Skinnställsfråga!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
ja precis :) det är så jag tänkte och köpa ett nytt sånt imorn för den jag har nu är 18 år gammalt :) så den är lite sprucken å jävlig.

men vad ska jag tänka på då jag köper det? är det bätre att ha ett ryggskydd i stället eller är det bätre om man köper den separat???

men jag tackar för alla svar & tips jag får :)

Håkan

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Honke skrev:
2252834 ja precis :) det är så jag tänkte och köpa ett nytt sånt imorn för den jag har nu är 18 år gammalt :) så den är lite sprucken å jävlig.

men vad ska jag tänka på då jag köper det? är det bätre att ha ett ryggskydd i stället eller är det bätre om man köper den separat???

men jag tackar för alla svar & tips jag får :)

Håkan

Separat ryggskydd är bäst och stället ska sitta tajt. Ett två-delat är mer praktisk för allround-bruk än ett helställ.

hordac

Guest
Och nackdelen med två-delat är att det sitter sämre samt skyddar antagligen lite sämre.

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
ska den sitta så tajts så man inte får in nåt under som nåra andra kläder eller nåt sånt?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Honke skrev:
2253015 ska den sitta så tajts så man inte får in nåt under som nåra andra kläder eller nåt sånt?

Jomenvisst. Helst ska det vara ett helvete att komma i och precis att dragkedjan går att få upp om du håller andan. Stället töjer sig sen, sitter det lite löst nytt sitter det badrock sen.

Känn på de olika ställen hur bra knä-, armbågs-, axel-, höft- och lårskydd de har oxå.

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
flugan skrev:
2253029 Jomenvisst. Helst ska det vara ett helvete att komma i och precis att dragkedjan går att få upp om du håller andan. Stället töjer sig sen, sitter det lite löst nytt sitter det badrock sen.

Känn på de olika ställen hur bra knä-, armbågs-, axel-, höft- och lårskydd de har oxå.

jaha! så dom töjer ut sig med! det var bra att veta :) det ska jag känna efter :)

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Japp de töjer sig rejält... har själv fått erfara detta och det blev en dyr erfarenhet.
som resulterade i två nya ställ under loppet av 2 månader.

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Andrésen skrev:
2253167 Japp de töjer sig rejält... har själv fått erfara detta och det blev en dyr erfarenhet.

aj fan :D tack för det :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Allt det viktiga är väl sagt tror jag. Beroende på vad du ska ha stället till så får du ju överväga helt eller delat ställ. Själv är jag ingen räser så jag kör delat ställ så jag kan fuska med byxorna när jag åker inom stan. Har du redan ett ryggskydd så ta med det ner när du ska prova eller låna ett de har där du ska prova. Kan du dra igen alla dragkedjor och knäppa alla knappar utan att hålla andan är det inte tajt nog... ;)

Själv gjorde jag ju också missen att köpa en jacka som var 'lagom' när jag köpte den, den var inte så lagom efter en månad och då fick jag lägga ut pengar på en ny.

Honke

Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
imaster skrev:
2253285 Allt det viktiga är väl sagt tror jag. Beroende på vad du ska ha stället till så får du ju överväga helt eller delat ställ. Själv är jag ingen räser så jag kör delat ställ så jag kan fuska med byxorna när jag åker inom stan. Har du redan ett ryggskydd så ta med det ner när du ska prova eller låna ett de har där du ska prova. Kan du dra igen alla dragkedjor och knäppa alla knappar utan att hålla andan är det inte tajt nog... ;)

Själv gjorde jag ju också missen att köpa en jacka som var 'lagom' när jag köpte den, den var inte så lagom efter en månad och då fick jag lägga ut pengar på en ny.

oki :D så ska den sitta tajt som sagt :Dhaha,

så helt enkelt! man måste tvinga på sig stället ;Dhahah

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Botte skrev:
2254349 När jag provade sa säljaren:
"Får du på dig det utan hjälp....då e de för stort" :rolleyes:

Jag hörde ett annat litet talesätt:
"- Prova fram det ställ som sitter så tight och bra det går. Köp sedan storleken under!"

Andrésen skrev:
2253167 Japp de töjer sig rejält... har själv fått erfara detta och det blev en dyr erfarenhet..

Någon som har ett tips på hur man "snabbtöjer" ett skinnställ?

Jag har bara gjort någon enstaka tur i mitt ställ för det är så innihelvete tight. Iaf över bålen...(nej, jag anser inte att jag är ett fetto bara för jag väger 74kg på mina 173cm)

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
korvgubbe skrev:
2254618 Jag hörde ett annat litet talesätt:
"- Prova fram det ställ som sitter så tight och bra det går. Köp sedan storleken under!"

Någon som har ett tips på hur man "snabbtöjer" ett skinnställ?

Jag har bara gjort någon enstaka tur i mitt ställ för det är så innihelvete tight. Iaf över bålen...(nej, jag anser inte att jag är ett fetto bara för jag väger 74kg på mina 173cm)
Duscha med stället på...alt åk en sväng när det regnar det är det tipps jag fått.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Andrésen skrev:
2253167 Japp de töjer sig rejält... har själv fått erfara detta och det blev en dyr erfarenhet.

hur lyckas man? :7peta

Botte skrev:
2254349 När jag provade sa säljaren:
"Får du på dig det utan hjälp....då e de för stort" :rolleyes:

jag fick av min mina byxor själv igår för första ggn :banana
å då har jag haft det på mig 5 ggr varav 4 varit när jag åkt hoj :tummenupp

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Smörjde in mitt ställ ordentligt med skinnbalsam gjorde susen!

Innan svartnade det nästan för ögonen när jag böjde mig över styret men nu funkar det att köra i.. :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
korvgubbe skrev:
2254618Någon som har ett tips på hur man "snabbtöjer" ett skinnställ?

Duscha i stället och gör lite stretchövningar a'la Rossi, väderkvarnen och lite sånt atletiskt. Köra i regn funkar också men det finns ingen varmvattenkran på regnet... :näsblod

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
korvgubbe skrev:
2254618 Jag hörde ett annat litet talesätt:

Det säljaren sa till mig när jag provade ställ och hade kämpat med att få på mig ett i 5 min och frågade: Är det tillräckligt tajt?
Då svarade han: Får du på dig en mindre storlek?

Det var bara att kränga av sig stället (med hjälp) och trycka på sig en storlek mindre. Jag tyckte det var precis så att jag fick på mig den större men det gick att kränga på den mindre också (efter mycket jobb).

Sedan gick jag runt i stället hemma för att det skulle töja sig och lagom till säsongen drog igång hade stället en perfekt passform! :tummenupp
De 5-6 första gångerna jag hade det så fick jag varken på eller av mig stället själv.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!