Skaffa kort utomlands???

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa körkort utomlands. Jag har hört en del rykten om att det är superenkelt och billigt i Spanien? :va
Jag har precis misslyckats med min uppkörning och måste nu vänta 7 veckor innan jag får försöka igen... :huvet jag hade 21 sekunder på serpentinbanan :(
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
fur skrev:
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa körkort utomlands. Jag har hört en del rykten om att det är superenkelt och billigt i Spanien? :va
Jag har precis misslyckats med min uppkörning och måste nu vänta 7 veckor innan jag får försöka igen... :huvet jag hade 21 sekunder på serpentinbanan :(



HMmm 21 sekunder? man ska väll ha runt 20? eller var du privatist?
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Nej, jag kör på körskola. Men det är inte mycket man kan göra när de bestämt sig...
eller?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Lite luddigt är det, CA 20 sekunder, 21 är väl igentligen ca 20 med, men gick allt övrigt bra? För de kollar mycket på helheten, fick´du inte ens köra i trafiken??

Skall själv köra upp för tungt kort i morgon :confused:
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Kugga du för att du körde serpentinen på 21s? Låter konstigt, när jag tog mc kortet så kunde du ha ända upp till 25s utan att dom sa nått, men det var ju 5 år sen så det kanske har blivit hårdare nu?

Kuggar man på manöver grejerna så får man inte ut i trafiken, har man otur så råkar man stoppa ner foten på garage vändningen sen är det färdigkört den gången eller som i det här fallet körde för sakta.
 
Last edited:

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Alla som misslyckades på banan fick avbryta uppkörningen, så han kollade inte på helheten. :mad:
Jag ska kolla upp vad man kan sätta emot till nästa gång så att de inte bara kan typ, jävlas med en.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
fur skrev:
Alla som misslyckades på banan fick avbryta uppkörningen, så han kollade inte på helheten. :mad:
Jag ska kolla upp vad man kan sätta emot till nästa gång så att de inte bara kan typ, jävlas med en.

Du kan inte sätta emot ett skit. Anser han att du inte klarar att framföra din MC på ett säkert och kontrollerat sätt är det bara att inse fakta. Jag tror att han har bättre koll på om du kan köra eller inte, än vad du själv har. :)
 

_teSSan_

Guest
fur skrev:
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att skaffa körkort utomlands. Jag har hört en del rykten om att det är superenkelt och billigt i Spanien? :va
Jag har precis misslyckats med min uppkörning och måste nu vänta 7 veckor innan jag får försöka igen... :huvet jag hade 21 sekunder på serpentinbanan :(

Jag tog mitt bilkort i Finland. Skrev in mig på bilskolan, tre veckor senare hade jag kortet i handen, fix och färdigt. :tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
fur skrev:
Alla som misslyckades på banan fick avbryta uppkörningen, så han kollade inte på helheten. :mad:
.

Uppkörningen är i två steg, klarar du ej steg 1 får du ej fortsätta på steg två.
Steg 1 är körning på "bana". Tyckte inte provförättaren om ditt körsätt så kuggar han dej för ex att du körde 21sec på serpentinen. Då får du ej gå vidare. hela bandelen går ut på att provförättaren ska se om du är lämplig att framföra fordonet i trafik dvs se om du har kontroll på din cykel och dej själv. Om han bedömmer att du har det så brukar 25sec vara ok.

För inte släpper dom ut vilken klant som hellst ut i trafiken, kan ju bli riktigt farligt om alla får gå vidare till trafik delen.
Nej hem och öva, öva, öva, öva och skapa kontroll över cykeln. Om provförättaren ser att denna kille han har koll han så är du helt safe att klara ditt kort om du inte klantar dej rejält dvs.
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Qwerty skrev:
Uppkörningen är i två steg, klarar du ej steg 1 får du ej fortsätta på steg två.
Steg 1 är körning på "bana". Tyckte inte provförättaren om ditt körsätt så kuggar han dej för ex att du körde 21sec på serpentinen. Då får du ej gå vidare. hela bandelen går ut på att provförättaren ska se om du är lämplig att framföra fordonet i trafik dvs se om du har kontroll på din cykel och dej själv. Om han bedömmer att du har det så brukar 25sec vara ok.

För inte släpper dom ut vilken klant som hellst ut i trafiken, kan ju bli riktigt farligt om alla får gå vidare till trafik delen.
Nej hem och öva, öva, öva, öva och skapa kontroll över cykeln. Om provförättaren ser att denna kille han har koll han så är du helt safe att klara ditt kort om du inte klantar dej rejält dvs.


Det får bli det, öva mycket. Fast ibland är de lite väl hårda när det "vet" bättre efter 1 minuts körning än körskoleläraren som man kört med ca 10 gånger. :va :va
 

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
FeeBee skrev:
Jag tog mitt bilkort i Finland. Skrev in mig på bilskolan, tre veckor senare hade jag kortet i handen, fix och färdigt. :tummenupp

Låter ju finfint, vad fick du göra mer för at få kortet? Är du finsk medborgare eller det kvitar? :)
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
När jag körde upp förra året så använde de ingen klocka utan han kommenterade bara att jag hade flyt i körningen. Vilket även gjorde att jag fick göra om garagevändningen 2 ggr då jag misslyckades 2 ggr. Han till och med gav mig hänvisningar för garagevändningen. Och med tanke på vad man hört från andra och läst så hade jag tur och träffa en så grymt bussig person.
 

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det roliga är att man bara hör om petiga och griniga vv-gubbar från såna som kuggat.
I "verkligheten" är det så att kan man det man ska kunna så är det inga problem, vilken gubbe du än kör upp för.
Så träna, om inte för att klara uppkörningen så träna för ert eget bästa.
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Handlade inte den här tråden om det går att ta körkort utomlands?
Skulle själv vilja veta det. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top