Skatt på nya bilar?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Vad är egentligen tanken med fordonsskatt på nya bilar? Antar att planen är att straffa ut alla former av fossildrivna fordon så alla ska tvingas köra eldrivet...
Hade lite funderingar på att byta upp mig några årsmodeller, men efter att ha kollat upp skatten tror jag att jag avstår.
Min nuvarande Citroën Cactus från 2018 kostar 536:- /år i skatt. Skulle jag köpa en motsvarande C4 2021 skulle jag få betala 5036:-/år för bensinaren och 5400:-/år för en diesel. Helt j--la orimligt!
Jag kan inte tänka mig att nybilsförsäljningen kommer slå några rekord i år.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skatten är en struntsumma i totalen på att ha en bil. Tanken är att få folk att välja bilar som är mer energisnåla.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bonus malus-skatterna gäller bara de tre första åren, sen är det vanliga skatter som gäller, så det blir "billigare" med äldre bilar med förbränningsmotorer. Antagligen är det bilbranschen som har lobbat för det för att inte döda begagnatmarknaden. Nya bilar verkar ju leasas, och då försvinner skatten i avgiften, men det blir mer påtagligt när man äger bilen själv.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Bonus malus-skatterna gäller bara de tre första åren, sen är det vanliga skatter som gäller, så det blir "billigare" med äldre bilar med förbränningsmotorer. Antagligen är det bilbranschen som har lobbat för det för att inte döda begagnatmarknaden. Nya bilar verkar ju leasas, och då försvinner skatten i avgiften, men det blir mer påtagligt när man äger bilen själv.
Är det så det funkar? Tack för info!
Då får jag tänka om när det gäller att byta bil. Har inget intresse av att leasa, och ännu mindre intresse av att betala 5000:-/är som jag inte får något för...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det så det funkar? Tack för info!
Då får jag tänka om när det gäller att byta bil. Har inget intresse av att leasa, och ännu mindre intresse av att betala 5000:-/är som jag inte får något för...
Läs under Generella förändringar här: https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus

Dom har också infört extra straffskatter på dieselbilar, dom enda förbränningsfordon som går att köra helt fossilfritt, och som inte kräver stora mängder tungmetaller/har stora brandfarliga batterier :dummer

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men vid privatleasing betalas fordonsskatten av den som leasar bilen, åtminstone vad jag sett. Annonser och den föräldrarna leasade. Kanske inte i alla avtal? 580 kr/år i deras fall.
Förmånsbilar vet jag inte men vet en som sänkte sina månadskostnader rejält med att byta från V90, (med hyfsat låg skatt), till Tesla model 3 och tydligen utgjorde skatten en inte obetydlig del av sänkningen. Nånstans tas den ut men jag hänger inte riktigt med när han drar deras bilpolicy.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
På förmånsbilar läggs den förhöjda skatten på förmånsvärdet så att den som har bilen ska märka att man valt en smutsig bil.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
På förmånsbilar läggs den förhöjda skatten på förmånsvärdet så att den som har bilen ska märka att man valt en smutsig bil.
Förklarar, iaf till en del, hur den i inköp dyrare Teslan blir billigare. Därtill egna stolpar. Utgår elbilspremie/subvention även för förmånsbil? Borde ytterligare sänka månadskostnad.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Förklarar, iaf till en del, hur den i inköp dyrare Teslan blir billigare. Därtill egna stolpar. Utgår elbilspremie/subvention även för förmånsbil? Borde ytterligare sänka månadskostnad.
Än så länge får företaget subventioner för miljöbilar och de har ett reducerat förmånsvärde jämfört med "smutsigare" bilar för samma pris.
Jag jämförde min laddhybrid MB C300e med en motsvarande C200d och för företaget blir det knappt en tusenlapp billigare per månad att jag har en bil som kostade 70 kkr mer på prislappen. För mig är skillnaden större än så plus att jag förbrukar runt 0,3 liter bensin per mil.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping