Skattemyndigheten... man blir helt matt

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Måste gnälla av mig lite,
Upptäckte när jag gifte mig att Skattemyndigheten hade stavat fel på mitt efternamn (versal istället för gemen i början av namnet). Eftersom jag är någorlunda van vid att få felstavade brev så hade jag inte tänkt så mycket på det tidigare utan avfärdat det som formateringsfel på diverse program som automatgenererar utskrifter på brev och sånt.

Efter ha knatat in på Skattemyndighetens kontor så fick jag prata med en handläggare på folkbokföringen,

-Hej, ni har stavat fel på mitt efternamn och jag vill få det ändrat
-Nej det har vi inte, ditt namn är faktiskt ....
-Men jag vet själv vad jag heter och ingen i släkten har någonsin stavat sitt namn på det sättet ni föreslår.
-Förstår du inte du heter faktiskt ..... är du inte nöjd med det för du köpa ett nytt efternamn hos patent och registreringsverket och det är dyrt.

Därefter vände kärringen mig ryggen och bara gick. Eftersom det var stopp för mig här så bad jag min far ringa och kolla och efter mycket om och men upptäckte RSV att de stavat fel och att felet uppstod i någon databehandling på -80 talet. Så dom ändrar min fars och min mors efternamn men inte mitt.

Nästa gång jag promenerar in men min fars och min mors personbevis så får jag inte prata med tanten utan hon meddelare växeln via telefon att jag måste fylla i blanketter och att hon skall titta på det vid tillfälle, fan jag kan ju inte ha ett annat efternamn än det jag fick när jag föddes? och annorlunda än mina föräldrar?
Dessutom skall jag fylla i ansökan om öndring av efternamn trots att jag aldrig ändrat efternamn, bara RSV som gjort det på eget bevåg.

Man blir så jäkla trött på detta enormt överstatliga samhälle,

Bläh och :finger åt RSV

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sno en värde transport, spräng en bank och Strika ner för hela kungsgatan! För du har ju inte gjort det utan den person som har ett liknande namn... Detta låter sjukt! Gå in igen på SK och gorma lite, jävla dårar!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Visst är de smidiga, när min dotter föddes fyllde vi lydigt i massa blanketter för namnregistrering. Fel så klart, vi fyllde i ett mellannamn som vi trodde att det var men det skulle vara ett förnamn. Hur som helst så var vi tvugna att ansöka om namnändring! Vi fick inte korrigera det felaktiga icke godkända utan ANSÖKA om nytt. Man kan bli rabiat för mindre
Felix skrev:
Måste gnälla av mig lite,
Upptäckte när jag gifte mig att Skattemyndigheten hade stavat fel på mitt efternamn (versal istället för gemen i början av namnet). Eftersom jag är någorlunda van vid att få felstavade brev så hade jag inte tänkt så mycket på det tidigare utan avfärdat det som formateringsfel på diverse program som automatgenererar utskrifter på brev och sånt.

Efter ha knatat in på Skattemyndighetens kontor så fick jag prata med en handläggare på folkbokföringen,

-Hej, ni har stavat fel på mitt efternamn och jag vill få det ändrat
-Nej det har vi inte, ditt namn är faktiskt ....
-Men jag vet själv vad jag heter och ingen i släkten har någonsin stavat sitt namn på det sättet ni föreslår.
-Förstår du inte du heter faktiskt ..... är du inte nöjd med det för du köpa ett nytt efternamn hos patent och registreringsverket och det är dyrt.

Därefter vände kärringen mig ryggen och bara gick. Eftersom det var stopp för mig här så bad jag min far ringa och kolla och efter mycket om och men upptäckte RSV att de stavat fel och att felet uppstod i någon databehandling på -80 talet. Så dom ändrar min fars och min mors efternamn men inte mitt.

Nästa gång jag promenerar in men min fars och min mors personbevis så får jag inte prata med tanten utan hon meddelare växeln via telefon att jag måste fylla i blanketter och att hon skall titta på det vid tillfälle, fan jag kan ju inte ha ett annat efternamn än det jag fick när jag föddes? och annorlunda än mina föräldrar?
Dessutom skall jag fylla i ansökan om öndring av efternamn trots att jag aldrig ändrat efternamn, bara RSV som gjort det på eget bevåg.

Man blir så jäkla trött på detta enormt överstatliga samhälle,

Bläh och :finger åt RSV

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Ungefär samma sak gäller för mig. Släkten har ett stumt "h" i efternamnet, men jag enligt Skattemyndigheten. Går att ändra via PRV har jag också fått berättat för mig - men jag har inte orkat.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
FireSalle skrev:
Ungefär samma sak gäller för mig. Släkten har ett stumt "h" i efternamnet, men jag enligt Skattemyndigheten. Går att ändra via PRV har jag också fått berättat för mig - men jag har inte orkat.

Kolla så det inte är fel bakåt i tiden så var ju fallet i mitt fall. När de datoriserade så blev det tydligen en del fel. Gällande PRV så måste man betala!

Dessutom hade jag inte kunnat köpa mitt namn på PRV eftersom man inte får köpa sådana namn har jag precis fått reda på.

Moment 22 med andra ord, stånk och stön

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Äh, jag är för lat för att bry mig om ett "h" som inte hörs. Jag har anpassat mig. Skattemyndigheten har alltid rätt... Knäppt är det iaf. Får se det som en bonus istället. Nu är jag ensam i Sverige med mitt efternamn vilket gör mig lätthittad i telefonkatalogen.

/FihreSalle

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
FireSalle skrev:
Äh, jag är för lat för att bry mig om ett "h" som inte hörs. Jag har anpassat mig. Skattemyndigheten har alltid rätt... Knäppt är det iaf. Får se det som en bonus istället. Nu är jag ensam i Sverige med mitt efternamn vilket gör mig lätthittad i telefonkatalogen.

/FihreSalle

Skattemyndigheten har alltid rätt :D på något sätt är det hela lite muntert, undrar om jag får tillbaks mitt efternamn eller inte, såpan fortsätter :hej

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
FireSalle skrev:

Samma grej för hela min familj. Vi har i flera generationer stavat med W men enligt folkbokföringen stavar vi med V.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy