Skillnad i försäkringskostnad vid olika år fyllda?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Det talas en del i gänget om drastiska skillnader i försäkringskostnader när man fyller ett särskilt antal år och således hamnar utanför riskgruppsspann man tidigare tillhört.
Som exempel nu så hävdar en jämnårig vän till mig att vi i år får märkbart lägre premie då vi fyller 25.
Jag ringde försäkringsbolaget och frågade men de kunde inte svara på frågan mer än att "det får man se när man väl fyllt, sånt där är det ekonomerna som har koll på".

Såklart får jag se själv om två månader, plus att jag inte är missnöjd med kostnaden, men vad har du för erfarenhet annars om ålder vs försäkringskostnad?

Har bara det personliga intrycket om att oavsett hur många år äldre föraren (som givetvis ska vara person samma som försäkringstagaren) blir och ju äldre hojen blir, desto högre premie blir det för varje år.

Har således aldrig fått känslan av att vid passage av 25-27årsstrecket så har premien inte blivit lägre, nej.

Ädit: Med modifikation, givetvis. 40 vs. 20 torde ju vara en del skillnad, men just 25-årsstrecket gav nada, zipp, noll, skit och ingenting för mig.

Har således aldrig fått känslan av att vid passage av 25-27årsstrecket så har premien inte blivit lägre, nej.

Det var så jag argumenterade. Tycker det känns osannolikt då kostnaderna ständigt trappas upp med jämna mellanrum ändå, vare sig det rör sig om hyran på lägenheten, soppan i pumpen eller försäkring till fordonet.
Det som skulle kunna göra skillnad är väl de försäkringar som exempelvis Bilsport & MC tillhandahåller. Försäkringar med en kravgräns på lägsta ålder och tid man haft körkort.

Vore kul om det vore så, dock. Och så kanske det är hos vissa bolag. Fler svar kanske löser den gåtan.

Det enda som man kan säga generellt är att det är billigare på en medelålders jämfört med en spoling.

Det finns tyvärr ingen magisk gräns där premien säger *PANG* och halveras.

Måste faktiskt säga emot er andra lite. I år fyllde jag 27 (15/1-11) och min ZX10:a har jag försäkrad vid Vesta (Nordeas försäkringsbolag). När jag fick räkningen för årets försäkring på min hoj (jag betalar helår) så hade min premie sjunkit med nästa 70% jämfört mot året innan.

Jag behövde inte ringa och säga till det skötte försäkringsbolaget. :D

Det enda jag kan tänka mig det är att det finns 24+ 30+ försäkringar som gör att premien sjunker, men för att få lägre premie så måste du nog byta försäkring till en 24+ tror inte försäkringsbolagen gör detta åt dig.

Citat: Bilsport & Mc

"Vid ändring av försäkringen
Du måste själv meddela när du vill ändra försäkringstyp. Försäkringen ändras inte automatiskt, t ex så ändras den inte till försäkringen "30+" när du fyller 30 år."

Last edited:
Det enda som man kan säga generellt är att det är billigare på en medelålders jämfört med en spoling.

Det finns tyvärr ingen magisk gräns där premien säger *PANG* och halveras.

Tror jag sparade en hundring på att fylla 30.. en bra gräns, om än inte magisk kan vara 35 då en del bolag börjar med sina XX+ försäkringar vid just 35...

edit: märkesförsäkringarna har dock mer tydliga åldersgränser för vissa villkor..

Last edited:
Det enda jag kan tänka mig det är att det finns 24+ 30+ försäkringar som gör att premien sjunker, men för att få lägre premie så måste du nog byta försäkring till en 24+ tror inte försäkringsbolagen gör detta åt dig.

Citat: Bilsport & Mc

"Vid ändring av försäkringen
Du måste själv meddela när du vill ändra försäkringstyp. Försäkringen ändras inte automatiskt, t ex så ändras den inte till försäkringen "30+" när du fyller 30 år."

Tackar för den upplysningen. Fyllde 30 häromdagen och hade helt missat att man var tvungen att änmäla att byta försäkring.
Iofs är min premie betald fram tills augusti, så jag hinner säkert glömma det igen... :dricka

Enda gången jag märkt en nedgång i premie var på bilen när jag fyllde 25, tror jag det var. Om det var min ålder eller om bilen blev utdömnd som mer värdelös har jag ingen aning om.

Hojar bytar man ju lite hipp som haver så det är svårare att få en bild där.

Jag kikade lite försäkringar åt polaren.
Han fick hos Trygghansa en premie på 10300:-/år. Jag skulle få betala 4100:-, samma hoj en XT660X -08.
Han är 21 och jag 25. Så lite skiljer det allt.

Har bilsport Mc, där man kan ändra försäkringstyp det kalenderår man fyller "ny gräns". Sagt och gjort, det medförde en minskad premie med 30%.
:tummenupp

Har inte en del bolag +35 försäkring?

Vet att min kille betalar sjukt lite om man jämför med mig, han är över 35 .

Varför ska man bli åldersdeskrimenerad?

Det jag tycker är intressant är det här med diskrimineringslagen. Fick berättat för mig häromdagen att det kan bli eller kanske redan är olagligt för bolagen att ta olika betalt av folk i olika åldrar. Det är att jämföra med könsdiskrimineringen, där tjejer kunde få en lägre premie hos vissa bolag just för att dom var tjejer.

Detta är vad jag förstått borttaget eller på g att bli det...

Vad detta kommer resultera i kan väl bara tiden utvisa, men det kanske blir en mer solidarisk premie över hela mc-kollektivet.

Edit: Alltså så kan åldersdiskriminering vara på väg bort...

Last edited:
Jag kikade lite försäkringar åt polaren.
Han fick hos Trygghansa en premie på 10300:-/år. Jag skulle få betala 4100:-, samma hoj en XT660X -08.
Han är 21 och jag 25. Så lite skiljer det allt.

10 lök för en sån surhink!? :D Oh my, oh my...

Har bilsport Mc, där man kan ändra försäkringstyp det kalenderår man fyller "ny gräns". Sagt och gjort, det medförde en minskad premie med 30%.
:tummenupp

"Ka-ching!" Kanske dags att ringa till dom. Men jag blir alltid så nervös när jag ska prata med försäkringsbolag. Rätt som det är kommer det:
"Nä, nu glömde jag att räkna med det, det kostar istället *insert sjukt hög summa*"
Iofs är bilsport det enda bolag som ger samma och korrekta siffror varje gång man är i kontakt med dom. Förmodar att de inte, till skillnad från alla andra bolag, har sin telefontjänst på Samhall.

Det jag tycker är intressant är det här med diskrimineringslagen. Fick berättat för mig häromdagen att det kan bli eller kanske redan är olagligt för bolagen att ta olika betalt av folk i olika åldrar. Det är att jämföra med könsdiskrimineringen, där tjejer kunde få en lägre premie hos vissa bolag just för att dom var tjejer.

Detta är vad jag förstått borttaget eller på g att bli det...

Vad detta kommer resultera i kan väl bara tiden utvisa, men det kanske blir en mer solidarisk premie över hela mc-kollektivet.

Edit: Alltså så kan åldersdiskriminering vara på väg bort...

Är det inte lite diskriminerande att bara för man bor i storstad har man högre försäkring än de i pajala också? sen är det ju också aningen diskriminerande att bara för man kör en 1000cc hoj har man högre försäkring än grannens unge har på sin 50cc scooter. Sen har man bilförsäkring med, syrrans unge behöver ingen försäkring alls på sin bobbycar, mycket diskriminerande :P

vet inte om det var att jag fylde 35 eller att jag flyttade (vilket skedde i samma veva som jag flyttade) så halverade mitt FB premien.
Bockar o tackar.
Men det ska "upp till omförhandling" nu lagomt till att sesongen börjar om så man får se då vad FB tycker.

Är det inte lite diskriminerande att bara för man bor i storstad har man högre försäkring än de i pajala också? sen är det ju också aningen diskriminerande att bara för man kör en 1000cc hoj har man högre försäkring än grannens unge har på sin 50cc scooter. Sen har man bilförsäkring med, syrrans unge behöver ingen försäkring alls på sin bobbycar, mycket diskriminerande :P

Visst är det så.
Man kan ju hitta diskriminering i allting... Nu är det inte jag som har skrivit lagen och jag tar heller ingen ställning till om det är bra eller ej att åldersdiskrimineringen ev försvinner, jag bara upplyste om att det är på tapeten.

Sen är det ju vansinne att en bobbycar skulle slippa undan premie!!! Dom är ju helt klart olycksdrabbade, speciellt förarna i den åldern är har jue inget trafikvett ALLS!!! :D

Undrar om man vågar sticka ut hakan och säga att ett helt jämlikt samhälle inte skulle fungera...

Edit: Jag har heller inte läst lagtexten om diskriminering så jag vet ej exakt vad som står där...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick