Skarva gipsskivor på längden ?

s9d8as0vjk

Guest
Finns det någon här som har nåt stalltips om hur man spacklar/skarvar ihop två gipsskivor på längden ? Har nämligen monterat upp ett innertak och nu är det bara spacklingen, slipningen och målningen kvar och farsan har inga bra tips om hur man går till väga.

Ska man köra med en remsa och sedan spackla över ? Eller ska man bara spackla själva skraven ? Kanske skära ut en V-skåra och sedan spackla ?

Det ska ju helst bli så slätt som möjligt och taket måste ju se plant ut.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag tror att det var enbart spackel mellan gipsskivorna i taket i stora rummet här hemma.

s9d8as0vjk

Guest
Vet inte, farsan trodde det skulle synas lite för mycket i taket sen då gipsskivorna inte är nedfasade på kortändarna. Remsa plus spackel bygger lite väl mycket på höjden tror vi ... fast vi är ju bara amatörer iofs ... ;)

Något proffs som kan avslöja yrkeshemligheter ?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Mr B skrev:
2543848 Vet inte, farsan trodde det skulle synas lite för mycket i taket sen då gipsskivorna inte är nedfasade på kortändarna. Remsa plus spackel bygger lite väl mycket på höjden tror vi ... fast vi är ju bara amatörer iofs ... ;)

Något proffs som kan avslöja yrkeshemligheter ?

bredspackla vettu...

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
skulle tro att du får skära ner kanterna lite.. sen e det bara att spackla. finns små hyvlar som skär lagom mycket. är förmodligen dyra. så skär med gipskniven.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Remsa sen spackla. Remsan har man för att det inte skall spricka i fogarna.
Har du bara spackel kan det bli sprickor = fult

NoFearGirl

Guest
Beror på hur stora fogar vi talar om. Små fogar=ingen remsa. Blir för tjockt. Har bara haft remsa i ytterhörn för att "bygga upp" en fin rak kant.
Jag skulle inte använda remsa. Men vad vet jag?:rolleyes:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
NoFearGirl skrev:
2543951 Beror på hur stora fogar vi talar om. Små fogar=ingen remsa. Blir för tjockt. Har bara haft remsa i ytterhörn för att "bygga upp" en fin rak kant.
Jag skulle inte använda remsa. Men vad vet jag?:rolleyes:

Det skall vara remsa oavsett. Dessutom skall fogarna vara så små som möjligt. Skivorna skall självklart ligga kant i kant. Skivorna har en "urgröpning" längs längsidorna just för att mans ka kunna få på remsa + spackel.

NoFearGirl

Guest
Starstriker skrev:
2543979 Det skall vara remsa oavsett. Dessutom skall fogarna vara så små som möjligt. Skivorna skall självklart ligga kant i kant. Skivorna har en "urgröpning" längs längsidorna just för att mans ka kunna få på remsa + spackel.
Jo, men ibland måste man ju skarva en skiva på andra ställen eller hur? Där använde vi inte remsa eftersom vår vän snickren sa att det inte behövdes.
Det skulle bli för tjockt...
Men som sagt vad vet jag...:rolleyes:
Edit:satte iof slät väv på väggar och tak i hela huset...

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Sant. I kortändarna på skivorna finns det ingen nedsäkning. Där blir det fult om man använder remsa.

NoFearGirl skrev:
2544002 Jo, men ibland måste man ju skarva en skiva på andra ställen eller hur? Där använde vi inte remsa eftersom vår vän snickren sa att det inte behövdes.

Gabor

Guest
NoFearGirl skrev:
2544002 Jo, men ibland måste man ju skarva en skiva på andra ställen eller hur? Där använde vi inte remsa eftersom vår vän snickren sa att det inte behövdes.

rätta sättet, gipshyvla sneyta, regel bakom skarven å skruva tight, remsa å spackla 2 ggr...allt annat är fusk å jävla dravel.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gabor skrev:
2544035 rätta sättet, gipshyvla sneyta, regel bakom skarven å skruva tight, remsa å spackla 2 ggr...allt annat är fusk å jävla dravel.

Sådär ja. Här har vi en som kan!

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Gabor skrev:
2544035 rätta sättet, gipshyvla sneyta, regel bakom skarven å skruva tight, remsa å spackla 2 ggr...allt annat är fusk å jävla dravel.

Och om jag nu har en skarv, ska jag sätta remsa sedan spackla, slipa, spackla och slipa.
eller ska jag spackla, slipa, sätta remsa, spackla och sedan slipa?

//Niklas

UrbanTiger skrev:
2544108 Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra ?

Nääe nu är du i fel tråd, det där håller vi fortfarande på att utreda i popnitstråden! :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...