Skaffa ny hoj - funderingar

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Som en del av er sett så blev min hoj stulen häromdagen. Varesig polisen, försäkringsbolaget eller de med insikt i denna typ av verksamhet tror att jag kommer få tillbaka hojen. Sorgligt men sant. Några pengar från FB kommer jag inte få förens om cirka 45-60 dagar. Då har ju halva säsongen gått, och det suger. Så, jag funderar på att fixa ett lån, köpa ny hoj, och sedan använda FB-pengarna att lösa lånet (förutsatt att FB går med på det).

Så, jag har några alternativ på vad jag kan göra.

Bakgrund
Jag gillar att köra hoj men är inte så bra på det.
Jag vill köra MYCKET bana. Jag har dock inga ambitioner att tävla.
Jag gillar vrid. Min körstil är inte så mycket att ligga och yla på höga varv (än iallafall)
Jag räknar med att ha 110' att köpa hoj för.

Alternativ 1 - Köp en ny Gixxer 1000
Vad?
Som texten säger. Köp en ny 03:a

Fördelar
  • Jag vet vad jag får
  • Jag kan leva med försäkringen, men det blir inte spontanköra (ställer av/på hela tiden)
  • Mycket vrid
  • Otroligt snygg
Nackdelar
  • För mycket hoj för min kompetens. Så ÄR det. Ge mig tre år heltid kanske jag kan nyttja 75% av hojen, men som det är nu så gissar jag på 30%
  • Den dyra försäkringen gör att man planerar när man skall köra. Man drar inte bara iväg
  • Stöldbegärlig
Kommentar
- It works mate!


Alternativ 2 - Licensalternativet
Vad?
Köpa 2 hojar. En skruttig som jag och tjejen kan toura lite på samt en banräcer. Ta licens och gasa på bana. Köra gata minskar kraftigt.

Fördelar
  • Försäkringen sjunker
  • Man riskerar inte att möte stygga bilar på bana.
  • Det verkar vara otroligt skoj hela RR-gänget och allt som pågår runtikring
  • Någon måste ju vara långsammast. Det är jag van vid.
Nackdelar
  • Jag kommer nog sakna gata
  • Det är dyrt med RR
  • Att gå från gixxer1000 -03 till en exempelvis gsx-f från -93 känns.... sådär....
Kommentar
Efter att ha blivit påkörd förra året är jag rädd för bilar. Går säkert bort, men just nu är det trögt. Kanske skulle skaffa en cross också bara för att få leka lite i närområdet. Varför finns det ingen bana närmre än 20 mil från Stockholm? Skandal!


Alternativ 3 - Italienska alternativet
Vad?
Köpa en Ducati. Inte nog med att det finns snygga (916 eller en st4s med sänkt kåpglas) som det går att toura med, de har enormt mycket bandagar i ducceklubben!

Fördelar
  • Försäkringen sjunker (tror jag)
  • Jag får både gata samt bana
  • Ljudet
  • Vrid (har jag förstått)
Nackdelar
  • Italienska saker lär gå sönder. Ofta.
  • Det är twin. Jag har alltid kört rad-4
Kommentar
Det verkar vara en bra kombination av gata/bana. Har dock aldrig kört en ducce, så jag vet inte om jag gillar den. Men man måste ju prova. Kanske en Aprilia RSV Mille R istället? Fast då missar man ju ducceklubbens bandagar....


Så, i kategorin "dagens i-landsproblematik" har vi idag kommit till detta. Jag ser alla tre alternativ som möjliga. Gixxer1000 (sorry McB ;)) är mumma för själen, banalternativet känns säkrare och ducce är ett oprövat kort. Vette fan....
Och nej, jag vill inte gå ner till en 600cc Mattias. Vrid, you know? I like vrid!

Vad säger ni? För/nackdelar med alternativen? Råd? Känslor? Spydiga kommentarer (Gustav1, I'm waiting)?

/Freppa
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Alternativ 4: köp en begagnad, halvkraschad GSX-R 1000 från exempelvis Tyskland, utrusta den med kraschkåpor och du har dig en hoj som du kan nyttja hur du vill på både gata och bana.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Alternativ 4:

Köpa en TLR :D

Fördelar
- Vridet är helt ok genom hela registret och är en skön hoj att åka långa sträckor med(touring).
- Snygg som fan
- Ljudet (om man nu skaffar slipon)
- Det är TWIN :fakta
- Funkar bra på bana (av vad jag sett)

Nackdelar
- Gå inte med i TLplanet, du blir ruinerad :gnissla
- Bensinen (du kommer älska att köra den så mkt bensin blir det)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
'Vrid' är bara inbillning. Det enda 'vrid' kommer göra är att kasta av dig när du kommer till bana... INGEN gynnas av att sitta på en Gixxer1000 om man ska lära sig att köra fort.

Jag hade köpt Nr11'as tjejs gamla rejskåpor(det snyggaste gatfix jag har sett) och en R6-01. På med de gatfixade kåporna kör både bana och gata.

När man kommer till en bana med en sån hoj så najjar man stödet och tejpar lyktorna. Tadaa, redo för en dag på banan.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Freppsie...du verkar ha tänkt på allt...!! :)

Hmm.... om jag får va lite som jag är... :3freak så tror JAG att stölden av din hoj är ett lixom ett tecken... (förlåt alla som inte tror på...hmm.. olika saker) :rolleyes:

Du lyckades med nöd o näppe överleva i fjol... du köper dig en värstingmaskin som du erkänner inte lyckas tygla fullt ut (du är såklart inte ensam men inte många som erkänner öppet) :tungan Den blir snodd. Det är bara att acceptera... du kanske inte ska ha nåt "värstigt".

Nää... det lutar åt att du får åka under ordnade former... där bilar o elände inte finns.

2 hojar (ban/gat) eller en Ducati...kvittar berorende på vad du hittar o hur du känner. Men vill du ha vrid o "touring" för att kunna skjutsa så är en Honda VFR att rekomendera. :tummenupp Där finns vrid o tillräckligt med fart. Kan även framföras på bana.

Lycka till nu Freppa.

Jag håller tummarna för att du kommer fram till en bra lösning.

//Madelene
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Vad gäller alternativ 1 så kan jag ju relatera till hur jag funderade när min förra bil blev stulen.
Jag insåg att risken för att ny likadan kärra rätt snabbt försvinner samma väg, så jag skaffade istället en liten standardbetonad bil för att öka möjligheten att få behålla fordonet.

Om du känner att du verkligen vill köra gatåka men ha en hoj som funkar på bana också så är det ju alternativ 3. Jag skulle nog välja en Mille eller motsvarande, fast Ducce verkar inte vara helt fel om man vill ha en hoj med själ. Banåkningar finns det gott om ändå, så jag tror inte du behöver låta tillgången till bankörning styra ditt val av hoj, utan du bör istället välja något du faller för. Hojåkning handlar om känsla, det gäller att hitta en hoj som känns "rätt" helt enkelt. Vilken det råkar vara varierar ju från person till person.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Madhonda skrev:
Men vill du ha vrid o "touring" för att kunna skjutsa så är en Honda VFR att rekomendera. :tummenupp Där finns vrid o tillräckligt med fart. Kan även framföras på bana.

Bra idé. En VFR för gata och en valfri 600 för bana, sen är du fit for fight igen, Freppa.

Sen om det är ett tecken eller ej, det ska jag låta vara osagt... ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
McB skrev:
Bra idé. En VFR för gata och en valfri 600 för bana, sen är du fit for fight igen, Freppa.
...


Jag tror inte på några tecken men VFR'n tror jag på. Har du råd med ovanstående lösning så är livet fantastiskt sen. VFR'en är bättre på allt som görs på allmän väg bortsett från stuntning och 250+.

Var inte så gubbig att du avfärdar den utan att ha provkört, det är inte en rad4'a.

Men det låter som att du har dina alterntivklara egentligen....
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nu har jag fortfarande att ta oskulden på bana, men att köpa en "billig" räcer kombinerat med en onsdagskvällkörarhoj låter väl som en fantastisk idé?

Om du ändå planerade turerna med GSXRn kan du väl planera träning/race/whatever med en racehoj? Det verkar ju onekligen roligare än att köra gata+att man slipper bilar. Jag vet hur hårt såntdär kan sätta sig i huvudet.

Vad är, i ärlighetens namn, poängen med att ha det värsta som finns för gata om man känner sig obekväm med det? Samtidigt som man inte kan använda den precis som man vill?

När jag blir vuxen och ekonomiskt oberoende skall jag köpa en VFR eller Supertenere eller nåt för vardag, sedan blir det en billig banhoj. Kom igen nu, testa det konceptet för mig...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mille

Millen är ju bar på allt (inklusive touring med tjejen), fast där kvarstår försäkringsproblemet. Provkör och känn efter.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Jag måste då proppsa för alternativ 3 .....för att jag åker då Ducce!

Men hur du fått fram för och nackdelar om man inte har provkört eller ägt en?

Alla har ju sin egen åsikt och det finns ju för och nackdelar med alla hojar men dom flesta tycker att sin egen hoj är den bästa utan att ha prövat alternativen.

Men jag håller med Crille
'Vrid' är bara inbillning. Det enda 'vrid' kommer göra är att kasta av dig när du kommer till bana... INGEN gynnas av att sitta på en Gixxer1000 om man ska lära sig att köra fort.

/N
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Hmm.. Tror en viss taxi chaufför har ett ord med i spelet ang det italienska aleternativet.. :rolleyes:

Köp en Gixxer 1000 igen!!!!
Eftersom du inte hann köra så jätte mycket på den du har/hade så tycker jag du är värd att ha en sån en "hel" sommar!

Eller så köper du en Twin (Som fler i PMC skulle uppskatta)
och lånar Oljekylds G1000 när du vill varva...

/Lännström
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Chrille: Vrid är skönt vid touring :). Och va fan, jag är ju 30 nu. Vänta bara i någon månad till, sedan blir du också gubbe :D
Madde: Om jag inte visste bättre skulle jag också ta det som ett tecken. Nu är jag lite småknäpp och tror att det är någon som jävlas med mig, och då jävlas man tillbaka!
Nysse: Observera att min för/nackdelar kring ducce inte har något med hojens karaktär att göra, som i en provkörning, utan ljudet och rykten om Italiensk byggkvalité. Berätta gärna dina erfarenheter.
Silwer: Jag måste ju ge dig NÅT att gnälla på idag, eller hur? ;)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
Freppchen, min vän! Ge mig dina 110' så ger jag dig en rasande grann GSXR 600 och en rasande grann cross (It's a Honda). Lycksalighet garanteras :tummenupp
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Iceman1975 skrev:
Köp en Gixxer 1000 igen!!!!
Eftersom du inte hann köra så jätte mycket på den du har/hade så tycker jag du är värd att ha en sån en "hel" sommar!

WORD!!! Det finns en för bra pris på Din Mc i Rotan!

The fastest four letters in the world!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hayabusa med turbo är precis hur manligt somhelst! Det röstar jag på ;)

VFR är lite slö, jag satt bakpå en polares XJR1300, och vi drog precis jämnt med en VFR 03:a upptill rätt höga farter :)

Annars är en mille väldigt fina hojar!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gör som jag! Kör runt med GSXR1000 på vardagarna och skaffa en lvreggad enduro att leka med.

Om jag har min påställd 15 dagar/månad 6 månader och garage resten så kostar min försäkring 11500 om året. Överkomligt!

DRen är en underbar nybörjarhoj i skogen/grusvägen!

//jaG
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top