Skillnaderna på KTM:s supermotarder!

vestis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Cagiva Mito 1999
Hej!

Jag är ny här på forumet, så nu ska jag försöka låta bli att göra bort mig det första jag gör :tungan
Jag funderar i vilket fall på att köpa en KTM supermotard. Min fråga är vad skillnaderna är på de olika modellerna, mer än att kubiken skiljer. Det finns ju en hel uppsjö varianter; 520, 560, 620, 625, 635, 640, 660 och den nyaste är väl 690.
Om man kollar på blocket så finns alla dessa modeller och jag hittar ingen logik i pris/mil/modell/år.
Jag vill ha en motard som inte kräver mer vådtid än körtid (tänker mest på oljebyte m.m. då).
Så nu hoppas jag på er experter! Kan ni kan räta ut lite frågetecken som finns i min hjärna för tillfället?

MVH
Johan
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
520,525,540,560 mfl (motortypen heter RFS) är tävlingsmaskiner=tätare service.
620 är föregångaren till 625,640 och 660 motortypen heter lc4a den har glesare service intervaller,tom-03 250mil oljebyte/filter efter -04 500mil oljebyte filter(har jag för mig...).
690 är den senaste motorn(kom-07),vet ej riktigt serviceintervaller men typ 500mil olja/filter...?

635är förmodligen en trimmad 620/625a...
625 och 640 är båda på 625cc men förgasaren skiljer även större tank och skönare dyna på 640(kanske något mera).
660är på 653cc lite längre slag och större borr än 625/640 motorn.

Sen så har vissa årsmodeller av 625 elstart,från-03...? 640 har alla elstart.
660 har bara kick.

Ja ja,där har du lite info iallafall.
 

vestis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Cagiva Mito 1999
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)

Köp en 950...mycket bättre klipp i motorn och man slipper skaka av när man åker motorväg. 750mil på servicen, dock dyrare är 640/660 men mycket roligare.
Offroad försäkring på Bilsport&MC går på 8000kr hel/hel i stockholm 24år. På 640n ligger samma försäkring på 4500kr hel/hel.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
520,525,540,560 mfl (motortypen heter RFS) är tävlingsmaskiner=tätare service.
620 är föregångaren till 625,640 och 660 motortypen heter lc4a den har glesare service intervaller,tom-03 250mil oljebyte/filter efter -04 500mil oljebyte filter(har jag för mig...).
690 är den senaste motorn(kom-07),vet ej riktigt serviceintervaller men typ 500mil olja/filter...?

635är förmodligen en trimmad 620/625a...
625 och 640 är båda på 625cc men förgasaren skiljer även större tank och skönare dyna på 640(kanske något mera).
660är på 653cc lite längre slag och större borr än 625/640 motorn.

Sen så har vissa årsmodeller av 625 elstart,från-03...? 640 har alla elstart.
660 har bara kick.

Ja ja,där har du lite info iallafall.

på min 640 sm från 2002 är det service efter 500mil.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)
varför inte 625?:)
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Går det att sätta på nyare plast på en gammal KTM?
Plast ifrån: http://www.blocket.se/vi/16342594.htm?ca=14_s
Till: http://www.blocket.se/vi/16441356.htm?ca=14_s

Går det? Vad behöver man köpa/byta för att få det att funka?

Jo, visst funkar det. Kolla mitt garage. Min är en 03a men med 05 plast och system.
Man får byta bakram till en nyare eller svetsa om den befintliga. Det senare är gjort med min.
Min är till salu om du funderar på en lite äldre med nyare look. :tummenupp

Edit: du får ju självklart köpa nya kåpor och avgassystem också.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Köp en 950...mycket bättre klipp i motorn och man slipper skaka av när man åker motorväg. 750mil på servicen, dock dyrare är 640/660 men mycket roligare.
Offroad försäkring på Bilsport&MC går på 8000kr hel/hel i stockholm 24år. På 640n ligger samma försäkring på 4500kr hel/hel.

950 erbjuder ju inte riktigt samma körning som en LC4... 2 olika hojtyper, som att jämföra en 950 med en HD
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
950 erbjuder ju inte riktigt samma körning som en LC4... 2 olika hojtyper, som att jämföra en 950 med en HD

Nja, kört HD Nighttrain -01 också så det var inte en sådär jättebra jämförelse men men....det är iaf mina känslor ang. 950 och 640, dina kanske är annorlunda :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Nja, kört HD Nighttrain -01 också så det var inte en sådär jättebra jämförelse men men....det är iaf mina känslor ang. 950 och 640, dina kanske är annorlunda :)

Det jag menade är att de är olika hojtyper som riktar in sig till olika körning. En LC4 ska köras på riktigt små vägar alternativt gokartbana. En 950 körs med fördel på lite större vägar alternativt stor bana.
Kör man LC4 på 90 väg så har man ledsnat och tagit bussen hem efter några mil. Kör man med 950 på gokartbana så handlar det mest om att baxa runt skiten. Min åsikt iaf.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Det jag menade är att de är olika hojtyper som riktar in sig till olika körning. En LC4 ska köras på riktigt små vägar alternativt gokartbana. En 950 körs med fördel på lite större vägar alternativt stor bana.
Kör man LC4 på 90 väg så har man ledsnat och tagit bussen hem efter några mil. Kör man med 950 på gokartbana så handlar det mest om att baxa runt skiten. Min åsikt iaf.

Då är vi på samma våglängd.....
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top