Ska ta mc-kort, behöver lite hjälp...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, inte jag då men min 34-årige syster vill ta mc-kort :D

Jag berättade just för henne att hon får övningsköra med mig på motorcykel eftersom hon vill ta mc-kort och då bestämde hon sig för att hon ska göra det i år.
Nu tänkte jag få hem lite körkortsteori till henne och hon drar till Indien i några veckor nu på tisdag och skulle behöva det tills dess så hon kan plugga lite på stranden.

Kan man få tag på körkortsfrågorna på nätet någonstans, och vad ska man leta efter isåfall?

Och en fråga till; Om man ska ta kort nu för tiden, är det något som är annorlunda jämfört med 8 år sedan? Manöverprov etc?
Vad är de faktiskta kostnaderna, uppkörning, lämplighetsansökan etc?
Behöver jag jag göra något som handledare, behöver jag gå någon kurs? Hörde det ryktades om det tidigare...

Och visst måste jag ansöka om att bli handledare via länsstyrelsen i vanlig ordning? Kan 3st fortkörningsböter inom en 5-årsperiod ställa till det?

tommi

Guest
Tror handledarbiten bara gällde B körkort inte helt hundra dock.
Prisbilden beror väl på om hon kört nåt alls? min mc lärare hade som råd till många tjejer som inte kört nåt att köpa en gammal moppe med koppling för att lära sig balans och växlingar istället för att ta dyra lektioner för att lära sig det.

teoripaket ligger väl runt 1600:-lägg till en tusing för uppkörning och lämpa sen beror allt på hur många lektioner som krävs men kanske en totalsumma på 10 000:- för allt tror jag kan stämma billigare om man kan växling och balans sen tidigare.

drexx

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
K1200S-07
Hallå!

Dina fortkörningar kan ha betydelse lite på hur pass "jävligt" det var :D .

Handledarskap ansöker man som vanligt på länsstyrelsen. Åk in och köp teori paket (skiva och nya böcker med dom nya skyltarna osv) på en bra körskola där hon kan tänka sig köra någon lektion (grymt nyttigt att köra nån lektion på skola), man brukar kunna få nåt hyffsat pris om man köper teori paket och någon lr några lektioner. Pris för teori pkt, ca 1000 lapp (här i stan), pris körlektion ca 1000 lapp för 80 min. Tillstånd mm =små pengar.

Manöverprovet är väl lite annorlunda, "riktiga garage vändningen", är borta men liknande ingår i manöverbanan. Dock mycket enklare!!

Du/ni behöver inte gå någon kurs, gäller bara bil.

Lycka till!!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Körkortsportalen var en bra länk, ska kika närmare på den när jag kommer hem ikväll.

För övrigt så ska jag kanske tillägga att hon kommer köra upp privat då vår far har varit bil&mc-skolelärare i 20 år så vi kommer köra en hel del med honom då han är aktiv mc-åkare.
Och hon kan hantera en hoj rätt skapligt tror jag då hon har kört cross och lite sånt, det är väl just storleken på hoj som kan vara av intresse då hon är rätt så liten *155/45*
Jag kollar litegrann efter Ducce Monster och hittade en fin 900:a som skulle passa bra åt henne :D Givetvis dels för att jag gillar Ducce, såklart, men även för att det är en bra tjej-hoj om man kollar storleksmässigt...
Hennes karl är dock inte på samma våglängd, han anser att mamman till hans barn ska hålla sig borta från mc's ::gnissla

Edit/ Kan man ladda hem teorifrågorna någonstans?

Last edited:

tommi

Guest
ja just det glömde en grej.... blire några bilder på syrran eller? :)

sen som sagts allt beror på om fortkörningen var grov/grova+ev vårdslöshet

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
Det finns ju en jusst nu mkt omtalad hemsida där du kan pröva att söka efter olika körkortsprov/program.. men kommer fan inte ihåg va den hette ? :hihi

AARRGHH!!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
ja just det glömde en grej.... blire några bilder på syrran eller? :)

sen som sagts allt beror på om fortkörningen var grov/grova+ev vårdslöshet

Haha, hon får nog lägga upp bilder själv om hon blir medlem här nån gång i framtiden... Men hon är ju syster till mig, så ful kan hon ju omöjligt vara :gnissla

Ingen vårdslöshet i trafik, endast vanliga fortkörningar men jag fick ett brev från länsstyrelsen om att de kunde komma att ompröva mitt körkortsinnehav i framtiden om jag fortsatte på detta vis eller dylikt. Dock så har en ramlat ur systemet nu då det är mer än 5 år sen den första så nu har jag bara 2 de kan klaga på antar jag.

Inte gratis men bra! :tummenupp http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/ 14 spänn per prov är småpotatis sett till vad hela lappen går på. Kör upp på en hoj med ABS så blir bromsprovet skitlätt.

Det såg bra ut men hon vill gärna ha något som hon kan stoppa in i sin laptop då hon kommer ligga på stranden i Indien i två veckor och plugga...

Det finns ju en jusst nu mkt omtalad hemsida där du kan pröva att söka efter olika körkortsprov/program.. men kommer fan inte ihåg va den hette ? :hihi

AARRGHH!!

Sökte faktiskt där men är osäker på vad jag letar efter, men jag ändrade mina sökkriterier och hittade faktiskt "TRAFIKSKOLAN.TEO.2009.SWEDISH" som kanske kan vara något...
Tankar hem det och ser vad det är, om inte annat så har en medlem erbjudit mig hans skiva :tummenupp

Last edited:

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
Haha, hon får nog lägga upp bilder själv om hon blir medlem här nån gång i framtiden... Men hon är ju syster till mig, så ful kan hon ju omöjligt vara :gnissla

Ingen vårdslöshet i trafik, endast vanliga fortkörningar men jag fick ett brev från länsstyrelsen om att de kunde komma att ompröva mitt körkortsinnehav i framtiden om jag fortsatte på detta vis eller dylikt. Dock så har en ramlat ur systemet nu då det är mer än 5 år sen den första så nu har jag bara 2 de kan klaga på antar jag.

Det såg bra ut men hon vill gärna ha något som hon kan stoppa in i sin laptop då hon kommer ligga på stranden i Indien i två veckor och plugga...

Sökte faktiskt där men är osäker på vad jag letar efter, men jag ändrade mina sökkriterier och hittade faktiskt "TRAFIKSKOLAN.TEO.2009.SWEDISH" som kanske kan vara något...
Tankar hem det och ser vad det är, om inte annat så har en medlem erbjudit mig hans skiva :tummenupp

sök på körkort!! jag hittade bland annat dessa.

Körkortsteoriprogrammet A Motorcykel (körkort)

Körkortsfrågorna till Bil och Mc

Körkortsfrågorna AB personbil och motorcykel (körkort)

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure

Lita inte blint på alla skivor bara för dom heter körkortsfrågor, på min skiva var inte en fråga som va lik eller ens i närheten av samma typ av frågor. Fick nästan alla rätt på skivan med sen när de var dags för uppskrivning så klarade jag de på de lilla berömda håret....men hälsa syrran lycka till :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, jobbigt läge isåfall... Nåja, hon har ju lyckats tagit B-kort en gång i tiden.
Och ska man kugga på något så är det knappast teorin då den är för enkel i dagsläget, vem som helst får ju tydligen körkort nu för tiden...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Last edited:
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...