Ska sälja bilfan!

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Jo, jag har nu stoppat in min MC i "garaget" -Läs vardagsrummet. Och måste eller måste kanske inte köra bil. Bilen trots sin ringa ålder (2005) ger mig huvudvärk med allt som ska fixas/betalas.

Ska sälja bilen nu och köra två hjul fullt ut året runt. Jag funderar på en snabb moppe/MC eller en scooter. Måste ta mig från norra sidan av Stockholm till damen min som bor på södra sidan ibland.

Är gammal som fan (55 bast) och ledbruten med reumatism sen tidigare eskapader med MC genom åren trots att jag kör en Suka 1100GSX vid varmare väder idag.

Ja, nu kommer frågan: Vad tycker ni jag ska ha i vinter när jag sålt bilfaen? Jag kan ta på mig fiskeoverallen samt dojor som funkar ner till minus 70. Men en scooter eller en riktig hoj? Inbillar mig att en scooter skyddar mer mot kylan. Små hjul har dom ju och att vissa kommer upp till 110 knyck vilket borde bli lite ostadigt kan jag tycka. Vill ha en "sak" dra ifrån alla köer här i STH.

Vet några kommer att göra sig lustiga över detta inlägget men det bjussar jag på :)

Tänkte mig en summa runt 10K för detta fordon.

Hare gött så länge och hoppas på bra svar samt intelligenta retstickor :)

/PeterDeleter
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Små hjul är skit i snö och modd.
Kolla vad Mc-buden kör, de kör året runt i alla väder.

Sen får du vänja dig vid att bilsterna inte är lika vänliga som på sommaren... :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du ska alltså bli en sån där skitig gubbe med odör på scooter i overall.
Typ en sån man brukar se plocka pantflaskor längs med landsvägen, och runka bakom macken? Oftast bor i ett hus mest liknande ett skrotupplag, ej anslutet till el eller vatten?

Lycka till med det! :tummenupp Håller du den linjen en stund kanske du slipper oroa dig om att behöva besöka någon kvinna. :näsblod

Vore det inte bättre att bemästra teleportering? :va
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gå andra vägen: ta reda på i vilka dimensioner du kan få fram riktiga vinterdäck till scooter.

Schwalbe Iceman är okay med 150 dubb
http://m24.motorradreifen.de/produkt-info/Schwalbe/Schwalbe-Iceman.html?m=1411202669

Heidenau har flera typer av dubbfria 4-season scooterdäck med både silicainblandning och mikrosajpning.
http://heidenautires.com/scooter-street-tires/

Finns även några asiater som bakar dubbdäck i scooterdimensioner.

Börja där: kolla vilka däck du verkligen kan få tag i, och välj scooter därefter.

Det funkar bra att pendla på scooter vintertid - med riktiga däck.
...ända fram till det att det börjar bli plogvallar i stan. Gamla, sura, frusna - eller slaskmoddiga. Inte så kul.
I vallarna kommer nästa problem: fotbrädorna på en scooter gör det mer besvärligt att stötta med fötterna i de fall det behövs, och all plast som spricker lätt på sommaren spricker ändå lättare i kylan när man druttar omkull.

Visst, en offroad i 600cc klassen är bättre att vinterpendla på, men är ofta sanslöst nedbusade i den prisklassen du nämner.

Glöm inte att kika på ANF Innova!
Svår att hitta i den prisklassen, men ett oslagbart pendlingsredskap.
Komplettera med ett sådant därnt 'scooterförkläde' så är du hemma.
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag ordnade en skrotig DR600 förra vintern för att vinterpendla med. Det var inga problem alls.

Så leta upp någon DR600/650 eller en yama XT/TT600. Sätt på dubbdäck och handvärmare med värmehandtag eller uppvärmda handskar.

Behöver inte göra mer än så, sen är det bara köra. Kläder efter väder såklart!

Just nu kör jag med KTM 625 med dubbdäck fram...saknar dubb bak då jag har inte fått hem däckjäveln. Men man klarar av att köra i Stockholm med det kombinationen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mopeder har dyra försäkringar eftersom de främst körs av fjuniga moppefuckon, 125or lider lite av samma problem så att välja en trött moppe när man har körkort för tyngre är eg bara dumt. Säger en dumskalle som äger tre mopeder. Jag föreslår att du köper nån mindre offroad-mc som fortfarande kräver tungt kort och använd som vinterhoj.

