Skinnställ vs Gortex

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Som topic säger...

Vilken är säkrast?

Är det verkligen så stor skillnad på säkerheten?

För och nackdelar?
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Jag läste i någon tidning att blött skinn tappar 70% av sin slittålighet om du åker omkull på t.ex. asfalt.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Som topic säger...

Vilken är säkrast?

Är det verkligen så stor skillnad på säkerheten?

För och nackdelar?

Dom senaste slit/slip testerna jag sett verkar vissa textiler gått om läder/skinn. Däremot har jag fortfarande inte sett ett textilställ, där man kan räkna med att skydden sitter kvar på rätt ställe vid en vurpa.
På den punkten är ett skinnställ oöverträffat. Kan dom lösa det då blir jag imponerad.
Personligen skulle jag gärna se en kombination av gortex/textil med mer skinn runt kas/skyddsområdena.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Skinnstället är det slitstarkaste och i de flesta fall det som håller skydden bäst på plats. Kanske främst för att allväderställ är gjorda för att vara "luftiga" eller för att folk tenderar köpa för stora utrustningar.

En annan synvinkel kan vara att G'tex-stället är säkrare för att det kanske är lättare att man tar på sig och att det blir använt i högre grad än ett skinnställ. Även vid "jag ska bara.."-turer...?

Ett bra allvädersställ som sitter rätt skyddar dig nog lika bra som ett skinnställ, det överlever bara inte en marksyning som ett skinnställ kanske gör. Det skyddar definitivt bättre än ett skinnställ som inte passar, så om kvalitén är tillräckligt bra är det nog mest smaken och användningsområdet som avgör. (känns som jag skrivit detta förr...)

Jag själv har övergett G'Tex till förmån för skinnställ + regnställ. Ett blött allväderställ samlar en del vatten och tar väldigt lång tid på sig att torka, en nackdel när man är ute länge eller bor i tält/stuga. Regnstället behöver inte torka, men man måste istället stanna och dra på sig det :rolleyes:
Sen är det som sagt svårare med passformen och att få skydden att sitta där de ska. Har inte heller sett nån bra lösning på det...
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skinnstället ska ju sitta tight för att om du åker i backen ska inte stället fastna och du börjar rulla utan du ska glida fram på samma håll. När du börjar rulla börjar du bryta saker. Ett allvädersställ sitter aldrig så tight, i alla fall inte de jag har provat, inte ens om man tar en storlek för liten, då får man bara inte på sig det helt enkelt...

Fast nu när man börjat köra lite offroad hade ett goretexställ inte vart så dumt faktiskt...
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Ja det kanske finns då en naturlig förklaring till varför de flesta sporthoj-åkare har skinnställ.
 

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Södertälje
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Att skinnställ fungerar är det ju ingen tvekan om det är ju bara att kika på vilken MotoGP tävling som helst, dom glider ju hej vilt på röven. Även i vått...eller...
En polare vurpade i ett Alpinestars sommarställ och det var ner nött i genom armbågsskydden i 70km/h. Det var ju dock inte ett Goretex.
Jag litar inte på textilställ! Men ibland är det smidigare när man kör i stan till jobbet tex.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
skinn om jag får välja..

Jag håller med tidigare talare. Skinnställ lirar i annan liga!
Det finns anledning att man inte får beträda racingbana i annat än skinn.
Gore-Texmembranet i sig är bara en sladdrig film som måste ha en bärare i form av vanligt tyg, och det är det tyget som svarar för nötskyddet vid en vurpa. Nästan uteslutande används Corduraväv av olika kvaliteter då den är robust och slitstark, men den tål inte lika mycket slitage som skinn. Det sägs däremot Kevlar Dynatec / Keprotec göra, detta hittar man därför ofta på utsatta punkter som axlar, armbågar och knän. Så skall man kana långt är det bra att antingen försöka kana enbart på armbågar och knän eller byta belastningspunkt oavbrutet… Skinn är bättre att kana på! Tänker man kana långt bör man ta ur fodret om det är av syntetmaterial, annars bränns det fast mot huden.Textilställ tycks sys som överdragsställ, man har plats för kostymen eller jeansen under stället. Det finns också massor med fickor för allt man vill ha med. Det är luftigt och rymligt, men det tillåter även skydden att röra sig och de sitter kanske inte där de behövs när de behövs.Många fickor att ha grejer i. Grejer i fickorna är farligt när man kör omkull. En mobiltelefon i innerfickan kan enkelt knäcka ett par revben, och nycklar i byxfickorna ger fula märken i höftbenet.
Nej..skinnställ o ett regnställ på det !:tummenupp
 

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Själv kör jag med skinnställ (Beriks) och när det tenderar att vara regn på ingående och jag promt måste köra så sätter jag på mig Goretex regnjacka och regnbyxa...

Men som sagt, man måste stanna å slita fram det om man upptäcker regn, men det kan det väl vara värt.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag är inte rädd för textilställ för gatubruk - gjorde en lowside över lösgrus på asfalt i ~80 och fick bara ett blåmärke efter den marksyningen (red ner cykeln i marken med yttersidan av handen (skinnhandske), knä och armbåge utefter asfalten drygt 15 meter - hade tjejen bakpå, så att hoppa och rulla var inte att tänka på), men tänker man köra omkull i tävlingssituation eller när man verkligen sliter på fegränderna, så ska man absolut ha skinnställ/regnställ, ja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..Och på en "riktig" motorcykel, luftkyld och utan en massa kåpor så går det heller inte att ha annat än skinn ty syntettyger smälter fast på avgasrör och kylflänsar mm. :)

/J
 

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Malaysia/Sepang
Hoj
Flera men bara Hondor
..Och på en "riktig" motorcykel, luftkyld och utan en massa kåpor så går det heller inte att ha annat än skinn ty syntettyger smälter fast på avgasrör och kylflänsar mm. :)

/J

det har du helt rätt i ...första turen på grushojen och en stor bit satt kvar på avgasröret.
Min jacka har även elaka plast spännen som total förstör plast tanken på bladen :mad:
När jag då klippte bort spännena så såg jackan hel gayig ut:D så bara skinn i framtiden:yoparty
 
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Den viktigaste anledningen till att man bör ta skinn före allväder är att man är 118 gånger snyggare i skinnställ. Allväderställ är fult och det känns som man har ett segel bakom sig om det går över 100km/h.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top