skillnad i motor effekt mellan motard och racing hoj!

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
hur fan kommer det sig att en motard på t.ex 650cc inte har mer än ca 50hk och sen en 600cc racing motorcykel, t.ex yamaha r6 har mer än 100?!

nu är jag ingen motorexpert så jag vet inte hru många hk de har :tungan
men ni fattar vad jag menar!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Slaglängd, antal cyllar, fräsiga dekaler, mm jör att sport hoj går helvet!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jadu.. hur kommer det sig att en formel ett bil har över 900hk trots att motorstorleken ( i kubik) är som på en volvo v70..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är väl så att.. vrid * varvtal = effekt Vridet är visserligen oftast lite högre i en r-hoj men även varvtalet, pga fler cylindrar, mindre slaglängd mm summa sumarum blir att r-hojen får mer hk.

Rätta mig om jag har fel..

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
Är väl så att.. vrid * varvtal = effekt Vridet är visserligen oftast lite högre i en r-hoj men även varvtalet, pga fler cylindrar, mindre slaglängd mm summa sumarum blir att r-hojen får mer hk.

Rätta mig om jag har fel..

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte mindre slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
http://susning.nu/H%E4stkraft

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte större slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt

Fart är en annan uträkning. Det har med utväxling, luftmotstånd och kraft att göra.

och varför tillverkas inga "snabba" motard hojar i de lägre kubik klasserna?! eller överhuvutaget.. o varför har de inte mindre slaglängd!? det finns plats.. det syns klart o tydligt

Alltså. Du har verkligen ingen aning så att försöka förklara är inte det lättaste.

Börja med att söka lite och läs på nätet. Återkom när du undrar något.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stånka är inge vidare om man vill få ut höga effekter.

Hejja för tråden dock!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Det som bestämmer effekten är väl godartat medelförbränningstryck och varvtal. Varvtalet begränsas av kolvhastigheten. Det finns väl gränser för kolvhastigheten som spelar in? Å kolvhastigheten i sin tur beror på slaglängd och varvtal. Förr hade motorer större slaglängd än kolvdiameter men morderna motorer har kortare slaglängd än kolvdiameter s.k. överkvadratiskamotorer. Vad som sätter gränsen för hur överkvadratisk en motor kan vara vet jag inte. Kanske att den kolvlängd som krävs, för stabilitet, krockar med veven? Alltså måste man ha flera mindre cylindrar för att få ut mera effekt om man inte ska överskrida max kolvhastighet.

Finns säkert experter som blir hugade att berätta nu när jag amatörat mig..... Vart är RGV 500 Johannes eller vad han heter nu för tiden???

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jagh är fuöll som fen nu! Jag har pruttat faen i låda! Dreggel å ja kåm inte in på ankår!:huvet

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept