skall jag köpa ny hjälm?

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Har en shoei x-ceed mission som jag tycker sitter smäck förutom då jag kommer upp i hög fart, då ligger nästippen mot visiret. Verkar inte som om jag har ett shoei-huvud?

Tycker ni jag skall köpa ny hjälm och vad skall jag köpa isåfall?
Inge billig skit, skall vara en bra och tyst hjälm.

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Lorge skrev:
2116863 Har en shoei x-ceed mission som jag tycker sitter smäck förutom då jag kommer upp i hög fart, då ligger nästippen mot visiret. Verkar inte som om jag har ett shoei-huvud?

Arai har inte samma form som Shoei... ligger väl kanske lite dyrare än Shoei men är bra hjälmar.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Nypan83 skrev:
2116903 Arai har inte samma form som Shoei... ligger väl kanske lite dyrare än Shoei men är bra hjälmar.

Arai verkar passa skallar med mer rund form, Shoei lite smalare skallar.

Lorge skrev:
Har en shoei x-ceed mission som jag tycker sitter smäck förutom då jag kommer upp i hög fart, då ligger nästippen mot visiret. Verkar inte som om jag har ett shoei-huvud?

Låter ju lite konstigt om den för övrigt sitter bra? Det låter ju lite som den är något för stor??? Har du lång näsa?
Och hur snabbt behöver du köra för att kranen skall ta i visiret?

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
peteR1000 skrev:
Låter ju lite konstigt om den för övrigt sitter bra? Det låter ju lite som den är något för stor??? Har du lång näsa?
Och hur snabbt behöver du köra för att kranen skall ta i visiret?

Jag tycker den sitter fint annars.

Jag har INTE stor näsa! :fatta! :tungan

200 kanske.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Lorge skrev:
2120048 Jag tycker den sitter fint annars.

Jag har INTE stor näsa! :fatta! :tungan

200 kanske.

hehe...okej då :pannkyss

Låter ändå lite som att hjälmen är något för stor med tanke på att den kan förflytta sig något bakåt när du vrider på lite. Visiret sitter ju ändå en bit fram.

Min snok (som kanske är lite större än normalt :va ) har väl max snuddat lite på imskyddet som jag hade framför näsan om jag låg i 250+
Hade en Shoei Z-One då...

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
arai

Lorge skrev:
2117181 Ok, nån som kan rekommendera en bra arai?

Har precis själv skaffat mig en arai condor och den kan jag starkt rekommendera. Pinlock ingår. Pris 3000-3600 Från början ville jag helst ha en shoie men passade tyvärr inte min skalle.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
peteR1000 skrev:
2117802 Arai verkar passa skallar med mer rund form, Shoei lite smalare skallar.
?

Där har du faktiskt fel. Lille vän :pannkyss

Arai har en smalare skallform än vad shoei har. När en Shoei trycker i pannan och bakhuvet passar en Arai bättre med sin mera lång/smala passform.
Rundast är nog Nolan. Därremot är Shoie smalare vid kinderna än vad Arai är.
Har sålt Arai, shoei och AGV i 5 års tid. Så jag har hyfsad koll på just dom hjälmarna.

--------------------------------------------------------------

Desutom är alla Arai handbyggda och uppmärkta med signatur på vem som byggde just den hjälmen . Så att man kan spåra en hjälm ända tillbaka till den som byggde hjälmen (borgar för god kvalitet). Sen kan man prata om fiberlängder mm. Där fibrerna går från ena sidan på hjälmen till den andra utan att skarvas mitt uppepå som det gör på många andra fabrikat. Dessutom är dom Arai-hjälmar som används vid MotoGP, samma hjälmar som du kan köpa i butik. Och det gäller inte dom andra fabrikaten.

Kan rekomendera Arai rx7 Corsair som hjälm. Kostar skjortan och 2 par kalsonger, men det är det värt den dagen man ligger på asfalten. Frågan man skall ställa sig är vad det är värt att lägga på en hjälm som man skall krasha i. För med handen på hjärtat. Hur många Mcåkare känner du som aldrig krashat?

Men för säkerheten skall du skall köpa den som passar bäst. Även om det skulle råka vara en Nolan.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Eskilsson skrev:
2120482 Där har du faktiskt fel. Lille vän :pannkyss

Arai har en smalare skallform än vad shoei har. När en Shoei trycker i pannan och bakhuvet passar en Arai bättre med sin mera lång/smala passform.
Rundast är nog Nolan. Därremot är Shoie smalare vid kinderna än vad Arai är.
Har sålt Arai, shoei och AGV i 5 års tid. Så jag har hyfsad koll på just dom hjälmarna.

Fel? Det beror väl på hur man kollar på skallen :hihi
Jag menade mer om man har ett avlångt ansikte så passar inte Arai speciellt bra vid kindpartiet som du också skriver. Tänkte inte på skallformen uppifrån eller från sidan. :va
Då alltså borde det bli så här:

Avlång skalle uppifrån sett med runt ansikte = Arai
Avlång skalle uppifrån sett med avlångt ansikte = ?
Rund skalle uppifrån sett med avlångt ansikte = Shoei
Rund skalle uppifrån sett med runt ansikte: Nolan

X-Lite hjälmarna tyckte jag påminde hyfsat om Shoei-passformen, eller har jag helt fel?

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
peteR1000 skrev:
2120541 Fel? Det beror väl på hur man kollar på skallen :hihi
Jag menade mer om man har ett avlångt ansikte så passar inte Arai speciellt bra vid kindpartiet som du också skriver. Tänkte inte på skallformen uppifrån eller från sidan. :va
Då alltså borde det bli så här:

Avlång skalle uppifrån sett med runt ansikte = Arai
Avlång skalle uppifrån sett med avlångt ansikte = ?
Rund skalle uppifrån sett med avlångt ansikte = Shoei
Rund skalle uppifrån sett med runt ansikte: Nolan

X-Lite hjälmarna tyckte jag påminde hyfsat om Shoei-passformen, eller har jag helt fel?

