Skillnad mellan ktm640 och 690?

mickebratt

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Uddevalla
Hoj
04,KTM-625
Undrar lite vad det är som skiljer 640 mot 690,lika bra att fråga er som har koll här på forumet?
Hur skiljer dom sig att köra osv?
Vilken är piggast,mest lättkörd lekfull, ni förstår..

Tack på förhand
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Om inte prislappen spelar roll så kan jag säga att KTM 690 smc är bättre på alla sätt än 640!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fastbikes.se publicerade nyligen ett test mellan 660 och 690, kanske kan vara av intresse?
Även om det skiljer en del mellan 640 och 660
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
690 är en helt ny konstruktion jämfört med LC4 motorn som i sin ursprungsform kom på 80-talet. Jag rejsar en del med LC4 motorn och det är en väldigt bra konstruktion om man sköter den håller den bra. Det skall dock sägas att 690 motorn är en 20 år nyare konstruktion, den vibrerar mindre och går att trimma lite hårdare innan den börjar bli otillförlitlig....

Av alla LC4 varianter som säljs så välj inte 640 om den inte har bytt förgasare (original CV förgasare ger inte direkt busigt gassvar). Att klara sig utan elstart går men viktbesparingen uppväger knappast böket för gatåka så jag hade valt en med elstart.

Den nya cykeln har gått ett steg från grundfilosofin om ready to race och har blivit mer civiliserad och lättare att leva dagligen med. Nackdelar med nya cykeln är insprutningen som är tagen från OEM hyllan, ger säkert bra bränslekonomi och låga utsläpp men i övrigt inte mycket att hänga i granen. KTM fabriksteam konverterar tillbaka till FCR förgasare på 690RR.
Nästa punkt som är försämrad är fjädringen, mer gatanpassad och mindre racemässig. Säkert jättebra för en vardagscykel men jag använder inte KTM för touring utan bus....

Vilken jag hade valt är inte helt lätt. Billigaste 690SMC på blocket går på 72kkr och man får en 625 smc -05 för strax under 50kkr. Är ytterst tveksam att jag för mig själv skulle kunna motivera prisskillnaden.....
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
690 är en helt ny konstruktion jämfört med LC4 motorn som i sin ursprungsform kom på 80-talet. Jag rejsar en del med LC4 motorn och det är en väldigt bra konstruktion om man sköter den håller den bra. Det skall dock sägas att 690 motorn är en 20 år nyare konstruktion, den vibrerar mindre och går att trimma lite hårdare innan den börjar bli otillförlitlig....

Av alla LC4 varianter som säljs så välj inte 640 om den inte har bytt förgasare (original CV förgasare ger inte direkt busigt gassvar). Att klara sig utan elstart går men viktbesparingen uppväger knappast böket för gatåka så jag hade valt en med elstart.

Den nya cykeln har gått ett steg från grundfilosofin om ready to race och har blivit mer civiliserad och lättare att leva dagligen med. Nackdelar med nya cykeln är insprutningen som är tagen från OEM hyllan, ger säkert bra bränslekonomi och låga utsläpp men i övrigt inte mycket att hänga i granen. KTM fabriksteam konverterar tillbaka till FCR förgasare på 690RR.
Nästa punkt som är försämrad är fjädringen, mer gatanpassad och mindre racemässig. Säkert jättebra för en vardagscykel men jag använder inte KTM för touring utan bus....

Vilken jag hade valt är inte helt lätt. Billigaste 690SMC på blocket går på 72kkr och man får en 625 smc -05 för strax under 50kkr. Är ytterst tveksam att jag för mig själv skulle kunna motivera prisskillnaden.....

Fråga: Om man FULLSTÄNDIGT struntar i om hojen har elstart, vad är det i övrigt som talar för 625:an?
Det måste väl vara mer än elstarten, eftersom alla (som jag hört iaf) talar sig så varma för 625:an?
Jag kör en 640 idag, med trasig elstart. (Och jag saknar den inte ett dugg)
Så inför ett ev. byte så försöker jag reda ut skillnaderna mellan 625 o 660. De extra kubiken måste väl ge extra pulver. Eller?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fråga: Om man FULLSTÄNDIGT struntar i om hojen har elstart, vad är det i övrigt som talar för 625:an?
Det måste väl vara mer än elstarten, eftersom alla (som jag hört iaf) talar sig så varma för 625:an?
Jag kör en 640 idag, med trasig elstart. (Och jag saknar den inte ett dugg)
Så inför ett ev. byte så försöker jag reda ut skillnaderna mellan 625 o 660. De extra kubiken måste väl ge extra pulver. Eller?

Det är bara elstarten som är till 625ans fördel. 660 har mer pulver iom att motorn är lite större. Sen har jag aldrig jämfört så kan inte svara på om det är någon revolutionerande skillnad.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top