Skinnställ, olika märken, kvalite.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Dax att införskaffa ett ställ nu snart, har inga pengar till ett nytt så de blir ett bättre beg på blocket,

Är de stor skillnad på kvaliten mellan olika ställ, Funderar lite på ixs, dianease (stava?) eller ett alpinestars, tycker dom ser bäst ut iaf, finns de nått ställ som man bör akta sej för som är dåligt eller är de ok allihopa?

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Saabmosare skrev:
Dax att införskaffa ett ställ nu snart, har inga pengar till ett nytt så de blir ett bättre beg på blocket,

Är de stor skillnad på kvaliten mellan olika ställ, Funderar lite på ixs, dianease (stava?) eller ett alpinestars, tycker dom ser bäst ut iaf, finns de nått ställ som man bör akta sej för som är dåligt eller är de ok allihopa?

Skippa lågprisställen läs trådar här på SH om billiga import ställ från Tyskland och dylikt som spricker vid marksyningar i moderata farter. Satsa på ett premium ställ som var dyrt för något år sen och köp inget gammalt vurpat ställ, eller vänta 2-3 månader så får du ett nytt kvalitets ställ för bra pengar när reorna drar igång. Lycka till :)

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Vaektra skrev:
Alpinestars :tummenupp snyggt, bra kvalité absolut bästa valet :yoparty

Hm håller med 100%. Alpinestars har kanonkvalite och riktigt snygga är de oxå. Hade ett helställ, den satt som en handske ... bytte sen till 2-delat dainese... ångrar det än idag :huvet
Inte för att dainese är inte bra men...

:gnissla

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
helställ sitter ju alltid bäst. Kolla alpinestars tz1 delbart tex, ganska så tunn dragkedja runt midjan. På mit dainese helställ 2004 känns dragkedjan grov o pålitlig. Annars så skulle jag rekommendera Alpinestars o Dainese först o främst. Ställen har ju självklart olika passformer.

Nått jag blev fundersam över när jag provade en alpinestars jacka, var att axelskydda satt löst, dvs med bara några få trådar. Skyddet vände sig ett par ggr vi påtagning, jobbigt! Sånna detaljer är viktiga tycker jag, inget får ju flyta runt precis.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har ett RST. RR-nissar Sverige om har vurpat med det om o om igen o de verkar hålla fint trots att det är "billigt". Dessutom ligger stället lägst på prio-listan över skydd. Hjälmen, ryggan, handskarna o stövlarna är MYCKET viktigare. Skinnet räddar bara från skrapsår...

/ Hannes

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
kom och tänka på de. ska man satsa på ett 2-delat ställ eller ett helställ tycker ni? inte så kul att gå i kalsongerna om man drar och käkar under en tur, men inte heller så kul att hamna på asfalten och ställetr delar sej, SÅ hur är de egentligen?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Saabmosare skrev:
kom och tänka på de. ska man satsa på ett 2-delat ställ eller ett helställ tycker ni? inte så kul att gå i kalsongerna om man drar och käkar under en tur, men inte heller så kul att hamna på asfalten och ställetr delar sej, SÅ hur är de egentligen?

Tror inte det är osäkrare med ett 2 delat men visste det kanske kan släppa i dragkedjan ?!
Största anledningen till att jag föredrar helställ är att det sitter mkt skönare på kroppen.
När du fikar så viker man ju ner jackan så den hänger med ett 2-delat.. likaså går ju göra med ett helställ!
På mitt Dainese Bora så har du 2 dragkedjor vid sidan vilket gör att framsidan faller ner och du får bara rygg och armar bakom dig vilket gör det till perfekt fikaställ :) Även ficka på framsidan finns innuti där man får plats med 1 Liter mjölk om man vill ! :D

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Eureka skrev:
Tror inte det är osäkrare med ett 2 delat men visste det kanske kan släppa i dragkedjan ?!
Största anledningen till att jag föredrar helställ är att det sitter mkt skönare på kroppen.
När du fikar så viker man ju ner jackan så den hänger med ett 2-delat.. likaså går ju göra med ett helställ!
På mitt Dainese Bora så har du 2 dragkedjor vid sidan vilket gör att framsidan faller ner och du får bara rygg och armar bakom dig vilket gör det till perfekt fikaställ :) Även ficka på framsidan finns innuti där man får plats med 1 Liter mjölk om man vill ! :D

hehe, ok, ditt tips till mej låter som ett helställ då.. Och de är väll så med at de är åka hoj man vill göra med stället på, inte fika.. :p Men hojen för mej blir på samma gång mitt ända transportmedel så de blir min leksak och mitt transportmedel, men mest transport va? :hihi eller.. haha

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Saabmosare skrev:

Jag har sett 2-delade "märkesställ" dela sig i låga farter. Otur eller dålig kvalitet, vem vet...

Jag kör raceställ även på gatan och har gjort det i två säsonger, sitter bättre, har bättre skydd och "känsla" då det är sytt med kraftigare böj på armar och ben vilket innebär att stället är avslappnat när man sitter hopkrupen på hojen. Skillnaden i skydd är enorm, i alla fall om man jämför mitt förra 2-delade IXS med AXO helstället som jag har nu.

Det finns dåligt med fickor (vill ändå inte ha saker i fickorna när jag kör), obekvämt när man inte sitter på hojen (då får man väl byta om eller gilla läget) samt lite osmidigare när man stannar och vill ta av sig överdelen (går utmärkt att bara vika ner den bakom sig)

Jag tycker nackdelarna är ganska obetydliga, speciellt för mig som inte kör speciellt mycket på gata. Däremot är fördelarna stora så för mig är valet enkelt.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har haft Dainese och tvådelat sedan jag började köra hoj -95 och kan bara säga att jag ALDRIG haft problem!!!! :tummenupp
REkommenderas varmt!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Saabmosare skrev:
hehe, ok, ditt tips till mej låter som ett helställ då.. Och de är väll så med at de är åka hoj man vill göra med stället på, inte fika.. :p Men hojen för mej blir på samma gång mitt ända transportmedel så de blir min leksak och mitt transportmedel, men mest transport va? :hihi eller.. haha

Mitt tips är att köpa detta ställ JAPP!! Men beställ från http://www.mlol.de/html/bora1.html så får du bra pris samt kan köpa denna färgsättning på Borastället.
Årets är inte lika snyggt (tycker inte jag i alla fall)

Har du vägarna förbi Borås så får du gärna prova mitt.

EDIT: läste att du hade dåligt med cash... men det går ju köpa beg också detta ställ :tummenupp Lycka till i alla fall vad du nu än väljer!

Bifogat

• dainese1sh.jpg
    dainese1sh.jpg
    55.4 KB · Visningar: 66
  • dainese2sh.jpg
    dainese2sh.jpg
    104.1 KB · Visningar: 129
Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Köpte mig ett Clover RC100 till den här säsongen, och är helnöjd! Har inte klotat än, men stället har rikligt med skydd och kvalitén är grym!
cat4.jpg

Köpte mitt från Harpers Raceshop i England, för en billig peng (£480).
Kolla in: http://www.harpersraceshop.co.uk/cat112_1.htm

edit. Såg att Clover visst har ett nytt ställ till i år, Q-3.
Det såg ju minsann riktigt bra ut det också! £500 vill Harpers ha för det.

1961_B_R.JPG

1961_N_B.JPG

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Hoj
Thunderace
Saabmosare skrev:

Annars e ju inte Stickans på blocket dåliga! Ett ställ till frugan oxå! :tummenupp
http://www.blocket.se/view/5499174.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Eureka skrev:
Mitt tips är att köpa detta ställ JAPP!! Men beställ från http://www.mlol.de/html/bora1.html så får du bra pris samt kan köpa denna färgsättning på Borastället.
Årets är inte lika snyggt (tycker inte jag i alla fall)

Har du vägarna förbi Borås så får du gärna prova mitt.

EDIT: läste att du hade dåligt med cash... men det går ju köpa beg också detta ställ :tummenupp Lycka till i alla fall vad du nu än väljer!

Dåligt och dåligt är de väll inte men de kunde ju ha varit bättre, har ca 37 000:- och de ska räcka till hojen och hela utrustningen, pratar lättviktare nu då så de går nog att få ihop på något vänster.. men dom där ställen var ju till bra pris, snygga med, tack för tipset. :)

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Kom att tänka på de med, hur många här är de som kör ställen utan armbågs- och knäskydd? ser ut som om de är inbyggda i många ställ men att de ändå bara är tyg.

Pratar om hårda skydd nu.

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
lånar tråden lite då man har liknande fråga.
ang strl ska ochså köpa ett beg ställ längre fram sen.men via blocket är det ju svårt att prova ibland
är ca 185 och väger 88kilo men då jag tränar just nu så kommer jag säkerligen gå ner mer i vikt har sjunkit från 110 :banana
vilken storlek ska man kolla efter 54 eller 56? har ingen anning :confused:
är ute efter ett race ställ

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...