öl :squid

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
TomK skrev:
Man kan dessutom ta sig en rejäl bärs nere på stan och sedan ut och åka, utan risk för repressalier...

Finns ju andra risker med det, kanske. Men vafan, det kanske är skönt.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Re: Re: ska nog flytta...

Tinatjejen skrev:
seriöst?
Isåfall måste man ju va döm i hela hövvet

Håller med dig Tina! Det låter onekligen väldigt ointilligent... Har du vurpat och slagit i hövvet Tom? Eller driver du bara med oss??

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Re: Re: Re: ska nog flytta...

Ebbe skrev:
Håller med dig Tina! Det låter onekligen väldigt ointilligent... Har du vurpat och slagit i hövvet Tom? Eller driver du bara med oss??

Jag hoppas på det sistnämnda.
Men har handruckit å vurpat, så kanske de va lika bra att han slog i huvet, så han kanske lärde sig nått.

Men ärligt Tom.. inte fan ditter du och dricker bira å är sen ute och kör?? :eek: :(

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: ska nog flytta...

Ebbe skrev:

Nu pratar vi inte bäng-fylla, utan att kunna klämma en stor mellis (med tillhörande jordnötter) sittandes på ett poser- fik utan att för den skull bli åthutad och ditsatt för rattonykterhet. Promillegränsen ligger på 0,5 i Finland ser du och det gör att man kan göra mer än bara lukta på korken. En mellanöl kör man inte dåligt på, snarare tvärtom. Två däremot...

(och så kostar en 4,7% KOFF bara 8kr i snabbköpet, det du!)

I Sverige riskerar man att åka dit, om man råkat haft lite väl starkt rakvatten på sig...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tinatjejen skrev:

Men ärligt Tom.. inte fan ditter du och dricker bira å är sen ute och kör?? :eek: :(

Jo :) Men för dig skulle motsvarande mängd kanske motsvara två glas lättcider inköpt på Konsum, så det är inte så farligt som det först låter. Folk som kör när de är trötta eller som helt enkelt kör som j_vla klant_rslen i största allmänhet är bra mycket farligare i trafiken.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600

TomK skrev:
Jo :) Men för dig skulle motsvarande mängd kanske motsvara två glas lättcider inköpt på Konsum, så det är inte så farligt som det först låter. Folk som kör när de är trötta eller som helt enkelt kör som j_vla klant_rslen i största allmänhet är bra mycket farligare i trafiken.

Ops..
jag kör ofta när jag är trött. :rodnar
Fasst aldrig efter alkoholintag.
de lät värre än vad det var iaf, det kan jag ju säga

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tom Byron skrev:
Vingelsmurf, nej tack !!!

Åka hoj först, dricka sedan...........

Äsch! du din räka kan nog bli full på vaniljglass om det vill sig illa :p Klart man ska kunna ta sig något läskande en varm och svettig dag och utan att behöva ta taxi hem. Nykterhetsrörelsen och pingstvännerna har indoktrinerat folk lite väl mycket i det här landet, så till den milda grad att ingen vågar ens titta åt en Tuborg samma dag som de ska ut och åka.

Du skulle bara veta vad för kul effekter på kroppen mediciner har - sånt för allergier t.ex. som folk proppar i sig och sedan med självgod min säger att "jag kör minsann alltid nykter" - jo, tjena! dubbelmoral...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Visst har du delvis rätt Tom. Folk är nog farligare för sig själv och sina medtrafikanter än vad dom själva tror.

Men om du inte druckit alkohol kan du heller inte åka fast för rattonykterhet. Någonstans måste det finnas en gräns. Vi har vår.

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Hoj
SÅLD....:(
Det finns ju dom som inte dricker något alls.... inte ens vatten när dom behöver =vätskebrist... dom e nog inte så klara i knoppen dom heller... så en mellis e nog bra (om man inte åker olagligt förstås) :öl

:hej Välkommen hem tomK

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
TomK skrev:
Äsch! du din räka kan nog bli full på vaniljglass om det vill sig illa :

Hahaha, e jag ensam å förfesta på en full chokladask hahah

Enda medecinen jag brukar är bricanyl, men det påverkar lungorna positivt så jag får mera syre tillhjärnan....eller påverkar så luften kommer fram i rätt mängd iaf :confused: ..... (astma)

För mig är det enkelt, jag raggar oxå helst nykter. Vi hade cityfest här i 4dagar jag drack 2cider på den tiden......... jävla vilken partykille jag är :rolleyes: :rolleyes: ;) :hej :crash

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
TomK skrev:
Suck, så är man hemma igen och semestern är i det närmaste slut :( Jag tror jag flyttar till Åland mer permanent - inga poliser så långt ögat ser, fri fart på vägarna och allt fler slingriga grusvägar har asfalterats, så att öarna nu närmast liknar en road racing-bana. Man kan dessutom ta sig en rejäl bärs nere på stan och sedan ut och åka, utan risk för repressalier...

...och tjejerna där älskar stiliga hojåkare - vad mer kan man begära :rodnar

Kan hålla med om att Åland är ett mc-paradis! Det är inte omöjligt att jag flyttar dit själv faktiskt, beror på jobb. Har varit där många gånger, både med och utan mc, eftersom svärföräldrarna bor där.

Vägarna är till 90% släta och poliskontroller har man inte sett så många av nej. Men på tal om pilsner och körning så blev jag stoppad i en blåskontroll (som jag naturligtvis klarade galant! :) ) på väg till Mariehamn från Eckerö. Konstaplarna stod vid en busshållplats precis där hastigheten övergår från 70 till 50 km/h. Det är ett av deras favoritställen att haffa folk på, och man har ju hört talas om vilka böter de delar ut. Det är (f ö den rikaste) ålänningen Anders Wiklöf som leder bötesligan i Finland eftersom beloppet beräknas på inkomsten. Minns ej beloppet han fick slanta upp, men Teemu Selänne som är tvåa på listan fick pröjsa motsvarande ca 250 000 kr för några år sedan. Så om du tjänar bra, se upp! :) . Undertecknad är student så då är det bara att gasa... :squid. Förutom den har jag aldrig sett någon hastighetsbevakning på Åland, men på vägen mellan just Eckerö och M:hamn står de tydligen ibland.

Vägarna ja, de är verkligen en dröm när man är van att köra på Gävleborgs rullgruslagade, schweizerosthåliga dito. Dessutom kurviga som attan! Vet inte hur pass bekant du är med ön, men jag upplevde ett av de häftigare partier allmänn väg som troligtvis har byggts. En korkskruv á la Leguna Seca följt av några supertajta kurvor, perfekt beläggning. Det var åt Sund eller Geta-hållet. Ni som bor i Uppsala kan ju förresten ta er till Åland mkt smidigt m Eckerölinjen som går från Grisslehamn. En färjeresa som tar 2 timmar och kostar en spottstyver. Perfekt dagsutflykt!

Kan fortsätta i evigheter, men tror jag avrundar här...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thomas skrev:

Vägarna ja, de är verkligen en dröm när man är van att köra på Gävleborgs rullgruslagade, schweizerosthåliga dito. Dessutom kurviga som attan! Vet inte hur pass bekant du är med ön, men jag upplevde ett av de häftigare partier allmänn väg som troligtvis har byggts. En korkskruv á la Leguna Seca följt av några supertajta kurvor, perfekt beläggning. Det var åt Sund eller Geta-hållet.

Du predikar för en redan frälst :) Har varit på Åland sedan 1970 och kan numera nästan varenda väg utantill (nåja, nästan i alla fall). Jag tillbringade semestern med att guida ålänningar runt vägarna. Familjen har stuga vid en av dessa kurviga och kuperade vägar.

Men det är långt mellan Geta och Sund :fakta :D Båda kommunerna har dock fina vägar (säg ett ställe som inte har någon intressant sträcka :rolleyes: ).

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Re: Re: Re: Re: ska nog flytta...

TomK skrev:
Nu pratar vi inte bäng-fylla, utan att kunna klämma en stor mellis (med tillhörande jordnötter) sittandes på ett poser- fik utan att för den skull bli åthutad och ditsatt för rattonykterhet. Promillegränsen ligger på 0,5 i Finland ser du och det gör att man kan göra mer än bara lukta på korken. En mellanöl kör man inte dåligt på, snarare tvärtom. Två däremot...

(och så kostar en 4,7% KOFF bara 8kr i snabbköpet, det du!)

I Sverige riskerar man att åka dit, om man råkat haft lite väl starkt rakvatten på sig...

:crash Haaaallllooooow Svenzzon ´zz :zpy
Jag ä växt upp mä 0,8 i promille gränz. Och den tog vi dubbelt upp i Solröd MC dengång jag va lite yngra..
Då gick det bra att köra snabba varv runt krogen mä 160 innan att man valgte sin tjej för resten av natten.
Tyckar att jag åkta bättra, snabbara, mera modigt, mera luting i sväng, etc.. när promillen blev procent..
Och det var bäst utan hjälm-hat. :crash

Idag bor jag i Sverige - kör mä säkerhetsställ, hat & vanter utan drogar alkohol och jag håller på att gå omkul flere gångar i veckan - va fasigen är felet! :D

Kanske man ska testa Åland - kör 10.000 MC runt snabbt mä 250 km/t i 127 år - kanske dom då har dödat alla myggen :hej

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Re: Re: Re: Re: Re: ska nog flytta...

Galne Dansken skrev:
Idag bor jag i Sverige - kör mä säkerhetsställ, hat & vanter utan drogar alkohol och jag håller på att gå omkul flere gångar i veckan - va fasigen är felet! :D
Hehehe... Det kan inte bero på åldern?! :crash

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...

TomK skrev:

Men det är långt mellan Geta och Sund :fakta :D Båda kommunerna har dock fina vägar (säg ett ställe som inte har någon intressant sträcka :rolleyes: ).

Jo det har du rätt i, med Ålandsmått mätt är det långt mellan Geta och Sund (ca 3 mil), men jag minns inte var det var just den vägen fanns. Var ute och utforskade vägar där en halv dag så mer än så kan jag inte precisera mig. En av mina absoluta favoriter är annars den sträckan som går mellan väg 2 (sväng av vid Jomala K:a ungefär) och väg 1. Innehåller en höger/vänster-kombination som inte är att leka med! Åker man mellan M:hamn och Eckerö finns även en trevlig alternativväg till den större väg 2 som jag också klassar som en av de bästa.

Tänkte bara tipsa andra här om detta ifall ni är på väg dit.