Skidweekend - Tips till en villrådig..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Damen älskar att åka skidor utför, jag är inte ens halvbra på det samt höjdrädd och tveksamt balanssinne.. typ. Kallt är det också.

Jag kan med andra ord väldigt lite om ämnet men vore väl trevligt att överraska henne. Jag tänker inte skjuta mig själv i foten och åka iväg en vecka för att pinas men en torsdag eller fredag till söndag ska jag väl överleva så det är tanken.

Lite mer konkret för jag antar att det finns dom som har detta intresse och kanske kan lägga upp en bra plan i en handvändning eller åtminstone ge en fingervisning vad jag ska kolla på.

• I Sverige

• Bra boende, helst hotell med kanske något dugligt spa, pool/bastu, trevlig restaurang/er, ordning på personalen, god standard på rum etc., om man kliver utanför entrén och är direkt i backen är såklart en fördel

• Skiduthyrning som har allt som behövs naturligtvis och allt får gärna ligga i anslutning till boendet, snygga hjälmar o.s.v.

• Gärna sittlift eller en sån där kur Stig Helmer åker i för jag är episkt dålig med ankarlift, förmodligen gör jag något fel men känns alltid som att benen ska ramla av efter halva färden

• Har lite av en björnfobi så om de inte finns där är bra

• Gärna rimligt avstånd från Sthlm, inte intresserad av att bila 8 timmar enkel väg men 3-4 timmar är Ok alt. om det är längre bort och finns något fiffigt paket med flyg o taxi, typ

• Något sportlov missar jag gärna

• Perioden jag funderar på är slutet av februari till mitten på mars

Hoppas på något klockrent tips :nicka

Tack på förhand!

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Vill du inte åka längre än 3-4 tim från Sthlm så är det väl Romme (www.rommealpin.se) eller Kungsberget (www.kungsberget.se) som gäller. Skall man till sälen så får du nog räkna med närmare 5-5,5 tim med stopp.

Skulle jag åka med bara frun så så skulle jag (vilket vi gör några ggr om året) ta Romme, fina pister, bra med sittlifter (6 st 6 stols) samt full service på uthyrning osv.

Man bor precis vid backen och har skidförråd direkt innanför en dörr.

Finns bastu osv men spa skulle jag inte kalla det.
Finns dubbelrum och 4 bädds med bastu man kan boka, det är trevligt.

Nackdel är att det inte finns ens en minikyl på rummet om man inte tar nån större svit.

Men det finns allt att köpa, samt dom har bra skidlärare. Väljer man skidlektion så kan man få ca 1.5 tim ensam med en lärare, det kommer man långt på.

Kungsberget är lite sämre standard på backarna samt dom har bara 1 sittlift och resten ankar/knapp. Känns som dom är kvar i 80-90 talet, däremot så har deras boenden oftast självhushåll. Det var smidigt när barnen var små.

Innan Sälen finns Branäs (www.branas.se) aldrig provat.
Finns Järvsö, Hassela osv...

Sen blir det då Sälen, längre backar, mer snö men kan va grymt kallt och blåsigt.
Jag brukar vara 2 vändor till Sälen under vintern men då vill man nog ha en 5-6 dagar eftersom det blir resdagar mer dit och hem.

Men skall du testa och är osäker så slänger jag min röst på Romme vi kör från Vendelsö skyltad(?) hastighet under 3 tim.

//Micke med 20 skiddagar/året sista åren.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör inte ofta och håller mig gärna i snällare backar, men sträcker mig till blå och röda pister ibland så länge det inte är puckelpist.

Har gillat Bjursås där vi bodde på vandrarhem i egen liten lägenhet. Lagom med folk och fina pister.

Kläppen i Sälen, var också trevligt och hade bra utbud av stugor nära.

Vemdalen är längre bort och när jag var där hade det tyvärr blåst och snöat, så pisterna var inte i bra skick. Blev inte mycket åka av någon kvalitet.

På senare år har det inte blivit nåt. Alltid en massa saker på gång och för lite snö i närheten, så man har behövt åka längre bort. Dessutom svårt att få ledigt för barnen som går i skolan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vill du inte åka längre än 3-4 tim från Sthlm så är det väl Romme (www.rommealpin.se) eller Kungsberget (www.kungsberget.se) som gäller. Skall man till sälen så får du nog räkna med närmare 5-5,5 tim med stopp.

Skulle jag åka med bara frun så så skulle jag (vilket vi gör några ggr om året) ta Romme, fina pister, bra med sittlifter (6 st 6 stols) samt full service på uthyrning osv.

Man bor precis vid backen och har skidförråd direkt innanför en dörr.

Finns bastu osv men spa skulle jag inte kalla det.
Finns dubbelrum och 4 bädds med bastu man kan boka, det är trevligt.

Nackdel är att det inte finns ens en minikyl på rummet om man inte tar nån större svit.

Men det finns allt att köpa, samt dom har bra skidlärare. Väljer man skidlektion så kan man få ca 1.5 tim ensam med en lärare, det kommer man långt på.

Kungsberget är lite sämre standard på backarna samt dom har bara 1 sittlift och resten ankar/knapp. Känns som dom är kvar i 80-90 talet, däremot så har deras boenden oftast självhushåll. Det var smidigt när barnen var små.

Innan Sälen finns Branäs (www.branas.se) aldrig provat.
Finns Järvsö, Hassela osv...

Sen blir det då Sälen, längre backar, mer snö men kan va grymt kallt och blåsigt.
Jag brukar vara 2 vändor till Sälen under vintern men då vill man nog ha en 5-6 dagar eftersom det blir resdagar mer dit och hem.

Men skall du testa och är osäker så slänger jag min röst på Romme vi kör från Vendelsö skyltad(?) hastighet under 3 tim.

//Micke med 20 skiddagar/året sista åren.

Supertack för alla inputs!

Romme såg väl vettigare ut än jag kunde tro men har dom bara bufférestaurang? Var väl kanske det som kändes lite tveksamt för egen del och att det kanske var 800 val o klick man skulle göra för att boka något =)

Kollade för vetskap med tåg till Åre men det skulle för bövelen ta 7-11 timmar upp dit beroende på vad man valde.. Kan väl inte vara någon som frivilligt sätter sig och väntar så länge i ett tåg?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
Det kan vara så att det är bara det sen pandemin startade. Det har varit ok dom gångerna vi ätit där. Man kan om man vill äta fondue på toppstugan och åka bandvagn upp och ner…men dom går inte snabbt samt var sådär med själva proteinsakerna men massor av tillbehör.

Men ja då blir nog nästa steg typ Sälen och där är väl mest folk i Lindvallen. Men Kleppen samt Hundfjället brukar vara bra.

Vi kör oftast Stöten men det är mer för man kan hoppa in i backarna och skogen ganska fritt. Samt ungarna gillar skiparken.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man tar väl nattåget till Åre?
Åre är ju annars bäst, finns inget liknande i Sverige med nästan 1000m fallhöjd, en miljon nedfarter och restauranger ute i backarna och ett krogliv/shopping i riktigt hög klass inne i själva Åre.

En riktig pärla i närheten är Trillevallen, fin tillgänglig skidåkning utan för mycket trängsel och mycket trevliga backar som passar alla utom kanske de mest avancerade. Definitivt ett ställe för dig och damen. Bor gör ni på Hotell Fjällsätra i Undersåker, mycket mysigt och prisvärt. Det är gångavstånd från järnvägsstationen, även med packning.
Man åker även buss eller tåg in till Åre om/när man vill åka där. Tar max en kvart.

Boende i Åre finns massor i olika prisklasser, från lyxhotell till enklare stugor och lägenheter i centrum eller ute nära backarna. Om vädret och snön är i fas finns det brutalt bra skidåkning om man vet var man skall leta den.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enig med Brooklyn, Åre är det enda stället i Sverige där det finns en civilisation utöver skidbacken så speciellt för dig som är grön i backen är det bra att kunna ta en skön middag efter ångesten.
Duved är jag i varje år, det är typ samma, systemen sitter inte ihop men man ser typ Ullådalen från Duved så det är väldigt nära. Duved är väl familjevarianten av Åre kanske men vi brukar åka i båda.
Nattåg dit har aldrig blivit av men verkar grymt. Går att flyga till Östersund också sedan 90 minuter taxi/buss/hyrbil.
Det blir bra dörr till dörr tid från Bromma tänker jag.
Har varit i Romme 1991 senast men Kungsberget 2018 en weekend över påsk och det var riktigt bra, proffsigare logistik än SkiStar (Åre).
En del säger att Sälen är närmsta riktiga fjäll, kan nog också stämma.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Romme ska ju vara riktigt bra numer, dock inte varit där på många år men har en nära vän som har säsongskort där och som talar sig mer än varm om stället. Sälen tycker jag mest är halvtråkigt. Senaste åren har vi varit i Branäs med familjen. Nu bor vi i Småland, så avståndet till Branäs är en stor fördel, man kan åka upp tidigt torsdag morgon och vara uppe i backen framåt halv elva så man maxar skiddagarna även en långveekend (6 h bilresa). Omväxlande backar, dock inget svart, sittliftar och knappliftar, inte en enda ankarlift kvar vad jag kunde se när vi var där nyss.

Åre är ju mer alp-likt, med riktigt långa härliga åk. Men en rejäl resa upp.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu är ju jag lite jävig men...
Romme ligger bara några timmar bort från Stockholm.
Faciliteter, service och backar får sällan annat än bra kritik.
Borlänge finns 20min bort om man vill ha fler restauranger att välja bland.
Restaurangerna är helt OK men ingen gourmet-klass på någon.

Själv tycker jag det är skit trist med slalom i Sverige efter ett besök i Chamonix -87. :rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är ju jag lite jävig men...
Romme ligger bara några timmar bort från Stockholm.
Faciliteter, service och backar får sällan annat än bra kritik.
Borlänge finns 20min bort om man vill ha fler restauranger att välja bland.
Restaurangerna är helt OK men ingen gourmet-klass på någon.

Själv tycker jag det är skit trist med slalom i Sverige efter ett besök i Chamonix -87. :rolleyes:
Borlänge är väl som ett enda stort Tensta? Kan vara skön kontrast till skidåkning förvisso

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
All Inklus Flottsbro. Rulla dit en tattartermos och ställ upp på parkeringen. Garanterat björnfritt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
All Inklus Flottsbro. Rulla dit en tattartermos och ställ upp på parkeringen. Garanterat björnfritt.

Med en dieselvärmare under bädden då eller?

Image.aspx

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
Så nu när tiden lider mot sitt slut…

Så undrar massan om det blev några härliga, underbara, magiska dagar i backarna med dom käraste? ☺️

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum