Skicka hoj?

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Hur fungerar det att skicka en hoj, gör man det med bussgods:p?
Eller hur går det till?

Skulle gärna vilja veta. Kanske inte ens är smart? Vill såklart helst se hojen först.. men men.

// j
 

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
fortsomfan skrev:
Hur fungerar det att skicka en hoj, gör man det med bussgods:p?
Eller hur går det till?

Skulle gärna vilja veta. Kanske inte ens är smart? Vill såklart helst se hojen först.. men men.

// j


Schenker, DHL, Transfargo osv kan du la skicka med. De brukar dock inte vara så sugna då de tycker att allt mc-folk är så petiga med sina saker ;D
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Akilles skrev:
Schenker, DHL, Transfargo osv kan du la skicka med. De brukar dock inte vara så sugna då de tycker att allt mc-folk är så petiga med sina saker ;D

Jag skickade min med Schenker från Linköping norrut, det var riktigt smidigt. Körde bara till Schenker och in på deras "lager" och ställde den på rätt plats, köparen hade fixat allt.
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
skicka hoj

Farbrorn skrev:
Jag skickade min med Schenker från Linköping norrut, det var riktigt smidigt. Körde bara till Schenker och in på deras "lager" och ställde den på rätt plats, köparen hade fixat allt.


vad kan det kosta då tro? från växsjö upp till stockholm? :va
 

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
CBR600F
Ring Schenker o kolla. Vad du än gör, välj inte DHL - de är inkompetenta (åtminstonde här på västkusten). :)
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
fortsomfan skrev:
Hur fungerar det att skicka en hoj, gör man det med bussgods:p?
Eller hur går det till?

Skulle gärna vilja veta. Kanske inte ens är smart? Vill såklart helst se hojen först.. men men.

// j

Sök efter möbelexpressen i detta forum.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
mn skrev:
Ring Schenker o kolla. Vad du än gör, välj inte DHL - de är inkompetenta (åtminstonde här på västkusten). :)

Tror att jag har mött ungefär lika många inkompetenta chaufförer och administratörer från alla de stora transportföretagen. Ja alla förresten, nuförtiden finns det väl egentligen bara två... :rolleyes:
Skillnaderna är från person till person; det finns gott om folk som ger underbar service och verkligen ställer upp, likaväl som det finns folk som aldrig borde ha satt sig i en lastbil.

(Förresten, det finns ett undantag - gamla ASG utmärkte sig oftare än andra transportföretag genom strul och felaktigheter IMO. Något bättre sedan Danzas tror jag, men har faktiskt helt valt bort leverantörer som enbart skickar med ASG/Danzas.)
 

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
CBR600F
69:an skrev:
Tror att jag har mött ungefär lika många inkompetenta chaufförer och administratörer från alla de stora transportföretagen. Ja alla förresten, nuförtiden finns det väl egentligen bara två... :rolleyes:
Skillnaderna är från person till person; det finns gott om folk som ger underbar service och verkligen ställer upp, likaväl som det finns folk som aldrig borde ha satt sig i en lastbil.

(Förresten, det finns ett undantag - gamla ASG utmärkte sig oftare än andra transportföretag genom strul och felaktigheter IMO. Något bättre sedan Danzas tror jag, men har faktiskt helt valt bort leverantörer som enbart skickar med ASG/Danzas.)
Ja chaufförerna kan ju såklart variera, men jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att kollin försenats eller försvunnit spårlöst - sånt har hittills aldrig inträffat med Shenker.
 

Melrose

Can I marrie my bike?
Gick med
3 Oct 2005
Ort
High Chaparrall
Hoj
R6 -00
Det bästa är om du kan använda dig av något företags kundnummer. Skicka som privatperson är snordyrt. Kika runt lite bland företag du jobbar/jobbat på, eller om du har bekanta som kan hjälpa dig. En sändning på en flakmeter genom mitt företag kostar 1452 spänn från Växjö till STHLM. Tippar på det dubbla för privatperson.
 
Last edited:

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
Det är mega dyrt och skicka en hoj med Schenker, ASG, Lastcentralen etc.....jag har kollat.....allt mellan 6-10 000 och då skulle de vara emballerade och massa tjo....

Jag ringde Möbelexpressen i Vändersborg de har tel.nr: 0521-17760, transporterar ca 600 hojar om året..

kostade 1100 kr dörr till dörr... :tummenupp Rekommenderas varmt!

Lycka till

ps...be någon på sporthoj åka titta på cykeln...var den nu finns..... :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jag har själv kört åt dom flesta speditörerna, mest åt DHL (ASG, Danzas).
Jag kan avslöja att det är ingen större skillnad på kvaliteten hos speditörerna.
Däremot skiljer det såklart en hel del mellan olika chaufförer & åkerier.

Om du absolut måste skicka med lastbil, så rekommenderar jag att du surrar fast hojen ordentligt på en rejäl träpall. Vira även in hojen rikligt med bubbelplast, gärna kapsla in i en låda.
Sen kontaktar du det åkeri som utför transporten, och samordnar med dom. Då får du mycket bättre kontroll över transporten, och kan troligen även få hojen hämtad & lämnad direkt på plats.
Allt detta är dock väldigt dyrt, speciellt om du går via dom stora speditörerna som privatkund.

Snacka då hellre med mindre åkerier som kanske har plats över i ekipagen, så kanske du får ett bättre pris & mindre risk för att hojen mosas in i skåpet.
Om du hittar nån skada på hojen, så blir det svårt att påvisa hur den uppkommit, om det är den tidigare ägaren, eller transportören som är boven.


Mitt yttersta råd till dig är dock att köra hojen själv !!!
Låna bil med dragkrok & hyr släp.
Det blir relativt billigt, och hojen tranporteras på säkert sätt.
Dessutom så minskar ju risken för ett dåligt köp, då du ser hojen innan du pröjsar.

(Ex. Köpte min hoj 40 mil bort, kostade ungefär 1200-1300 spänn med soppa å släphyra.
En lagom roadtrip över dagen på totalt 80 mil alltså, inga problem.)

Lycka till, hur du än gör. :tummenupp
 
Last edited:

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
1100 kr dörr till dörr...är inte mkt som slår tycker jag!!!!! sparade mig en massa tid framförallt...och en del pengar!!!
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Jag fraktade den Fireblade jag köpte från Östersund till Linköping. Kostade 1600:- att få hit. Dock helt oemballerad då den redan var kraschad.
Billigt tycker jag. Istället för att åka 160 mil med kärra som säkert hade blivit dyrare.

MVH Martin
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Åkte 60 mil igår och hämtade en hoj, 30 mil i bil och 30 mil tillbaks på hojen. Kostade en fulltank på bilen (52L diesel) och 2 tankar på hojen + 72:- för 2 baguetter o kaffe. Åk o hämta själv. hade aldrig köpt en hoj som jag inte hade sett innan (om det inte hade varit från en mycket god vän såklart)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Ta tåget

Åk tåg dit, klla på hojen och kör hem. Skulle den inte vara bra kan du ta tåget hem igen. Men kräv bilder, intyg m m innan du åker och gärna nån som kan titta på den innan.
Ska du köpa nu är vädret lite osäkert...får du sladd så koppla ur!!!

Jag köpte en hoj 45 mil ifrån. Säljaren var en hyvens kille o hämtade på stationen, provkörde o åkte hem.
 

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Er6
War-psycho skrev:
så rekommenderar jag att du surrar fast hojen ordentligt på en rejäl träpall. Vira även in hojen rikligt med bubbelplast, gärna kapsla in i en låda

om man ska göra så här torde det optimala vara att åka till en mc-firma när dom precis fått nya cyklar å be å få ett av deras emballage...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top