Skillnader på Cross och Enduro?

Rallyhazze

Rallyhazze
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
WR250F
Jag har letat och frågat och alltid fått olika svar. Därför tänkte jag att hojkungarna på sporthoj.com borde väl veta om någon.
1. Vad är det för skillnad mellan Cross och Enduro?
2. Vad är det för skillnader på hojarna? Ex, Husaberg FC550 vs FE550.

Jag har blivit lite sugen på hojbus genom en polare, men som nybörjare vet jag inte vilken av ovanstående hojar ska jag välja?

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
Rallyhazze skrev:
Jag har letat och frågat och alltid fått olika svar. Därför tänkte jag att hojkungarna på sporthoj.com borde väl veta om någon.

Jag har blivit lite sugen på hojbus genom en polare, men som nybörjare vet jag inte vilken av ovanstående hojar ska jag välja?

1.lysen å stöd på enduro standard.
2.FC= crossen....FE = enduron,,,,lysena å stödet.
http://www.husaberg.se

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rallyhazze skrev:
Det enkla svaret: en enduro har lyse. :fattartil

Därutöver kan det skilja i bl.a. motorkaraktär och fjädring.

Edit: jag är långsammast på SH.

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
Rallyhazze skrev:

Enduro modeller brukar ha mycket mjukare fjädring. Snällare motor karaktär. Tyngre, pga av el mm. 5 eller 6 växlar i stället för 4. Större tank. 18 tum bakhjul, cross har 19.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Rallyhazze skrev:

Vad tänker du åka mest, på crossbanan eller i skogen ?
En enduro hoj fungerar ganska dåligt på crossbanan, men du kan få till en hyffsad Enduro hoj av en crosscyckel. Har du minsta ambitioner att vistas på crossbanan så köp en crosscyckel.

Köp ingen Husa om du är mer intresserad av att åka än skruva.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Många enduromodeller har lite snällare motorkaraktär för att vara mer lätthanterliga i skogen. Ofta har man andra kamtider och/eller ändrad slaglängd jämfört med deras systermodelller på crosssidan (4-t).
Anledningen till att man har 18" bakhjul på enduro är för att ha mer gummi som kan ta upp stötarna från rötter och stenar= mindre risk för punka och bättre grepp (19" hjulen har lägre profil men samma ytterdiameter som 18") på 19" viker sig inte nabbarna lika lätt vid acceleration rakt fram på crossbana.
Fjädringen är ofta betydligt hårdare på en cross vilket kan ställa till problem med fästet i skogen om hjulen studsar över små ojämnheter, å andra sidan bottnar endurofjädringen lättare på crossbanan.
Sedan förståss lyse på enduro, numera även elstart på fyrtaktarna.

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
Hur skulle en Enduro vara att lära sig stunta på? typ köra på bakhjulet och hoppa och lite sånt.
Samt hur mycket får man köra på vanlig väg med en enduro. har hört att man bara får åka i princip till och
från banan, stämmer det.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jo fast fjädring och motor i all ära det som skilljer en enduro från en cross är att enduron är reggad, dvs enduro-registrerad och får använadas till att köra enduro och till och från tävling träning på allmänväg. En crolle får bara köras på avskilt inhängnat område (skogen, ängen, grustag, grusvägar ingår självklart :) )
/fredde

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Många nyare enduro är landsvägsreggade och då kan du åka som du vill.Med e-reggat ska du ha licens också om du ska ut på vägen.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Fast om det är en enduro som är L-reggad är det inte en endurohoj va? :D :D :D Ahh idag är det slayer och slipknot hmm blir det sliper eller slayknot i "kortform"? :)
// Fredde

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Rallyhazze skrev:

Köp en FE.Det som skiljer är ljuddämpare,6 växlar på FE och 4 på FC,fjädrings setting samt elsystem.18" bak på FE.Enduron är mycket mer allround om du ska åka lite av varje.Ska du tex. ut på isbana eller kanske slänga dit motardhjul så tröttnar du rätt fort på 4 växlat.Och endurofjädringen räcker bra till motionsåka på crossbana.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
freddexwing skrev:
Jo fast fjädring och motor i all ära det som skilljer en enduro från en cross är att enduron är reggad, dvs enduro-registrerad och får använadas till att köra enduro och till och från tävling träning på allmänväg. En crolle får bara köras på avskilt inhängnat område (skogen, ängen, grustag, grusvägar ingår självklart :) )
/fredde
Min enduro är iaf inte reggad, men dom flesta är ju det. Dessutom finns det nyare endurohojar som är lv-reggade. Det som gör mest skillnad i motorkaraktär mellan enduro och cross, är att enduromotorn har tyngre svänghjul = bättre bottenvrid men lite lägre effekt på topp. Om du ska leka och stunta så är en cross helt klart att föredra eftersom du har bättre klipp i crossmotorn och fjädring som är avsedd att hoppa med, visst dom flesta endurofjädringarna går att ställa tillräckligt hårt för att hoppa med om du inte väger alltför mycket.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Rallyhazze skrev:

Det är redan så många som har svarat så bra så jag skipparväl att lägga en komentar. :D

Rallyhazze

Rallyhazze
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
WR250F
Oj, det var många svar på kort tid. Tackar och bugar, nu verkar det klarna en hel del och det lutar nog åt att det blir en FE. Tack igen!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns en motard/offroad-del av forumet där sakkunskapen är samlad :7peta (tipsar vidare... :D )

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
enduro får man köra på allmän väg till och från tävling/träning, och under en tävling.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
KalleNorton skrev:
enduro får man köra på allmän väg till och från tävling/träning, och under en tävling.

..om ovanstående är arrangerad av SVEMO. Inte annars. :fakta Således får du inte köra till och från skogsspåret.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy