skilnaden gsxr 750/100 topp ?

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
skilnaden gsxr 750/1100 topp ?

vad är det för skilnad på en 750 89:a topp och en 1100 89:a.Varför använderman 750:i toppen pro stock motorerna.kan jag användaen 1100:a 91:Atopp på en 750 89:a motor tack på för hand robban
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En topp från en 88-89 gsxr750, den med 73 mm borr, har ett förbränningsutrymme på 20cc. 1986-1992 gsxr1100, 1996-2005 Bandit har 26.5cc förbränningsutrymme. Ventilerna på 750-toppen sitter väldigt grunt monterade, det motsvarar att man planar en 1100-topp med ca 2.0 mm.

Insuget sitter 5 mm högre upp på 750-toppen och får en lite gynnsammare "downdraft" men för prostockmotorer spelar det ingen roll vilket topp man använder som grund eftersom man gör om insug/avgas/förbränningsutrymmet helt och hållet.

Monterar man en 88-89 750-topp på en gsxr1100 89-92 ändras kompet från 10.5:1 till 13.2:1. Monterar man en 86-92 1100-topp på en 1988 gsxr750 sänks kompet från 10.9:1 ned till 8.4:1
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
andersbrink skrev:
En topp från en 88-89 gsxr750, den med 73 mm borr, har ett förbränningsutrymme på 20cc. 1986-1992 gsxr1100, 1996-2005 Bandit har 26.5cc förbränningsutrymme. Ventilerna på 750-toppen sitter väldigt grunt monterade, det motsvarar att man planar en 1100-topp med ca 2.0 mm.

Insuget sitter 5 mm högre upp på 750-toppen och får en lite gynnsammare "downdraft" men för prostockmotorer spelar det ingen roll vilket topp man använder som grund eftersom man gör om insug/avgas/förbränningsutrymmet helt och hållet.

Monterar man en 88-89 750-topp på en gsxr1100 89-92 ändras kompet från 10.5:1 till 13.2:1. Monterar man en 86-92 1100-topp på en 1988 gsxr750 sänks kompet från 10.9:1 ned till 8.4:1

Om jag planar en 1100 91:a schims topp 2.0mm får jag då 10,9:1 på 750 motorn.Kan jag använd den komplett med kamaxlar och drev från 1100:an.Eller behöver ha justerbara kamdrev då
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kamkedjan kan tänkas bli för lång iom att kamkedjesträckaren bottnar ut i ändläget. Resten funkar - med justerbara kamdrev, för det lär du montera. Den där 1100-toppen du planar 2 mm, blir ej användbar på en 1100 i framtiden iom att ventil/kolv-spelet blir för litet, utan den funkar enbart på 750-motorn med dess kolvar.

Hoppas du vet att din 750 är den kortslagiga modellen och har 73 mm borr, för om det är den långslagiga med 70 mm borr så kommer det inte att funka.

Har du inte möjlighet att kolla kolv/ventilspel innan du planar den, låt bli operationen öht. Dumt att göra skrot av en fungerande 1100-topp.
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
andersbrink skrev:
Kamkedjan kan tänkas bli för lång iom att kamkedjesträckaren bottnar ut i ändläget. Resten funkar - med justerbara kamdrev, för det lär du montera. Den där 1100-toppen du planar 2 mm, blir ej användbar på en 1100 i framtiden iom att ventil/kolv-spelet blir för litet, utan den funkar enbart på 750-motorn med dess kolvar.

Hoppas du vet att din 750 är den kortslagiga modellen och har 73 mm borr, för om det är den långslagiga med 70 mm borr så kommer det inte att funka.

Har du inte möjlighet att kolla kolv/ventilspel innan du planar den, låt bli operationen öht. Dumt att göra skrot av en fungerande 1100-topp.

vad gör man med en redan portad topp som plastningen har släppt i.Varför använder man plast och inte flytande metall i stället
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
robban d6r skrev:
vad gör man med en redan portad topp som plastningen har släppt i.Varför använder man plast och inte flytande metall i stället

Flytande metall? Typ kvicksilver? Flytande metall är epoxy, dvs plast. Devcon F (formbar aluminiumepoxy) och Devcon F2 (flytande aluminiumepoxy) är det närmaste/bästa man kan komma. Splash Zone är näst bäst, sen kommer J-B Weld. Alla plaster/epoxy/flytande metall spricker förr eller senare i en aluminium-topp.

Är det små sprickor i plasten, kör vidare. Har det släppt bitar, låt plasta om.
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
andersbrink skrev:
Flytande metall? Typ kvicksilver? Flytande metall är epoxy, dvs plast. Devcon F (formbar aluminiumepoxy) och Devcon F2 (flytande aluminiumepoxy) är det närmaste/bästa man kan komma. Splash Zone är näst bäst, sen kommer J-B Weld. Alla plaster/epoxy/flytande metall spricker förr eller senare i en aluminium-topp.

Är det små sprickor i plasten, kör vidare. Har det släppt bitar, låt plasta om.

vem kan göra det vad kostar det och varför svetsar man inte upp det istället. Eller toppen är i ett sådant matrial att det inte går att svetsa i.Kan jag själv bygga upp kanalen om jag kopierar utformningen av dom andra kanalerna.Det är marklund som har portat toppen från börjaan det fins säkert en tanke bakom utforomningen av kanalerna. tack så mycket för dina svar BRINK MVH ROBBAN
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
robban d6r skrev:
vem kan göra det vad kostar det och varför svetsar man inte upp det istället.

De flesta speed-shops i Sverige kan plasta om. Som alltid, ring runt och fråga efter priser och tillgänglighet.

Att alu-svetsa upp material istället för att plasta innebär att man samtidigt får byta alla styrningar samt byta alla ventilsäten pga av materialspänningar som svetningen åstadkommer. Att byta 16 styrningar kostar ca 2000 plus jobbet (ca 1500-2500). 16 ventilsäten kostar ca 2000, sen tillkommer uppfräsning av nya säteslägen, krymfattning av sätena samt ett ventiljobb. Det blir ca 4 gånger så dyrt jämför med att enbart plasta. Är toppen helt "virgin" blir det ca 2-1/2 gång så dyrt att svetsa mot att plasta. Allt beroende på vilken trimingsgrad du vill ha. Det är f.ö. väldigt svårt att svetsa i insugskanalen om man t.ex. vill höja insugsgolvet.


http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
andersbrink skrev:
De flesta speed-shops i Sverige kan plasta om. Som alltid, ring runt och fråga efter priser och tillgänglighet.

Att alu-svetsa upp material istället för att plasta innebär att man samtidigt får byta alla styrningar samt byta alla ventilsäten pga av materialspänningar som svetningen åstadkommer. Att byta 16 styrningar kostar ca 2000 plus jobbet (ca 1500-2500). 16 ventilsäten kostar ca 2000, sen tillkommer uppfräsning av nya säteslägen, krymfattning av sätena samt ett ventiljobb. Det blir ca 4 gånger så dyrt jämför med att enbart plasta. Är toppen helt "virgin" blir det ca 2-1/2 gång så dyrt att svetsa mot att plasta. Allt beroende på vilken trimingsgrad du vill ha. Det är f.ö. väldigt svårt att svetsa i insugskanalen om man t.ex. vill höja insugsgolvet.


http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

tjena jag är intreserad av att få min topp om plastad och om ändrad för lectron förgasare så vill du vara snäll och skicka din mail adress eller rent av ditt telenr: min mail adress robban.petra@telia.com eller 070 5868553
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
Hej robban..!
Du kan åka med orginal insugsgummin ifrån 91-92 motorn du behöver bara slippa dom lite...!
Du kan prova ta kontakt med matte bohlin på prostreetbikes hemsida, han kan säker fixa plasten åt dej!!
MVH. Fredrik Fredlund
 

robban d6r

kludderöv
Gick med
24 Feb 2005
Ort
sjöbo
Hoj
hayabus 1441 prostreetbike
Mr Race skrev:
Hej robban..!
Du kan åka med orginal insugsgummin ifrån 91-92 motorn du behöver bara slippa dom lite...!
Du kan prova ta kontakt med matte bohlin på prostreetbikes hemsida, han kan säker fixa plasten åt dej!!
MVH. Fredrik Fredlund

Tack för tipsen om insugningsgummina. Men varför svetsar då vissa insugsrör, blir det bättre flöde då eller är det förgasarna skall komma närmare toppen? Kan dom sitta som dom gör orginal? :va :va
Jag har fått tag i en snubbe här hemma i skåne som kan plasta om min topp. :tummenupp :D
MVH Robban
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
robban d6r skrev:
Tack för tipsen om insugningsgummina. Men varför svetsar då vissa insugsrör, blir det bättre flöde då eller är det förgasarna skall komma närmare toppen? Kan dom sitta som dom gör orginal? :va :va
Jag har fått tag i en snubbe här hemma i skåne som kan plasta om min topp. :tummenupp :D
MVH Robban

Jag tror att man gör det när man även vill flytta ut de två yttre insugen (som har lite längre kanal på en orginaltopp) så att de blir rakare och får samma längd som de i mitten.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top