Oki. Då massuppfittade jag dig.
Det du nu skrev stämmer nog faktiskt riktigt bra.
Även om jag inte skulle gå så långt att jag kallade Shoei för rund skalle.
Shoei ligger med vissa modeller ganska nära Arai i ovalform "uppifrån".
Z-one sitter faktiskt ganska bra på mig, även om jag har en typiskt Arai-skalle. Nolan och AGV är runda som fan. Huvet ska ju nästan vara ovalt på bredden för att dom skall passa.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Eskilsson skrev:
2120595 Oki. Då massuppfittade jag dig.
Det du nu skrev stämmer nog faktiskt riktigt bra.
Även om jag inte skulle gå så långt att jag kallade Shoei för rund skalle.
Shoei ligger med vissa modeller ganska nära Arai i ovalform "uppifrån".
Z-one sitter faktiskt ganska bra på mig, även om jag har en typiskt Arai-skalle. Nolan och AGV är runda som fan. Huvet ska ju nästan vara ovalt på bredden för att dom skall passa.

hehe...dom har byggt hjälmarna efter E.T kanske :hihi

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Ok, den shoei som jag har nu tryckte som faaan på kinderna när den va ny vet jag, såg helt ihoptryckt ut typ. Fast det har blivit lite bättre.

Hur vet man om man har rund eller oval skalle då? Finns det några knep? :)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Lorge skrev:
2121288 Ok, den shoei som jag har nu tryckte som faaan på kinderna när den va ny vet jag, såg helt ihoptryckt ut typ. Fast det har blivit lite bättre.

Hur vet man om man har rund eller oval skalle då? Finns det några knep? :)

Den ska trycka på kinderna när den är ny, frågan är ju om du inte fyller ut hjälmen ordentligt åt andra hållet? Alltså med pannan och bakhuvudet. Har du testat Shoei XR-1000 modellen? Om näsan ska ta i visiret på den så behöver du se ut som pinoccio!

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Lorge skrev:
2116863 Har en shoei x-ceed mission som jag tycker sitter smäck förutom då jag kommer upp i hög fart, då ligger nästippen mot visiret. Verkar inte som om jag har ett shoei-huvud?

Jag har en XR-1000 och polaren med... I över 230km/h så nuddar nästippen visiret på både mig och honom vid vissa tillfällen...

Jag skulle inte vilja påstå att vi har några potatisnäsor för det :D

Å jag kan definitivt inte ha en mindre hjälm då skulle jag få köra med konstant huvudvärk och operera bort öronen :rolleyes:

Jag vet varför den tar i dock, för att man sitter å kikar över kåpglaset som om det gick i 50km/h kryp ner efter tanken så ska du se att du slipper flottfläckar på visiret :hihi

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Anderzzon skrev:
2121353 Jag har en XR-1000 och polaren med... I över 230km/h så nuddar nästippen visiret på både mig och honom vid vissa tillfällen...

Å jag kan definitivt inte ha en mindre hjälm då skulle jag få köra med konstant huvudvärk och operera bort öronen :rolleyes:

Jag vet varför den tar i dock, för att man sitter å kikar över kåpglaset som om det gick i 50km/h kryp ner efter tanken så ska du se att du slipper flottfläckar på visiret :hihi

Är nog ganska vanligt att kranen tar i hjälmen om man kör så snabbt, har inte hunnit testa min XR-1000 så värst mycket, har bara kört med den en gång än så länge. Satte på mig den nu på jobbet och kollade lite och tyckte det var ganska långt avstånd mellan visiret och nästan iallafall.

Och som du sa så kan man ju krypa ner bakom kåpglaset så slipper man det :tummenupp

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Jag har själv en Arai och det är inte långt från att jag tar i med nästan i plexit där alltså. Men annars sitter den som en smäck. Arai e bra skit iaf!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Anderzzon skrev:
2121353 Jag har en XR-1000 och polaren med... I över 230km/h så nuddar nästippen visiret på både mig och honom vid vissa tillfällen...

Nu har jag fanimej fart-testat XR-1000 :D
Ärligt talat tar verkligen näsan i själva visiret???

Det är inte så att den tar i insidan av hjälmen innanför där jag har målat pilen?
Det kan väl omöjligt vara så att man ser hela din näsa när du har hjälm på dig?
Som jag så fint har illustrerat på 2:a bilden :hihi

Bifogat

• xrempir1x_SH.JPG
    xrempir1x_SH.JPG
    29.9 KB · Visningar: 46
  • xrempir1x_SH.JPG
    xrempir1x_SH.JPG
    31.5 KB · Visningar: 39
Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
peteR1000 skrev:
2144815 Nu har jag fanimej fart-testat XR-1000 :D
Ärligt talat tar verkligen näsan i själva visiret???

Det är inte så att den tar i insidan av hjälmen innanför där jag har målat pilen?
Det kan väl omöjligt vara så att man ser hela din näsa när du har hjälm på dig?
Som jag så fint har illustrerat på 2:a bilden :hihi

:rofl Haha nä du har så rätt! Jag farttestade med min i helgen, hade glömt hur de e å köra 250+ men i den farten är de som du säger insidan nedanför visiret som tar i, alltså inte visiret :hihi

Men kryper man ner bakom kåpglaset ( som är minimalt på R1:an ) så tar de inte i någonstans, man blir bara lomhörd av att höra motorn bröla på :lol

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!