Skev fälg!

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Vill inleda med att säga att jag vet inte om detta är rätt avdelning, flytta gärna tråden om det är fel..

Problemet: monterade mitt motardkit idag (köpte det beg i höstas) va ute och provkörde allt va frid&fröjd tills att jag av ingen direkt anledning kollar på framhjulet och ser att det vobblar, stannar direkt och känner om hjulet av någon anledning är löst, men det är det inte.. Far hem och höjjer upp hojjen och snurrar på hjulet, ser då att fälgen fan är sned, ser även en skada (ev har tidigare ägare klättrat på trottoarkant eller dyligt)

Det kontiga är att jag känner inget i styret när jag kör, inget vobbel, vare sig sakta eller i högre hastigheter.. Varit runt lite några olika däckfirmor här och kollat vad dom tror, inget vet något..

- Kan man rikta upp en sån här fälg
- Är det någon mening? Känner som sakt inget i styret, släpper man går den fint och stilla rakt fram :)
- Och sista alternativet, vad skulle det kosta att köpa en ny fälgbana (eller måste man köpa med ekrar och hela kittet?)
- Kan fälgen ta mer skada om jag slangar och grejjar på (som ni märker kan jag nada inom detta, så det blir några dumma frågor)

Så, tacksam för svar! Än är det inte riktigt säsong men vill ha grejjerna fixad tills att det blir.

Last edited:
Vill inleda med att säga att jag vet inte om detta är rätt avdelning, flytta gärna tråden om det är fel..

Problemet: monterade mitt motardkit idag (köpte det beg i höstas) va ute och provkörde allt va frid&fröjd tills att jag av ingen direkt anledning kollar på framhjulet och ser att det vobblar, stannar direkt och känner om hjulet av någon anledning är löst, men det är det inte.. Far hem och höjjer upp hojjen och snurrar på hjulet, ser då att fälgen fan är sned, ser även en skada (ev har tidigare ägare klättrat på trottoarkant eller dyligt)

Det kontiga är att jag känner inget i styret när jag kör, inget vobbel, vare sig sakta eller i högre hastigheter.. Varit runt lite några olika däckfirmor här och kollat vad dom tror, inget vet något..

- Är det någon mening? Känner som sakt inget i styret, släpper man går den fint och stilla rakt fram :)
- Och sista alternativet, vad skulle det kosta att köpa en ny fälgbana (eller måste man köpa med ekrar och hela kittet?)
- Kan fälgen ta mer skada om jag slangar och grejjar på (som ni märker kan jag nada inom detta, så det blir några dumma frågor)

Så, tacksam för svar! Än är det inte riktigt säsong men vill ha grejjerna fixad tills att det blir.
Det är ganska vanligt att eker fälgar är lite skeva!!! Om du måste ha den rak måste du köpa ny fälgbana!:tummenupp

Hej
Om det bara är lite kast så kan ngn som är duktg på ekerhjul rikta det år dig.
Är själva fälgen krokig så måste man byta den. det där ser en ekergubbe/-gumma direkt.
Om hjulet kastar så kan det vara klokt att iaf gå över ekrarna och kolla så att inga ekrar är lösa, isf bör man sträcka upp dem. Det finns många trådar om ekerhjul. Är du osäker så lämna in hjulet på justering, själva arbetet brukar inte vara så dyrt. Det är fälgar och nav som är dyra.

Mvh
jörgen

Lyfter på hatten åt era svar!
Har idag lämnat in den på eker genomgång. Har även börjat slänga ut lite krokar om nya fägbanor.. Cykeln går ju att köra, så än brinner det inte i knuten!

Tack för era svar!

Det finns ingen anledning att göra något sålänge du inte känner av det vid körning, alla motardfälgar blir krokiga och buliga med tiden....

Du kan få köpa de fälgbanor jag kört 250 mil ökenrace med, de är så buliga att cykeln blir obekväm att köra på asfalt med:gnissla .

Tack för svaren!
Har mailat Intera, försökt förklarat skadan samt bett om lite prisuppgifter.. Finns även en firma 10mil ifrån mig som sägs rikta upp fälgar, ska även ringa dom idag och kika..

Men som sagt, dom flesta säger att det inte gör något så länge jag inte känner något när jag kör, men det är ju klart.. Liite vill man rikta om det går ;)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back