Skillnaden på Bil-kort och MC-kort teoriprov

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som ämne och jag har försökt att söka men får så himla många svar vilket är kul att folk är så aktiva ;)

Till frågan jag håller på med att ta MC kort har min skrivning nästa vecka
och börjar bli lite nervös. Jag har Bilkörkort sen 6år tillbaka och kör aktivt varje dag. Jag har köpt en MC bok men såg att man behöver komplettera med en körkorts bok med. Men frågan är om man verkligen behöver den boken kan bli lite ont om tid att köpa den. Hur pass svårt tyckte du det var att ta MC kort (teori delen) när du haft ditt B körkort några år? Plugga du mycket på trafik frågorna? Tacksam för svar

Förövrigt är detta ett väldigt fint forum spenderar många timmar här.:) :)
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som ämne och jag har försökt att söka men får så himla många svar vilket är kul att folk är så aktiva ;)

Till frågan jag håller på med att ta MC kort har min skrivning nästa vecka
och börjar bli lite nervös. Jag har Bilkörkort sen 6år tillbaka och kör aktivt varje dag. Jag har köpt en MC bok men såg att man behöver komplettera med en körkorts bok med. Men frågan är om man verkligen behöver den boken kan bli lite ont om tid att köpa den. Hur pass svårt tyckte du det var att ta MC kort (teori delen) när du haft ditt B körkort några år? Plugga du mycket på trafik frågorna? Tacksam för svar

Förövrigt är detta ett väldigt fint forum spenderar många timmar här.:) :)

jag pluggade bara på mc-frågorna då jag hade haft b-kortet i 10 år och tyckte att jag kunde det. Aldrig fel att repetera men jag klarade mig med mina 61 rätt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag trodde det var samma teori?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kan väll säga att även om man kör varje dag så glömmer du en heldel, jag slarvade med att plugga på Trafik delen in för A kortet och de var på det berömda fitthåret att jag klarade mig poängmässigt på uppskrivningen...

nu säger jag inte att de är kört för dig men du skall nog tänka på att du inte kan trafikreglerna lika bra som för 6årsen. :)
 

Aurora

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Ducati Monster 750
Det är bra att plugga in betydelsen av alla vägmärken igen (även alla ovanliga som man aldrig ser...) samt lite åldrar och annat för övningskörning och olika körkort. Sån't man glömmer. Försök att få tag på bilboken och läs igenom lite snabbt (finns kanske på bibliotek?), det skulle ju vara så himla trist om du kuggade :huvet

Jag läste samma bilbok som för 10 år sedan och jag klarade provet med rätt bra marginal. På vv sida har de också lite nyare fakta som kan vara bra att läsa igenom.

Det finns också mer eller mindre bra frågor att ladda ner från nätet på olika ställen :tungan

//Aurora
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Jag har bonniers trafik program tänkta dra igenom det o se var man hamnar.
Det borde väl vara helt ok?
Jag har nog nån bok liggandes nån stans tyvärr har jag flyttat så den kan ligga låångt ner i nån låda. Men jag har förmig att de enda knepiga är statestiken osv allt annar är rätt självklara frågor. Men ush va surt de skulle kännas o missa skrivningen pga "lat/slarv-het"

Var t.o.m o köpa ett ställ o allt igår hoppas vi ses på vägarna den här sommaren.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag skrev teorin för mc för ett par år sedan. Jag hade då haft mitt bil-kort i ca 10 år. Jag pluggade inte alls, jag öppnade inte ens en bok och klarade teorin. Så visst har man mycket gratis i och med att man är i trafiken dagligen. Resten klarar man med sunt förnuft. Exempel:

Hur lång reaktionstid har man med en motorcykel?

a. 0,0000024 millisekunder
b. 18 minuter
c. 22,5 timmar
d ca 1 sekund

Överdrivet jag vet. Men det var lite roligt och målande...
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Jag har bonniers trafik program tänkta dra igenom det o se var man hamnar.
Det borde väl vara helt ok?
Jag har nog nån bok liggandes nån stans tyvärr har jag flyttat så den kan ligga låångt ner i nån låda. Men jag har förmig att de enda knepiga är statestiken osv allt annar är rätt självklara frågor. Men ush va surt de skulle kännas o missa skrivningen pga "lat/slarv-het"

Var t.o.m o köpa ett ställ o allt igår hoppas vi ses på vägarna den här sommaren.

Jag trodde verkligen att jag kunde det där eftersom jag kört bil i 16 år men när jag gjorde test-proven på körskolan så insåg jag att jag behövde plugga den delen också. Det är så mycket hårklyverier som man glömmer. Ex:
Du kör på en enkelriktad väg. Du ska svänga vänster i nästa korsning. Vad är rätt:
1. Du bör ligga till höger på vägen.
2. Du bör ligga till vänster på vägen.
3. Du måste ligga till vänster på vägen.

Jag missade denna på teoriprovet eftersom jag trodde att det bara var "bör". Om du har vägarna förbi Västerås i helgen kan jag kolla om jag hittar min bok så kan du få köpa den billigt. :)
 

sailor79

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Mitt i stan typ!
Hoj
Honda CB600F Hornet 2007
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som ämne och jag har försökt att söka men får så himla många svar vilket är kul att folk är så aktiva ;)

Till frågan jag håller på med att ta MC kort har min skrivning nästa vecka
och börjar bli lite nervös. Jag har Bilkörkort sen 6år tillbaka och kör aktivt varje dag. Jag har köpt en MC bok men såg att man behöver komplettera med en körkorts bok med. Men frågan är om man verkligen behöver den boken kan bli lite ont om tid att köpa den. Hur pass svårt tyckte du det var att ta MC kort (teori delen) när du haft ditt B körkort några år? Plugga du mycket på trafik frågorna? Tacksam för svar

Förövrigt är detta ett väldigt fint forum spenderar många timmar här.:) :)

Skrev teorin för 3 månader sedan ungefär och läste igenom körtkortsboken och mc-boken 2 ggr och hade ett par fel. Tror jag hade fel på frågor om hur många viltolyckor det är per år samt bromssträcka och datumparkering typ. Försök få tag i en körkortsbok och läsa igenom den snabbt såg går det nog bra, det är mitt tips!
Lycka till!
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Jag trodde verkligen att jag kunde det där eftersom jag kört bil i 16 år men när jag gjorde test-proven på körskolan så insåg jag att jag behövde plugga den delen också. Det är så mycket hårklyverier som man glömmer. Ex:
Du kör på en enkelriktad väg. Du ska svänga vänster i nästa korsning. Vad är rätt:
1. Du bör ligga till höger på vägen.
2. Du bör ligga till vänster på vägen.
3. Du måste ligga till vänster på vägen.

Jag missade denna på teoriprovet eftersom jag trodde att det bara var "bör". Om du har vägarna förbi Västerås i helgen kan jag kolla om jag hittar min bok så kan du få köpa den billigt. :)


Det är väl kanske inte riktigt pengarna som styr om jag ska fixa en bok eller inte men väldigt snäll tanke. Prob är att ja jobbar nu fram tills den dagen jag ska skriva dvs på ons. Så har svårt o hinna med o köpa en bok. Men ja tror jag ska flörta lite me min bror så kanske han kan åka o köpa en. :p
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag läste om all teori. Det skadar ju inte att ta del av dom ändringar som skett efter man tog B-kort.

Men efter det var teoriprovet inte en skugga av ett problem.
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Jag gjorde också teorin för mc kort 6 år efter bilkörkortet, åkte upp en vecka innan provet lånade den körskolans datorer jag då gick på, intensiv teorin hade de precis haft så inga teori lektioner men mycket tid framför deras datorer satte 59 på provet lite missnöjd men det var ju iaf godkänt hade bara en mc bok o det var inget bekymmer kolla däremot lite extra på några regbevis om du har möjlighet fick några frågor om de olika viktklasserna dvs (totalvikt, tjänstevikt osv) o vilka behörigheter som gällde för att få framföra de olika kombinationerna även datumparkering verkar populärt att ha med på provet. Har för mig att det var tre fel som berodde på polismans tecken ej kollat de så noga men vem fan stannar då förutom jag vill säga? :huvet :yoparty
 
Last edited:

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Får gärna tips om mer svåra frågor kommer ihåg från B kortet att det fanns vissa kluriga. Skyltarna lär man plugga in även datum parkering. Men bromssträcka tror ja inte jag har sätt nån stans?
 

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Partille
Hoj
900 Hornet
Kör du igenom Bonniers så funkar det nog, så gjorde jag.

Titta även på krångliga vägmärken typ datumparkering, olika "ramar" på vägmerken som betyder att de gäller till nästa korsning mm. Där missade jag någon fråga, trots att jag hade haft B-kort i ca 16 år, och kör nästan dagligen.

Jag missade även en fråga om hur långt packning får sticka ut på mc, samt hur man ska markera den. Jag vet fortfarande inte det :confused:

Lycka till, så syns vi på vägen :)
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Kör du igenom Bonniers så funkar det nog, så gjorde jag.

Titta även på krångliga vägmärken typ datumparkering, olika "ramar" på vägmerken som betyder att de gäller till nästa korsning mm. Där missade jag någon fråga, trots att jag hade haft B-kort i ca 16 år, och kör nästan dagligen.

Jag missade även en fråga om hur långt packning får sticka ut på mc, samt hur man ska markera den. Jag vet fortfarande inte det :confused:

Lycka till, så syns vi på vägen :)

Totala bredden är väl 125cm på en motocykel och packningen får dock max sticka ut 20cm (tror jag)!! tror jag läste det igår. Rätta mig om ja har fel nån hehe. :yoparty

hur man markerar den vet jag dock inte de stog inte men på bil är de väl röd flagga i båda ändarna?
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Gött, då lärde jag mig något idag också :tummenupp

Det kommer säkert att gå kanonbra, lycka till. :)

Tackar :) de var 260cm max bred o 20cm max de får sticka ut.
Iaf de känns relativt bra köra igenom TEO i alla delmoment o hade väl kanske 4 fel av 130 skyltar. Enda som är lite lurigt är ju dom där övergångställen hur man får parkera före o efter o järnväg nu gissa jag o hade rätt på dom iof. Tror ja ska skriva en lathund med dom på o plugga på varje dag.

Cya soon on the road! :) :) :)
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
på en lätt mc har jag för mig att den får vara max 120cm bred + 20cm last som sticker ur, och med en tung mc är det 260.. om jag kommer ihåg rätt, gjorde teoriprovet för någn månad sen :p

det jag missade på var datumparkeringen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top