Skillnad i rapportering i press mc vs bil?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

1000011516.png

Alltså en pundare/tjuv kör på en polis med en stulen motorcykel. Avskrädet beskrivs i lokalblaskan som mcförare. Han har INTE körkort för motorcykel.

Skulle samma grej med bil skrivas som "bilförare" eller "biltjuv"?
Skulle en beriden hästtjuv beskrivas som ryttare?
Förlåt att jag drar det till extrem.

Det verkar som när motorcyklar är inblandade blir det alltid får sämre beskrivning? För mc intresserade alltså?
Motorcyklar = kriminella.

Hur skrivs detta upp i statistiken? Är det en mc olycka? Som sen ligger till grund för politiker och beslutsfattare.

1000011517.png

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Även om jag är benägen att hålla med, detta blir snabbt en "alla män"-debatt. Få av oss med bilkort identifierar oss som "bilister", eller känner något samröre med "bilist" som skapar liknande rubriker. När det blir "MC-förare" är helt plötsligt kollektivet mindre och då känner vi oss mer träffade. Skriver de flintskallig MC-förare med medelålderskris blir jag arg på riktigt...

SMC är dock urusla på att bedriva lobbying i denna typ av frågor (jämför med NRA...) och de flesta av oss här borde inte vara förebilder för kollektivet, då finns det andra forum...

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Även om jag är benägen att hålla med, detta blir snabbt en "alla män"-debatt. Få av oss med bilkort identifierar oss som "bilister", eller känner något samröre med "bilist" som skapar liknande rubriker. När det blir "MC-förare" är helt plötsligt kollektivet mindre och då känner vi oss mer träffade. Skriver de flintskallig MC-förare med medelålderskris blir jag arg på riktigt...

SMC är dock urusla på att bedriva lobbying i denna typ av frågor (jämför med NRA...) och de flesta av oss här borde inte vara förebilder för kollektivet, då finns det andra forum...
Men skrivs det upp som ett tilbud med mc eller bara allmän kriminell dåre? Hade det skrivits upp som bilolycka om det varit en bil?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men skrivs det upp som ett tilbud med mc eller bara allmän kriminell dåre? Hade det skrivits upp som bilolycka om det varit en bil?
Det finns väl gott om rubriker med just "bilist", när det sedan visar sig vara gängkriminellt slödder, hög på droger och utan körkort.

Jag kan förstå våra pressetiska regler, men jag föredrar USA (i detta fall) där de inte tvekar på att vara tydlig med vem som är misstänkt. Sedan kan läsaren snabbt dra egna slutsatser.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

View attachment 504926

Alltså en pundare/tjuv kör på en polis med en stulen motorcykel. Avskrädet beskrivs i lokalblaskan som mcförare. Han har INTE körkort för motorcykel.

Skulle samma grej med bil skrivas som "bilförare" eller "biltjuv"?
Skulle en beriden hästtjuv beskrivas som ryttare?
Förlåt att jag drar det till extrem.

Det verkar som när motorcyklar är inblandade blir det alltid får sämre beskrivning? För mc intresserade alltså?
Motorcyklar = kriminella.

Hur skrivs detta upp i statistiken? Är det en mc olycka? Som sen ligger till grund för politiker och beslutsfattare.

View attachment 504927
Jag tyckte det var en bra artikel så jag gillade vad Hallandsposten skrev
1728497386333.png

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det finns väl gott om rubriker med just "bilist", när det sedan visar sig vara gängkriminellt slödder, hög på droger och utan körkort.

Jag kan förstå våra pressetiska regler, men jag föredrar USA (i detta fall) där de inte tvekar på att vara tydlig med vem som är misstänkt. Sedan kan läsaren snabbt dra egna slutsatser.
Kommer inte ihåg vad de skrev i usa men när jag bodde i Mexiko skrev dom ut direkt(och foto om dom hade) vem som var misstänkt. Men det skulle ju aldrig gå för sig i Sverige.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kommer inte ihåg vad de skrev i usa men när jag bodde i Mexiko skrev dom ut direkt(och foto om dom hade) vem som var misstänkt. Men det skulle ju aldrig gå för sig i Sverige.
Jag ser fördelar med att inte publicera namn innan en dom vunnit laga kraft. För drygt 30 år sen blev jag hämtad av en polispatrull för att jag var misstänkt för ett brott. Då bodde jag i ett samhälle där alla känner alla så om mitt namn kommit ut offentligt hade jag varit synonym med brottet.
I själva verket hade jag inte en aning om att det hade ägt rum så jag hade svårt att förstå frågorna.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl lite puckat, att stå mitt på vägen framför en accelererande hoj? :va
Självbevarelsedrift?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln