Skakar i framhjulet vid inbromsning i hög fart (zx6r)

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Precis som rubriken så vid högre farter så börjar det skaka/vibrera som faen i framhjulet.
Detta endast vid inbromsning i högre farter

Skulle det kunna vara så enkelt som obalans i fälgen? Eller kan ngt lager framkalla detta.
Skeva skivor kanske?

Tacksam för svar!

//D
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Om instabiliteten endast uppstår vid inbromsning skulle jag starkt misstänka att det är bromsskivorna som är "lite" skeva precis som du själv skriver. :tummenupp
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Jo, det skulle ju kunna vara det...var bara nyfiken på lite andra åsikter också då skivor+belägg har en tendens att kosta en slant.

Men finns det ngn möjlighet att "mäta upp" skivorna?
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
det är till 99% säkert att det är skeva bromsskivor. obalans är oberoende om du bromsar eller ej. testa om du känner att bromshandtaget pulserar.
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Får ut och testa efter jobbet...
Hur blir skivorna skeva egentligen och vet ngn ett bra ställe att handla skivor på?
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Jo, det skulle ju kunna vara det...var bara nyfiken på lite andra åsikter också då skivor+belägg har en tendens att kosta en slant.

Men finns det ngn möjlighet att "mäta upp" skivorna?

Jag vet inte hur man mäter upp skevhet, men har bra erfarenhet av att byta "yttre" bromsskiva.

se bromsskivor på: http://www.addemoto.se/

På en gammal TRX hade jag din typ av syndrom, och fick bättre bett +känsla med ett sådant byte.

Håkan
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
"yttre" ? Bara byta ena då eller?

De flesta bromskivor idag består av 2 delar (stora samt massa skruvar...)

Den yttre delen kallas rotor eller bromskiva, den inre delen nav. Sedan har du några 'glidbult' som hindrar rotorn från att kunna snurra gentemot navet men ändå röra sig då skivan ändrar storlek när temperaturen ändras vid bromsning.

Det är vanligtvis rotorn som slår sig, blir olika härdad med pulserande broms etc och man kan då välja att byta bara den.

Om det inte vibrerar vid rullning eller vanlig körning är det bromskivorna som blivit dåliga.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
obalans i framhjulet

Hallå,,,,, obalans kommer oavsätt om du bromsar eller inte detta är bromsskivorna, kan också vara så att klossarna kärvar och då blir bromsskivorna varma och denna värme kan ställa till det,,,,,,,,, men som sagt 99% skivorna
 

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
Yamaha Smoker
Styrlager. Spänn eller byt. Har du dåliga bussningar i gaffeln kan det börja skaka också. Har du en skev skiva känner du det i bromshandtaget även vid sakta bromsning. Den pulserar.
Har erfarenhet i ämnet. Bytte nämligen allt i framändan på hojen för att slippa problemet. Styrlager, bussningar,skivor o belägg, hjulager.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag har själv haft en zx6r med samma problem, den käkade bromsbelägg och vibrerade som satan vid inbromsningar.

På min var det skeva bromsskivor som var felet, vilket tydligen ska vara ett vanligt fel ...
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
det gjorde det 3 sekundrar innan mitt framhjul låste sig. det gjorde ont.
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Det pulserar inte i handtaget vid lägre farter.
Inbromsningar runt 120 km/h och uppåt då uppstår detta.

Tack för era svar.
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Tjena, lånar tråden lite, om det är ok. Jag har samma problem som ovan,men skakningar i alla hastigheter vid inbromsning. inget pulserande i hantag,däremot ser jag att nederdelen av framgaffeln rör sig fram och tillbaks när jag bromsar.
Kan det bero på skeva skivor det med?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag upplevde ibland att framhjulet vibrerade vid inbromsningar från hög fart på min zx6r -00. Har för mig att det försvann när jag bytte styrlager. Du kan ju kolla det iallafall. Mycket billigare än bromsskivor. :)

/Linus
 

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
-03 KTM 625
Körde hojen till en kille som kör racing och lät han prova den.
Skeva skivor till 99% :(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top