Skinnställ STR chamber

risv

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2019
Hoj
Ingen ännu
Hej!

Är 191 cm lång och väger 83 kg. Låter det rimtligt att köpa tvådelat skinnställ STR chamber i storlek 54?

Har ca 88 cm i midjemått, 105 i bröst och är 191 cm.

Hittade några tabeller på nätet där det verkar som jag typ ska ha 50,52 men tror att de blir för korta?

Provade ett ställ i butik där de hade 54 på rea och tyckte det satt tight men inte så att det var svårt att komma i eller jättetrångt. Vet inte om det kommer bli för stort då om det töjer sig.

Dela gärna med erfarenheter!

Tack!

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Ungefär lika lätt och fiffigt som att fråga någon om en viss storlek av sko passar eller är vettig.

Det är bara du som kan veta om det kommer att/kan passa. Du borde väl snarare testa 1 strl större och mindre och känna efter ordentligt. Eller varför inte testa ett ställ av ett annat märke?

Låt inte reapriset locka dig till göra ett köp som du kanske kommer att vara missnöjd med, länge.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har en annan jacka, föregångaren till chamber som jag inte har en aning om vad den heter, och har storlek 56 på 185cm/!00kg. 54 tyckte jag satt knäppt över axlarna och ärmarna var för korta på mig. Den har töjt sig lite men inte så det stör, jag kör inte bana heller så att den inte sitter som ett korvskinn är inte ett superproblem för mig. Jag kör Cornet-byxor i storlek 54 har jag för mig, en säljare på Lelles tyckte 52 var lagom men jag köpte ett par i storlek 54 istället. Det är möjligt att jag borde haft en storlek mindre men det kändes inte rimligt just då iaf.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Är du lång & smal(vilket det låter som) är mitt förslag att du tittar på Alpinestar eller Dainese,

Huruvida stället kommer att töja på sig eller inte beror ju på hur det sitter från början, där det inte är tajt kommer det ju inte att slita/dra/töja på sig, mao ett ställ som sitter bra & lagom överallt kommer inte nämnvärt sträcka på sig men ett ställ som sitter tajt & kanske för tajt kommer att sträcka på sig en hel del men blir eventuellt inte helt bra.

Last edited:

risv

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2019
Hoj
Ingen ännu
Stort tack för svar! Det är så många som skrivit att det töjer så mycket på sig så blev så osäker kring storlek även om det kändes bra.
Ska testa ett ställ från Alpinestar eller Dainese som jämnförelse!

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet inte om jag håller med om att Dainese passar lång och smal. Jag var tvungen att gå upp en eller två storlekar i mina gore-texbrallor från Dainese för att de skulle passa längdmässigt så de blev lite bylsiga pga det.
Meeeen, provar man så vet man inte :D

/R

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Hoj
CBR600RR
Det är så många som skrivit att det töjer så mycket på sig !

Jag vet inte om det där är en myt?!
Jag har aldrig varit med om att ett skinnställ töjer sig, däremot har jag upplevt att de kan krympa lite när de blir våta men återgår till sin normala storlek efter att de torkar.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag vet inte om jag håller med om att Dainese passar lång och smal. Jag var tvungen att gå upp en eller två storlekar i mina gore-texbrallor från Dainese för att de skulle passa längdmässigt så de blev lite bylsiga pga det.
Meeeen, provar man så vet man inte :D

/R

Generaliserar vi lite till skull jag väl säga att Dainese är lite mer mellan & Alpinestar för än mer smala.
Har själv lite problem med detta då jag är 171cm kort ~77-78kg & 104cm runt bröst/rygg & inte tjock i övrigt.
Med dessa mått hamnar jag på ställ för personer med längden ~185-190 & det blir liksom inte bra.

Har fått tipset att Sweep har de bredaste ställen, sen finns det andra fabrikat med lite olika storlekstabeller.

Som det jag själv skall försöka testa, HELD som har en stocky tabell, där verkar alla mått passa mig, kanske liiite onödigt stor vid midjan men då får säkerhetsbrallan plats bättre :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag vet inte om det där är en myt?!
Jag har aldrig varit med om att ett skinnställ töjer sig, däremot har jag upplevt att de kan krympa lite när de blir våta men återgår till sin normala storlek efter att de torkar.

Samma här. Iofs kan det vara så att min mage töjt sig i takt med skinnstället, så det är svårt att vara säker på hur det ligger till.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Generellt så flyttar skinn lite på sig, tänk gamla typer av skridskor t.ex. eller fotbollsskor som man tänjer ut lite.

risv

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2019
Hoj
Ingen ännu
testade skinnställ från alpinestar och dainese som skulle vara bra för "långsmala". Ställ från Dainese laguna tvådelat i strl 52 satt perfekt! tack för tips och era synpunkter.

Butiken nämnde inte mycket om att stället krymper utan att mindre storlek är viktigt för att skydden ska sitta så tight som det bara går

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning