Skillnader mellan Shoei RaidII & XR-1000

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Ska åka prova dessa modeller under nästa vecka tänkte jag men är nyfiken på vad skillnaden mellan dessa hjälmar är?
Kostar ju ungefär samma pengar.
Tänkte då mest på vindbrus, ventilation, passform, tillbehör osv...

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Ska åka prova dessa modeller under nästa vecka tänkte jag men är nyfiken på vad skillnaden mellan dessa hjälmar är?
Kostar ju ungefär samma pengar.
Tänkte då mest på vindbrus, ventilation, passform, tillbehör osv...

jag har en raid II med whisper kit(sitter i undersidan runt om halsen och under hakan. helt underbart när det är kallt. minsakr vindbruset väldigt väldigt mycket. man kan inte köra utan efter ett tag. XR-1000 passade inte alls min skalle. så det är bara att pröva. passar inte den ena, så ta den andra. tror xr-1000 har passform som arai brukar ha.

dock är vindbruset lägre om man lyfter blicken helt horisontellt, men det är svårt att hålla huvet så högt som det behövs för att vindbruset helt ska försvinna.ventilation har jag inte haft problem med heller, även med kittet monterat(blir klart lite sämre) använder man sådan anti-im som man fäster på insidan så har du inga problem med imma heller.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag är inne på min tredje Raid II, kommer inte byta bort den i första taget, den har räddat mitt liv :tummenupp
Men som SGR säger, formen skiljer mellan den och XR-1000, så det är bara att prova vilken som passar just dig bäst!
Och antiimfilm till visiret följer med båda :tummenupp

Jag är inne på min tredje Raid II, kommer inte byta bort den i första taget, den har räddat mitt liv :tummenupp
Men som SGR säger, formen skiljer mellan den och XR-1000, så det är bara att prova vilken som passar just dig bäst!
Och antiimfilm till visiret följer med båda :tummenupp

Last edited:

Kneedrag

Guest
xr 1000

har en xr 1000 är nöjd med den.

+ Lätt hjälm väger inte mycket
+ Vingen bak på hjälmen gör den mycket stabil när man åker hoj i höga farter så den sitter inte på bara för looken.
+ Imfritt visir bästa visir jag haft någonsin
+ Snygg

- Vindbrus var det i början men nu märker jag inte av det vanesak??
- dyr
- D-ringen tycker jag inte om men alla säger att det är bättre än vanlig knäpplås. Smaksak??

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Som flera har påpekat så är det lika passform på dom. Raid II satt mycket bättre. Bra hjälmar båda två. Testa!

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
när man talar om XR-1000 passar jag på att ställa några frågor om den.
* Har själv beställt en XR-1000 Cryptic och var sugen på att beställa till spegelvisir. Vet någon var man hittar silvervisir till ett bra pris, eller är det så snuskigt dyrt (99€)?
* Anti-im-filmen som folk pratar om, är det påsatt på orginalvisiret eller tillkommer det som separat utrustning?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Jag prövade en RaidII hjälm i helgen. Satt skit bra. Synd bara att det inte finns någon med snygg lack...

Skall testa en XR-1000, hoppas den sitter lika bra då det finns lite snyggare varianter.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
när man talar om XR-1000 passar jag på att ställa några frågor om den.
* Har själv beställt en XR-1000 Cryptic och var sugen på att beställa till spegelvisir. Vet någon var man hittar silvervisir till ett bra pris, eller är det så snuskigt dyrt (99€)?
* Anti-im-filmen som folk pratar om, är det påsatt på orginalvisiret eller tillkommer det som separat utrustning?

Pin-lock visiret följer med Shoeihjälmar numera. Jag fick med ett till min Raid II:a och till Synchrotech II:an. Ingen antiimfilm utan ett visir som fästs på insidan och skapar en luftspalt mellan dem. Bara att följa instruktionerna.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag prövade en RaidII hjälm i helgen. Satt skit bra. Synd bara att det inte finns någon med snygg lack...

Skall testa en XR-1000, hoppas den sitter lika bra då det finns lite snyggare varianter.

va :gnissla

(edit vet att det inte är årets modell, va tvungen :pannkyss )

Bifogat

• garage12.jpg
    garage12.jpg
    29.1 KB · Visningar: 57
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...