TomK skrev:
Suck, så är man hemma igen och semestern är i det närmaste slut Jag tror jag flyttar till Åland mer permanent - inga poliser så långt ögat ser, fri fart på vägarna och allt fler slingriga grusvägar har asfalterats, så att öarna nu närmast liknar en road racing-bana. Man kan dessutom ta sig en rejäl bärs nere på stan och sedan ut och åka, utan risk för repressalier...
...och tjejerna där älskar stiliga hojåkare - vad mer kan man begära
Kan hålla med om att Åland är ett mc-paradis! Det är inte omöjligt att jag flyttar dit själv faktiskt, beror på jobb. Har varit där många gånger, både med och utan mc, eftersom svärföräldrarna bor där.
Vägarna är till 90% släta och poliskontroller har man inte sett så många av nej. Men på tal om pilsner och körning så blev jag stoppad i en blåskontroll (som jag naturligtvis klarade galant!
) på väg till Mariehamn från Eckerö. Konstaplarna stod vid en busshållplats precis där hastigheten övergår från 70 till 50 km/h. Det är ett av deras favoritställen att haffa folk på, och man har ju hört talas om vilka böter de delar ut. Det är (f ö den rikaste) ålänningen Anders Wiklöf som leder bötesligan i Finland eftersom beloppet beräknas på inkomsten. Minns ej beloppet han fick slanta upp, men Teemu Selänne som är tvåa på listan fick pröjsa motsvarande ca 250 000 kr för några år sedan. Så om du tjänar bra, se upp!
. Undertecknad är student så då är det bara att gasa...
. Förutom den har jag aldrig sett någon hastighetsbevakning på Åland, men på vägen mellan just Eckerö och M:hamn står de tydligen ibland.
Vägarna ja, de är verkligen en dröm när man är van att köra på Gävleborgs rullgruslagade, schweizerosthåliga dito. Dessutom kurviga som attan! Vet inte hur pass bekant du är med ön, men jag upplevde ett av de häftigare partier allmänn väg som troligtvis har byggts. En korkskruv á la Leguna Seca följt av några supertajta kurvor, perfekt beläggning. Det var åt Sund eller Geta-hållet. Ni som bor i Uppsala kan ju förresten ta er till Åland mkt smidigt m Eckerölinjen som går från Grisslehamn. En färjeresa som tar 2 timmar och kostar en spottstyver. Perfekt dagsutflykt!
Kan fortsätta i evigheter, men tror jag avrundar här...