skinnställ eller allaround?

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Har ingen än
skinnställ eller ett allaroundställ?

om jag har förstått det hela så är skinnstället bättre om man skulle vurpa på asfalt, men det verkar vara ganska vart och man blir väl lätt genomsvettig.
ett all.a.s är väl som typ termobyxor fast förstärkta då va och luftigare och ledigare på hojen, har jag någorlunda rätt?

ser det helsjuk ut med ett all.a.s. på en sporthoj [honda nsr125] eller ser det relativt schysst ut?

Men var köper man det???
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Allvädersställ tycker jag är betydligt varmare än skinnställ. Men det var kanske det du menade.

Soligt och varmt: Skinnställ.
Regn och/eller kallt: Allvädersställ, gärna ett dyrt Gore-Texställ.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Alltid: Skinnställ

Regnar det eller är kallt finns det jackor och överdragsregnställ.

Förstår öht inte hur man kan köra hoj på asfalt i annat än skinnställ.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Chris Ash skrev:
Alltid: Skinnställ

Regnar det eller är kallt finns det jackor och överdragsregnställ.

Förstår öht inte hur man kan köra hoj på asfalt i annat än skinnställ.


Och där kan vi sätta punkt.

Finns ingen anledning att köra med nått annat än skinnställ...
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
P@trik skrev:
Och där kan vi sätta punkt.

Finns ingen anledning att köra med nått annat än skinnställ...

Nej verkligen inte, det skulle vara om man är bekväm eller ska bort och vill ha in kläderna under.

Men min röst faller på Skinnställ helt klart :)
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jaja, men kom ihåg att man inte blir odödlig i ett skinnställ.
 

P-E

Guest
Kör med två delat skinnställ. Då kan ni ta av er osv. Många föredrar det. Men jag skulle nog valt ett racing ställ. Det är inte så jätte mycket dyrare och så är det jävligt snyggt!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vid lugnare körning med min offroad eller sportis så använder jag "mjuka" kläder...med mer inspirerad körning tex bana så åker stället på :tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Köp det som du vill ha på dig när du kraschar
Inget annat
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
P@trik skrev:
Och där kan vi sätta punkt.

Finns ingen anledning att köra med nått annat än skinnställ...


Jag håller inte riktigt med. Använder man t.ex. hojen som pendlarfordon oxo, så finns det mycket goda anledningar att köra med allvädersställ. T.ex. att det går att ha på sig jeans eller dylikt under plus att man är förberedd på de flesta väder när man ska hem från jobbet eller så. Själv har jag både allväders- och skinnställ, men har än så länge bara provvurpat skinnet. :rolleyes: Hur bra ett allvädersställ skyddar verkar det råda delade meningar om, och därom vet jag ingenting tyvärr.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har vurpat med motarden...då med str "mjuka" byxor. på överkroppen hade lösa skydd o crosströja ..har även provat med skinnställ(gjorde lika ont båda ggr...jag tro nog de e mycke slumpen som avgör hur illa man gör sig o förstås hastigheten... :3freak
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Vurpade själv för en månad sedan i sk allvädersställ. Det höll bra. Jackan och byxorna fick bara obetydliga märken. Hjälmen såg däremot inte alls så kul ut eftersom det var den som fick den värsta smällen. Jag verkar bland annat ha åkt kana på visiret...exakt hur jag slog mig minns jag inte. Minns inte ens själva kraschen. Fick hjärnskakning och blackout.

Så jag är benägen att hålla med Ozeo om att det mycket är slumpen och hastigheten som avgör.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
simon_prackel88 skrev:
skinnställ eller ett allaroundställ?

om jag har förstått det hela så är skinnstället bättre om man skulle vurpa på asfalt, men det verkar vara ganska vart och man blir väl lätt genomsvettig.
ett all.a.s är väl som typ termobyxor fast förstärkta då va och luftigare och ledigare på hojen, har jag någorlunda rätt?

ser det helsjuk ut med ett all.a.s. på en sporthoj [honda nsr125] eller ser det relativt schysst ut?

Men var köper man det???

Jag skaffade allvädersställ, men kommer nog att skaffa skinnställ, för är det 20-25+ plus sol ute blir man dyngsur i svett bara man behöver gå en kort bit med kläderna på, man kan nästa vrida ur t-shirten..men det är nog skönare tidigare på våren, och sent på säsongen september oktober. Annan stor nackdel är att ett allväderställ fladdrar också, även om det inte är mycket.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
PacMan skrev:
Jag håller inte riktigt med. Använder man t.ex. hojen som pendlarfordon oxo, så finns det mycket goda anledningar att köra med allvädersställ. T.ex. att det går att ha på sig jeans eller dylikt under plus att man är förberedd på de flesta väder när man ska hem från jobbet eller så. Själv har jag både allväders- och skinnställ, men har än så länge bara provvurpat skinnet. :rolleyes: Hur bra ett allvädersställ skyddar verkar det råda delade meningar om, och därom vet jag ingenting tyvärr.

Och varför skulle skinnställ vara sämre att pendla med ?

Jag har iofs flera ställ varav ett av dom jag lätt kan ha andra kläder under,och som sagt så finns det ju alltid regnställ..
 

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Har ingen än
Gustav1 skrev:
Va!? Vem fan tror du att du är?

Om jag minns rätt så skapade jag tråden och då ska väl jag säga till när jag är nöjd.
Jag är ny här så det är bra om du säger till, ska jag inte säga det eller?
Har dunågot bättre sätt så dela det gärna med mig
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top