Skinn eller Allvädersställ??

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Har länge varit helt inställd på att köpa ett skinnställ, men nu när man till slut får tummen ur röva kommer farsan med invändningar och tycker att jag ska köpa ett allväderställ istället. Anledningen till det är att jag är ganska mycket inne på offroad, det blir en XR600 eller TT600E eller nåt åt det hållet som nästa hoj, men jag är fortfarande helt besatt av att köra som en idiot på asfalt(Kommer säkert konvertera till/köpa motard om jag får pengar till det) så nu sitter man här som ett fån och jag kan inte bestämma mig. Nyckelfrågan är väl om ett skinnställ funkar offroad? Är det som att försöka jogga i en plåtrustning om man vill ut och leka i nåt grustag eller rentav i skogen? Och hur tål det lera osv?
Någon som vill reda upp lite i skallen min? :3freak

P.S, Det känns som om det här är ett ämne som kommer upp ofta, men antingen så har jag fel eller så är jag bara dålig på att söka. Försökte gjorde jag iaf, men sökmotorn kajkade sig... :va

Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Textilkläder är inte ett direkt homogent som begrepp.

Det finns så många variationer på allt ifrån sömmar, textilkvalitet och skydd att man kan bli matt av hälften.

Själv finner jag textilkläderna jag valt duga mer än väl åt all typ av körning jag provat.

Däri innefattas omkörning, kullkörning, bakhjulskörning, långkörning (mer än en halv tank på samma europaväg), sommarhettekörning och regnkörning.

Välj rätt dömt efter kvalitet och pris. Läs på noga innan du väljer!

Skinn väljer jag inte så ofta. Mest bara då jag skall upp i sporthojsfart. :)

/H

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Henning! skrev:
2265459 Textilkläder är inte ett direkt homogent som begrepp.

Det finns så många variationer på allt ifrån sömmar, textilkvalitet och skydd att man kan bli matt av hälften.

Själv finner jag textilkläderna jag valt duga mer än väl åt all typ av körning jag provat.

Däri innefattas omkörning, kullkörning, bakhjulskörning, långkörning (mer än en halv tank på samma europaväg), sommarhettekörning och regnkörning.

Välj rätt dömt efter kvalitet och pris. Läs på noga innan du väljer!

Skinn väljer jag inte så ofta. Mest bara då jag skall upp i sporthojsfart. :)

/H

Okej.. Tack för åsikterna, fler som har något att tillägga? Tänkte beställa imorgon.

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
helt klart ett allväderställ...
men sen kan du ju fynda ett skinnställ senare som du kan ha hängande i garderoben ju

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Om du tror att du ska gå vält, köp skinn. Såna där kardborreställ i tyg gillar att stanna då asfalten är dess överman, kör själv med både och. :tuttar

Freedom

Guest
Dagen texstilställ har oftas kevlarförstäkning och fyller en fullgod funktion om du skulle syna asfalten. Och då menar jag inte en bana i 300 knyck.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vänners erfarenheter:

Skydden i ett textilställ glider åt sidan och knät får känna på backen istället.

Textilstället pajar på insidan av smalbenet av slitage mot fotpinnar, kick och liknande, plus av värmen från avgassystemet.

Mina erfarenheter:

Textilställ kräver noggrant underhåll för att behålla den vatten och smutsavvisande förmågan och känns "bylsigt"

Köp skinn!

.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
DukeGollum, då väljer du fel textilställ.

Lurch:
"Skydden i ett textilställ glider åt sidan och knät får känna på backen istället."
Inte om skydden sitter i innertyget och kläderna är rätt sydda, av rätt material och korrekt påtagna. Skydden skall naturligvis INTE sitta i yttertyget.

Att säga att textilkläder ÄR si eller så är som att säga mat inte är gott för att du inte gillar falukorv.

/H

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Henning! skrev:
2266461 DukeGollum, då väljer du fel textilställ.

Lurch:
"Skydden i ett textilställ glider åt sidan och knät får känna på backen istället."
Inte om skydden sitter i innertyget och kläderna är rätt sydda, av rätt material och korrekt påtagna. Skydden skall naturligvis INTE sitta i yttertyget.

Att säga att textilkläder ÄR si eller så är som att säga mat inte är gott för att du inte gillar falukorv.

/H

Ja det är sant. Jag har ett Spidi R2 med skydden i fodret men jag har inte vurpat så det är svårt att säga vad som skulle hända i mitt fall. Jag slarvade med tvätten i alla fall och nu är det värdelöst som regnhinder...

.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Lurch skrev:
2266578 Ja det är sant. Jag har ett Spidi R2 med skydden i fodret men jag har inte vurpat så det är svårt att säga vad som skulle hända i mitt fall. Jag slarvade med tvätten i alla fall och nu är det värdelöst som regnhinder...
.

Jag har vurpat två gånger med textilställ. En gång i blötan i c:a 70. Jackan blev slamsor. Känt och poppis dyrt märke.

Brallorna blev endast småskavda och gylfens blixtlås rök.
Hyfsat billigt och på SH tämligen underskattat märke.

Senare vurpade jag i c:a 50 på torran asfalt när jag trodde min XL600 kunde utmanövrera en Ducce-rejser i ett kurvparti.
Varken jacka eller byxor går att urskilja ens nämnvärda skador på, förutom att gylfens blixtlås rök.
Märke på jacka och byxa var samma hyfsat billiga och på SH tämligen underskattade märke.

De som tycker textil är ruttet då det smälter mot avgasrör har väl i sak rätt, men det är lika rätt som att gnälla en balettklänning som värdelös då den inte funkar som snicklarkläder - de är inte avsedda skydda mot sånt.

/H

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Okej, nu har jag fått lite mer kött på benen, men är ändå sugen på skinn. Hur osmidigt är det egentligen?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!