Skicka mms med dagens smartphones - Fungerar det bra för någon?

Gick med
29 Apr 2009
Börjar bli lite trött på telefonjeflarnas oduglighet att skicka mms i dagens läge. Back in the days när jag hade en SE C902 kunde jag skicka mms till 10-15 pers utan problem oavsett om det var bilder eller filmer, det fallera så gott som aldrig.

När jag bytte till Iphone 3S började det fungera sämre, samma kort och abonnemang men det fungera inte klanderfritt iaf, likaså med S2´an som om möjligt är ännu sämre på detta och fortfarande samma kort/abonnemang.

Nu har jag fortfarande S2´an men bytt till Telia istället för Tele2, möjligen fungerar det lite bättre men långt ifrån bra. Mms till flera mottagare än 2 är bara att glömma, oftast fungerar det en gång att skicka ett mms när man startat om telefonen och efter det är det lotto. Har jag däremot wifi-anslutning fungerar det klockrent, även till flera mottagare..?

Går mms över wifi när wifi finns tillgängligt? Verkar ju nästan konstigt då operatörerna gnäller över div "gratis" sms program etc.

Kan man ställa några krav på operatören, är det något de kan göra något åt? Tjejen fick ex ett nytt simkort från Tele2 häromdagen, förbättrad på massa olika sätt sa de och därför fick hon ett nytt.. sen att det var fel sim-typ till hennes 4S som hon fått av dem vid abonnemangbyte bara några veckor tidigare är en annan femma.

Telefonen är rätt inställd, det fungerar som sagt ibland, gränserna för sms/mms i meddelande inställningarna är långt ifrån maxade.

Frågar man Telia är väl deras första kontring att det är fel på telefonen men jag är inte helt hundra på det. Använder 2.3.5 kan tilläggas, någon som märkt någon skillnad i ämnet med den senaste uppdateringen som verkar usel i övrigt? En till skillnad mellan Tele2 och Telia är att med Tele2 så sa den ifrån ganska snabbt när det inte fungera = meddelandesignal - meddelandet ej skickat med ett utropstecken på mms´et. Med Telia står den bara och tuggar "Sänder" i all oändlighet.

Några smarta tips? Om man ska köra över operatören vad ska man begära/fråga efter?

Kör också S2 på telias nät och har inte upplevt det problem du beskriver.
Vad det gäller IfÅne kan jag inte uttala mig.

Jag har HTC Sensation XL (Med Android) och det borde ju vara samma eftersom dom har samma operativ och jag har inte upplevt det problemet. Samma sak med iPhone både gällande 3GS och 4 fast ibland var det segt på 3GS men för det mesta funkade det

Mm jag tycker att jag har kollat inställningarna 1000ggr men testade igen ikväll, startar om telefonen men nä. Jag blir inte heller helt klok på logiken enligt följande:

http://www.telia.se/...ecutionKey=e1s2

Klickar man på "Inställningar för Android" så kommer en ruta upp med inställningar för mms samt surf, fine jag skapar två nya APN och fyller i enligt listan. Nu har jag två APN, en för MMS och en för SURF. Den för MMS går inte att klicka på som att den skulle vara "vald", för SURF-APN så är det en grön plutt som indikerar att den är aktiv dock. Raderar jag SURF-APN så försvinner den gröna plutten, MMS är alltså kvar men ingen grön plutt.

Ska man anta att den använder båda APN per automatik? Kan ju inte vara tänkt att man ska växla mellan APN beroende på om man ska skicka mms eller surfa, eller? Hur som helst så går det ju inte att välja MMS-APN så att den markeras med grön plutt.

Längst ner i inställningarna för SURF-APN står det:

APN-typ
default.supl

Jag har att välja på:

Internet + MMS

Internet

MMS

Låter jag den vara = "Har inte angetts" = default, så ändrar den automatiskt till Internet + MMS och "Har inte angetts" finns inte som alternativ.

Slår på WIFI, skickar en video med mms, tar ca 3-5 sekunder så står den som skickad, kommer fram till mottagaren efter 3-4 min.

Slår av WIFI, SURF-APN markerad med grön plutt men MMS finns iaf under korrekt inställd. Skickar samma video till samma mottagare och det står bara "Sänder", och så kommer det förmodligen att göra i all oändlighet av tidigare erfarenhet.

Några tips? =0)

Bifogat

• mms1.jpg
    mms1.jpg
    49.9 KB · Visningar: 97
  • mms2.jpg
    mms2.jpg
    37.2 KB · Visningar: 86
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality