Skillnad mellan resistor & icke resistor stift?

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Tjena.

Vad är skillnaden rent effektmässigt eller någon annan skillnad mellan resistor stift & icke resistor stift, om det nu finns någon skillnad & varför R-stift?
 
Ett resistorstift har ett inbyggt motstånd på ca 5 kohm. Det är för att minska
spänningssvängningarna och därmed radiostörningarna pga tändningen.
Ungefär som stötdämparna hindrar gunget.
Sätter du dit ett icke-r-stift så ökar störningarna. Tvivlar starkt på att nåt pajar.
Ibland sitter motståndet i tändstiftshatten i stället. Sånt går att kolla genom
att motståndsmäta.
/u
 
Jag skulle inte prova. Det lär finnas ett bra skäl till varför de kör med ett motstånd på 5kohm. En gissning är att tändstiften skulle gå alldeles för varma utan. Om tanken att starkare gnista skulle ge mer effekt hägrar så är du ganska säkert ute på fel spår.
 
Nu vet jag att med kraftigare gnista så kan man ha större gap & med större gap får man lite mer effekt.

Men det var iofs. inte det jag i första hand var ute efter, eftersom han orkar varva ut på 6:an men visst lite lite iofs. pyttelite mer pulver & varvvillighet skadar inte.
 
Saxat från NGK's website:
"As well as reducing electrical noise for radio, television and mobile telephones etc, many modern ignition systems require resistor plugs to stop electrical noise from interfering with the vehicle's on-board electronic control units (ECUs). If non-resistor plugs are used in place of resistor ones, the result can be malfunction and in some cases immobilisation of the vehicle. Resistor spark plugs should always be fitted, therefore, where specified.
...The function of the resistor is to reduce electrical noise generated by the ignition system. The most effective place to situate a resistor in the high tension circuit is as close to the spark plug as possible. This makes the spark plug an ideal place to house the resistor. Because the resistance value is only approximately 5000 ohms, there is no detrimental effect on engine performance, power output, vehicle emissions etc..."

Och Denso säger ungefär samma sak:
"...Often people fear the word resistor because it makes them think the voltage and current is limited. The resistor that is fitted in the spark plug is 5k Ohm. This is nothing compared to the resistance of the air or the air/fuel mixture in an engine. There is no measurable effect on performance. The resistor is necessary to prevent problems with engine management systems, cellular telephones and datalogging equipment. The spark plug is the best place to put the resistor, because this is the closest you can get to the spark itself. The resistor value of a resistor spark plug and resistor leads and caps is less than 0.01% of the total resistor value of the air/fuel mixture inside the engine."

Det borde innebära att om man byter tändstift från resistor till utan resistor kan du öka elektrodavståndet med ungefär 0,01%... :tummenupp
 
Last edited:
Alltså så länge det blir tillräckligt kraftig gnista så har energin i den mycket liten
inverkan på motoreffekten. Spänningsfallet över gnistgapet är några 100 V men
strömmen så pass låg att spänningen över motståndet blir kanske nån V eller så.
Det är under själva gnistan; innan det tänt går det ingen ström alls, så då är
spänningen över motståndet 0 V.
/u
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top