Sätt sedan på den typ av "vinterdäck" som passar dina önskemål rätt, tänker du åka kollektivt under de värsta vinterdagarna så kanske ett par regndäck är rätt, nästa steg är väl IRC winter som iofs är ett mopeddäck och inte finns större än 17", nästa steg är väl dubbat som börjar vid bildubb endast på sidorna och det mer extremare varianten med endurodubb och där är det inte särskilt trevligt köra på asfalten längre.

Om jag bodde i Upplands Väsby och med önskemålen ovan själv skulle jag nog köpa 17" smala motardhjul från en moped och montera på en XR250 tillsammans med ett par IRC winter. Och sedan får man försöka hålla sig till farter under 120 km/h.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad du än gör - INGEN EU-moppe!

Den marknaden är förstörd av 15års fjunisar..
250hk+ SAAB var billigare att försäkra är en EU-moppe.
Då ingick dessutom riktig klimatanläggning, tila´l skillnad fräån EU:ns gröna "naturventilation"

Tycker som de andra här, en halvhygglig enduro är bäst, inget i scooterväg som försvårar balans med fötterna och med små hjul.
Det tycks ju bli snö ( snövallar) i år...

Nu ska jag ut och skotta (och senare idag fixa snöslungan, den har ju inte behövts på ett par år :D...)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kört DR650 i stockholmsvintern i 4 år, nu KTM 690 senaste 2. Typ så stort är lagom. TKC80 med bildubb är bra, stora puckar i mönstret så gummit når ner till asfalten vid barmark.
Handtagspåsar. Crosshjälm m. goggles immar minst.
My 2c.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Gå andra vägen: ta reda på i vilka dimensioner du kan få fram riktiga vinterdäck till
Smart råd!!

Dock är små hjul redan lurigt på sommaren, så på vintern torde det vara ÄN mer problematiskt.
Kolla på pendlarhojjar med större hjul, har inte Yamma haft flera som nu borde vara gamla nog?
Yamaha Majesty eller liknande.
Alla japs har liknande hojjar. Vissa med större hjul.

På vintern är lite scooterbenskydd praktiskt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kört DR650 i stockholmsvintern i 4 år, nu KTM 690 senaste 2. Typ så stort är lagom. TKC80 med bildubb är bra, stora puckar i mönstret så gummit når ner till asfalten vid barmark.
Handtagspåsar. Crosshjälm m. goggles immar minst.
My 2c.
Ja dessa sk "budhojjar" är ett alternativ. Alla fabrikanter har liknande
 
Last edited:

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
yamaha DT125R
låg & lätt med helt okey chassie. drygt 20hk.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag avundas er som vinterpendlar med hoj/moppe. För min del måste bensinpriset upp en bit över 100:-/l för att jag ens skulle börja fundera på saken. Fy fan för att börja dagen med att frysa!

On topic: Dr650 med lämpliga dubbdäck.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag avundas er som vinterpendlar med hoj/moppe. För min del måste bensinpriset upp en bit över 100:-/l för att jag ens skulle börja fundera på saken. Fy fan för att börja dagen med att frysa!

On topic: Dr650 med lämpliga dubbdäck.

Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder


Om man inte tycker att det är kul skall man låta bli, och om man fryser är något galet.


Tips:
Det gäller att vara snabb på Blocket. Då kan man göra klipp.

https://www.blocket.se/vi/70076326.htm


(annons på nytt friktionsdäck för scooter, och beg dubbdäck. Hundra spänn...)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder

Nope. Jag är inte tvungen att ta hojen alls. Jag kör för att
1. Det är kul
2. Det går fortare
3. Det är lättare att parkera
Har faktiskt aldrig sugit hittills...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder

Nope. Jag är inte tvungen att ta hojen alls. Jag kör för att
1. Det är kul
2. Det går fortare
3. Det är lättare att parkera
Har faktiskt aldrig sugit hittills...

Det är en mental tröskel att ta sig över när det gäller väder. :)

För en del går tröskeln vid risk för regn och/eller om det är under 20 grader. :tungan

Allt är jobbigt om man vill se det så, men en tidig vårtur med snöoväder blir inte så jobbigt om man gjort det förut. Ett vägarbete i lervälling likaså.

Gillar man att köra motorcykel, och har valt det, blir det inte jobbigt. :tummenupp

För mig suger det hårt när jag är tvungen att ta bilen. Men det beror på att jag inte är bilist och inte gillar bilar...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top