Skadedjur i hyreslägenhet, rättigheter?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Har nyligen flyttat in i en hyreslägenhet i Linköping. Flyttade lagomt in till sommaren sen var jag inte i lägenheten juni-augusti. För ungefär 1månad sedan upptäckte jag att jag hade inneboende.. Vet inte riktigt vad det är men jag chansar på silverfiskar.

För ca 2veckor sedan fick jag "myrlådor" att ställ ut i lägenheten. Efter att jag mosat 4-6st på en vecka trodde jag det var lugnt tills idag.. Drog ut skärbrädan där dom brukar hålla till och där satt det minsan 3st:gnissla . Så imorrn tänkte jag ringa företaget jag hyr av.

Men vilka rättigheter har man som hyresgäst? Jag hyr av "Stångåstaden". Linköpings största bostadsbolag. Vad har jag rätt till för saker? Känns inte så roligt att bo såhär... Allt öppnat åker in i kylskåpet då jag inte vågar ha något framme ifall man skulle få en såndär i maten:zpy

Här kommer en bild på dom där vidriga grejerna iallafall. Kanske någon kan säga ifall det är silverfiskar eller vad det är.

Du får nog be anticimex om grejer, silverfiskar försvinner inte för lite myrlådor.

Okej, misstänkte det :( Men vilka rättigheter har jag mot de jag hyr av? Jag vill ju inte ha en lägenhet full med silverfiskar precis.. Jag fick lägenheten hos hyresbolaget från 1 Juli men jag flyttade in i början på juni.

Vilka krav kan jag ställa?

Last edited:
Okej, misstänkte det :( Men vilka rättigheter har jag mot de jag hyr av? Jag vill ju inte ha en lägenhet full med silverfiskar precis.. Jag fick lägenheten hos hyresbolaget från 1 Juli men jag flyttade in i början på juni.
Jag tror inte det är silverfisk, det ser ut som du har fått besök av Pelle Pälsänger!

Städa ofta så försvinner dom.

Det är ju inte så att dom är livsfarliga heller.

Städa ofta så försvinner dom.

Det är ju inte så att dom är livsfarliga heller.

Men dom håller ju till på en skärbräda som jag aldrig äns har använt men ändå torkar jag av den lite då och då. Angående städningen så städar jag faktiskt ganska ofta.

Livsfarliga är dom väl inte men bara för det så vill jag inte ha dom i min lägenhet.

Men dom håller ju till på en skärbräda som jag aldrig äns har använt men ändå torkar jag av den lite då och då. Angående städningen så städar jag faktiskt ganska ofta.

Livsfarliga är dom väl inte men bara för det så vill jag inte ha dom i min lägenhet.
Ta bort skärbrädan då.

När jag har renoverat på ställen så dyker det ofta upp silverfiskar bakom gamla socklar och mattor bakom köksskåp.. Dom tar sig in över allt... och ibland kan det vara sjukt mycke... Det där är bara en bråkdel som du ser... Finns antagligen massor bakom och under köksskåpen ska du se... Hur man får veck dom vet jag inte... Fuktiga och trånga platser gillar dom... dom är lite som oss killar faktiskt... :)

Dom har funnits i 300 miljoner år, så att dom lär finnas ett tag till... http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk

Last edited:
Jag fick silverfiskar här hemma efter att tvätthögen inte rensats på länge... Och nej, jag lät inte min megasmutsiga tvätt ligga otvättad i en hög i ett halvår:tungan Däremot så tvättar jag ganska sällan ljus 40-gradig tvätt så när jag lyfte på ett gammalt silkeslakan efter kanske en månad eller nåt så hade det bosatt sig silverfiskar under det. Mosade dem dock direkt (alla fyra eller vad det nu var) och sen dess har jag inte sett en silverfisk här (har bott är i två och ett halvt år). Så hur fan lyckas du??:va :D Å andra sidan så ser man dem ju lite överallt titt som tätt så jag tror inte att du behöver oroa dig. De finns där och man blir inte av med dem helt enkelt, men har amn tur så slipper man se dem. Tror inte att du ska behöva ringa anticimex och ha dig, de är trots allt (mig veterligt) inte farliga:) Tycker inte att de är så äckliga heller om jag ska vara ärlig... Eller är silverfiskar ett tecken på att man har det äckligt och ostädat hemma?

Last edited:
brukar finnas anslaget i trappen vem man har avtal med typ anticimex eller liknande.
Hyresbolaget brukar inte vilja ha skadedjur i sina lägenheter så de vill nog också bli av med dem.

för att vara säker på vad det är så sök på google bilder på de skadedjur du kan tänka dig att de skulle vara så får du se bilder, när du vet vad det är kan du ta reda på hur du utrotar dem och ser till att de inte kommer tillbaks.

Så där var det i min lya när jag flyttade in. De gillar fukt. Så faktum är att det tex ofta är de som är ordentliga och våtskurar som får besök. Samt för de som gillar att blöta ned ordentligt i badrum. Hursom, jag ringde min hyresvärd och de hänvisade mig till anticimex som de hade avtal med. Man flyttar bort möblerna från alla väggar. Sedan kom anticimes och sprayade alla socklar och trösklar med ngt medel (syns inte). Sedan dess har jag inte sett en enda och det var över 13 år sedan. Så ring hyresvärden och checka att de tar notan från anticimex. Sedan undvik vattenorgier på badrumsgolvet och använd hellre damsugare än skurhinken så tror jag att du i likhet med mig slipper dom små Alice Timander-glänsande djuren

17320021011112454.JPG

Last edited:
Är det en invasion det handlar om bör man nog koppla in Anticimex men att man ser en silverfisk i badrummet ibland är helt normalt. De gör ingen skada direkt heller, de är som små renhållningsarbetare som käkar sånt som ramlar ner....

Ägaren innan mig i min förra br lämnade kvar silverfisk. Dom trivdes inte och flyttade ut ganska snabbt tack vare kombinationen "myrdosor" och dammsugare. Mitt råd är dammsug oftare, men se det inte som ett nederlag när du hittar en. När du har fått bort dina egna kommer ändå grannarnas silverfiskar komma på besök ibland.

Gör en felanmälan till bostadsbolaget, Stångåstaden är kommunalägt så de måste diarieföra allt, om de följer lagen.
Silverfisk trivs bara i varma och fuktiga miljöer så du kan ha en fuktskada i din lägenhet.
Kräv en utredning av din värd, det har du rätt till så fort du fått kontraktet påskrivet i din hand.

Som många skriver bör det kollas upp noggrannare. Är det i köket kan det finnas massor bakom skåp och liknande.

Du ska helt enkelt ringa din hyresvärd, de har skälig tid på sig att åtgärda problemet. Händer inget på ett tag kontaktar du din hyresvärd igen, gärna med ett rekommenderat brev så du har bevis för du gjort en felanmälan. Händer inget då heller ringer du Anticimex och ber dom fakturera fastighetsbolaget.

Både hyresvärden och du vill ha bort djuren fortast möjligast, så antagligen kommer det inte ta många dagar innan de börjar riva lite i köket för att titta hur det ser ut.

Som många skriver bör det kollas upp noggrannare. Är det i köket kan det finnas massor bakom skåp och liknande.

Du ska helt enkelt ringa din hyresvärd, de har skälig tid på sig att åtgärda problemet. Händer inget på ett tag kontaktar du din hyresvärd igen, gärna med ett rekommenderat brev så du har bevis för du gjort en felanmälan. Händer inget då heller ringer du Anticimex och ber dom fakturera fastighetsbolaget.

Både hyresvärden och du vill ha bort djuren fortast möjligast, så antagligen kommer det inte ta många dagar innan de börjar riva lite i köket för att titta hur det ser ut.

De är mellan bänkskivan och en skärbräda, skulle tro att det är fuktskadat eller nått sånt in mot väggen eftersom dom trivs där. Ringde idag iallafall och anticimex skulle höra av sig om 2-3dagar.

Det är garanterat något föregående hyresgäst lämnat kvar efter sig då jag har hunnit bott här i ca 1.5månad och det var ca 3-4v sedan jag såg de första..

Än så länge har stångåstaden skött sig exemplariskt när jag har pratat med dom om andra problem med denna lägenhet samt förra. Hoppas de löser det här lika smidigt.

Som många har sett så är väl inte silverfiskar så farliga men det är inte så trevligt att dom är nära alla bestick och allt porslin. Sen att jag förhoppningsvis bara har "några få" tycker jag är en väldigt dålig ursäkt. Jag betalar inte hyra för att dela lägenheten med silverfiskarna :banana

Döda några stycken och häng upp dom i avskräckande syfte för andra Silverfiskar med en skylt där du skriver:
Så här går det om ni är i vägen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...