Skillnaden på div KTMer?

mulle1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Tumba
Hoj
KTM 640 LC4 SM -05, KTM 640 Adventur R -98, Yamaha XT 350 -86
Har i dag en 640 Adventur -98a som skall kompleteras med en smidigare hoj (KTM). Har nu suttit och läst på nätet och Blocket, men har inte full koll. Kan Ni hjälpa mig att reda ut div skillnader mellan tex 625, 640, 660 och de olika utföranden så som LC4, sm, smc och Presige. Pris klassen jag söker ligger runt 35;- +-10;-. Verkar dessutaom nu som att ingen får något sålt..... Alla annonser ligger månad efter månad på Blocket.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det finns åtskilliga trådar om skillnader mellan ktm hojar men här är lite info:

625 = bra hoj för gata då det är 250mils serviceintervaller fram t.o.m -04 efter det 500 mil. Tyngre än racehojar som ktm 525/530, husa 650 osv men den bästa kompromissen om man dessutom vill ha elstart.

640 = mer touringinriktad med större tank, mjukare sadel & sämre förgasare, även denna har elstart.

660 = som 625 fast utan elstart och liiiite mer vrid pga mer cc.

Prestige = en variant på 640:n med bl.a lackade kåpor, kanske finns till 625/660 med. Alla dessa 3 lc4:eek:r vibrerar ganska mkt.

690 = nyare version med annan design och mindre vibrationer (denna är dock enligt mig ljusår fulare med sin anknäbb och NASA stroboskop till ljuddämpare)

690 smc/enduro = den senaste varianten på ktm 6:serien med lc4 motor, dessa är väldigt snygga och bra med effekt trots sina serviceintervaller. Smc = motard, enduro = enduro:rolleyes:

Personligen skulle jag lätt vilja ha 690 smc eller enduro om jag fick välja men dem kostar ju betydligt mer oxå. För 35-45000:- skulle jag leta efter en ktm 625, helst en -05 då det är dubbelt så långa serviceintervaller + att den är betydligt snyggare i mitt tycke. Det är en bra kombination för bushoj men inte behöva skruva särskilt mkt.

Vill du ha ännu roligare hoj är det typ husa 650, aprilia sxv 550, ktm 525/530 etc som är racehojar och mkt lättare men det krävs oxå betydligt mer service.

Där har du en liten sammanfattning!
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Kan tilläggas att iaf på 640'in (vet inte om det är samma för 625/660) så kom en del småfina uppgraderingar -03. Hydrualisk koppling och "high flow" top för liite mer drag.

Själv ligger jag och funderar i nästan exakt samma spår som du men jag är ganska mycket mer nybörjare så jag kommer nog satsa på en 640 då den är, som sagt, lite smått mer touring-inriktad. Den sämre förgasaren går ju alltid att köpa annan om man skulle ledsna helt.

En 625:a från 05 skulle jag köpt om jag hade haft råd dock men dem ligger liiite högt i pris för min del. Har ungefär samma budget som dig och en sån, vad jag har sett, ligger runt 45k+

Appropå vibrationer från LC4 kan du ju ta och kolla in denna tråd: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211761
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Kan tilläggas att iaf på 640'in (vet inte om det är samma för 625/660) så kom en del småfina uppgraderingar -03. Hydrualisk koppling och "high flow" top för liite mer drag.

Själv ligger jag och funderar i nästan exakt samma spår som du men jag är ganska mycket mer nybörjare så jag kommer nog satsa på en 640 då den är, som sagt, lite smått mer touring-inriktad. Den sämre förgasaren går ju alltid att köpa annan om man skulle ledsna helt.

En 625:a från 05 skulle jag köpt om jag hade haft råd dock men dem ligger liiite högt i pris för min del. Har ungefär samma budget som dig och en sån, vad jag har sett, ligger runt 45k+

Appropå vibrationer från LC4 kan du ju ta och kolla in denna tråd: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211761

Jag hade hellre köpt en 625a än en 640. Priset är ju i stort sett detsamma.
Jag hade själv en 640, men ville ha lite mer, så jag fixade en ny förgasare... Men varför inte köpa en 625a direkt? Då slipper du en massa meck och lägga ut pengar på en HSR/TM eller vad nu du vill ha.
För 45k får man en fin 625 -04a, och du slipper byta förgasare.
Tanka lite oftare bara... så mycket skiljer det ju inte i tankvolym, om det nu är det som är grejen.
Att det är 250-mils serviceintervaller på 625or äldre än -05 borde inte spela någon roll. Jag servade min 640 oftare än så ändå.
Men visst, 640n är en bra hoj, men om du ändå tänker i banorna att du kanske vill byta förgasare, köp då en 625 direkt.
...mina 5 cent bara...

//M
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tack för svaret MaG men jag har inte 45k allt lägga endbart på hojjen tyvärr. Har ungefär mellan 35 och absolut max 40k att spendera enbart på mcn. Måste spara pengar till kortet/utrustning/försäkring/lås osv osv... kostar :(

När jag kollat runt på blocket brukar 640'in faktiskt ligga upp till 5k billigare i årsmodellerna 03-05 kanske just för att efterfrågan verkar vara lite mindre på 640'in.

Eftersom det blir min första riktiga MC och jag har inte kört något större än 250cc förut så kommer effekten hos en 640 räcka och bli över för min del antagligen.

Det är väl klart att service-intervallerna spelar en stor roll? Att serva en hoj mer än absolut nödvändigt är ju såklart bra men då skulle du behöva serva än 625:a ännu mer än 250mil's intervaller...

Så för att sammanfatta egentligen så kommer jag nog satsa på 640 eftersom det är längre service-intervaller på dem tidigare årsmodellerna och dem verkar vara liiite billigare. Mjukare sadel och större tank är ett litet extra plus i kanten bara som inte avgör hojvalet. Förgasaren kommer jag från början inte se som något problem alls men kanske senare... eller inte? Jag har ingen aning :)


EDIT* Om jag nu skulle få in lite mer kosing från alla jävla extra-tider jag tar på jobbet under vintern så skulle jag absolut satsa på en 625:a från 05 istället! Men det är då bara en sak jag har oklart.. vad är skillnad på sxc/smc? Smc = SM från början och SXC = offroad-utförande från början antar jag väl men är det något mer än hjul/frambroms/dämpar-inställningar som skiljer mellan dem två?
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för svaret MaG men jag har inte 45k allt lägga endbart på hojjen tyvärr. Har ungefär mellan 35 och absolut max 40k att spendera enbart på mcn. Måste spara pengar till kortet/utrustning/försäkring/lås osv osv... kostar :(

När jag kollat runt på blocket brukar 640'in faktiskt ligga upp till 5k billigare i årsmodellerna 03-05 kanske just för att efterfrågan verkar vara lite mindre på 640'in.

Eftersom det blir min första riktiga MC och jag har inte kört något större än 250cc förut så kommer effekten hos en 640 räcka och bli över för min del antagligen.

Det är väl klart att service-intervallerna spelar en stor roll? Att serva en hoj mer än absolut nödvändigt är ju såklart bra men då skulle du behöva serva än 625:a ännu mer än 250mil's intervaller...

Så för att sammanfatta egentligen så kommer jag nog satsa på 640 eftersom det är längre service-intervaller på dem tidigare årsmodellerna och dem verkar vara liiite billigare. Mjukare sadel och större tank är ett litet extra plus i kanten bara som inte avgör hojvalet. Förgasaren kommer jag från början inte se som något problem alls men kanske senare... eller inte? Jag har ingen aning :)


EDIT* Om jag nu skulle få in lite mer kosing från alla jävla extra-tider jag tar på jobbet under vintern så skulle jag absolut satsa på en 625:a från 05 istället! Men det är då bara en sak jag har oklart.. vad är skillnad på sxc/smc? Smc = SM från början och SXC = offroad-utförande från början antar jag väl men är det något mer än hjul/frambroms/dämpar-inställningar som skiljer mellan dem två?

smc är ju motardvarianten. Vet inte exakta skillnader förutom hjulen och frambromsen. Lämnar den frågan till någon annan.

Men att du köper en 640 låter vettigt. Jag hade siktat på -03 och framåt. Kom lite uppdateringar då. Bl.a en ny topp, digital mätare, annan baksving...

Hittade denna i Kalmar:
http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_640_lc4_23348177.htm?ca=21&w=3

Här får du ju en "trimförgasare". Du får väl fråga vad det är för någon. Men TM40, HSR42 och FCR41 är väl de vanliga tror jag.

Se till att du köper en fräsch hoj.... och kolla noga efter oljeläckage!!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Härligt med tips vad man bör kolla på vid köp! Det behöver jag verkligen :) Oljeläckage och konstiga ljud från motor.. nått mer jag behöver tänka på?

Jo det ska vara en 03:a.. ligger precis runt vad jag har råd med och trevligt med lite uppdateringar som sagt från den årsmodellen.

Tack på tipset från blocket. Kollar där varje dag efter 03:eek:r själv så jag har sett annonsen förut :) Lite jobbigt dock att den ligger i kalmar skulle underlätta en hel jävla del om det var närmare stockholm....

Vet dock inte om det kanske inte är lite för tidigt för mig att köpa hoj nu. Är väl något snäpp billigare lite längre in på hösten/vintern. Finns nog en del som vill slippa vinterförvaringen vilket för mig inte skulle vara något problem. Kommer antagligen inte börja övningsköra/satsa på kortet ordentligt innan vintern heller.. Teoriprovet ska bokas så fort lämplighetsintyget dyker upp i brevlådan däremot.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top