690 är en helt ny konstruktion jämfört med LC4 motorn som i sin ursprungsform kom på 80-talet. Jag rejsar en del med LC4 motorn och det är en väldigt bra konstruktion om man sköter den håller den bra. Det skall dock sägas att 690 motorn är en 20 år nyare konstruktion, den vibrerar mindre och går att trimma lite hårdare innan den börjar bli otillförlitlig....
Av alla LC4 varianter som säljs så välj inte 640 om den inte har bytt förgasare (original CV förgasare ger inte direkt busigt gassvar). Att klara sig utan elstart går men viktbesparingen uppväger knappast böket för gatåka så jag hade valt en med elstart.
Den nya cykeln har gått ett steg från grundfilosofin om ready to race och har blivit mer civiliserad och lättare att leva dagligen med. Nackdelar med nya cykeln är insprutningen som är tagen från OEM hyllan, ger säkert bra bränslekonomi och låga utsläpp men i övrigt inte mycket att hänga i granen. KTM fabriksteam konverterar tillbaka till FCR förgasare på 690RR.
Nästa punkt som är försämrad är fjädringen, mer gatanpassad och mindre racemässig. Säkert jättebra för en vardagscykel men jag använder inte KTM för touring utan bus....
Vilken jag hade valt är inte helt lätt. Billigaste 690SMC på blocket går på 72kkr och man får en 625 smc -05 för strax under 50kkr. Är ytterst tveksam att jag för mig själv skulle kunna motivera prisskillnaden.....