Skinställ, Hjälm val.

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
Tjenare!
Jag hade tänkt köpa nytt ställ och ny hjäm.
Har lite svårt att bestämma mig och hoppas på att få lite hjälp.
Jag kan inte direkt mycket om verken skinställ eller hjälmar så lite hjälp hade verkligen uppskattats.

Hjälm krav:
*aerodynamisk hjälm, som inte börjar fladdra i över 100 blås, Min förra hjälm hade ett vindfång som ett paraply.
*bra skydd självklart.
*Passform. Gillar när det sitter tight och perfekt. Hade en hjälm för något år sen som formade sig precis efter mitt eget huvud. Den va Nice.

Skinställ:
*Bra skydd på axlar, armbågar och knän.
Gillar dom som har titan runt om.
*Bra pass form.
*Bra ventilation.

Jag är väldigt klyven om jag ska ha helställ eller delat.

Här är ett eget alt:
DAINESE LAGUNA SECA 2-DELAT SKINNSTÄLL
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=1584

vad anses?

Tack på förhand.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du har ju satt upp några krav som vi omöjligt kan svara på: Passform! Vi vet vare sig dina kroppsmått eller huvudform, mao så kan 902384 pers säga att just de å de stället å hjälmen passar skitbra. Men det är på dom, kanske inte alls på dig. Så bege dig till närmsta hojaffär och prova ställ och hjälmar. Glöm inte ryggskyddet under stället, det gör större skillnad än man tror. Dock ska stället vara lite för litet nu, det växer 0,5-1 storlek när du har gått in det. Hjälmen ska också vara 98% av din huvudform, den kommer att forma sig efter ditt huvud så att den har helt rätt form och invändig storlek efter några gångers användning.

Samma sak med aerodynamik, bara för att hjälmen funkar ihop med min kroppsbyggnad och min hoj behöver det inte alls funka för dig och din hoj. Det är dock svårare att prova ut i affären, och få tillåter provkörning av hjälmen. Men Laser-hjälmar är kassa, och jag har varit nöjd med Shoei, XR1000 är bättre än Raid II, för mig och mina hojar.

Ett Leguna Seca har jag som gatställ, funkar, dock är det lite för kort i ärmarna, men då är jag lång och smal också. Jag var otroligt nöjd med Dainese Kirishima, men det slutade dom tillverka :huvet

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
Tack för tipsen!
Jag uttryckte mig kanske dåligt ang "passformen".
jag menar inte att ni ska plocka fram ett ställ som passar min hydda.
Utan kanske kan tipsa om Tex Kevlarstretch lite varstans som på insidan av ärmar kanske gör det lättare att röra sig och få en bra passform.

Bra där att du nämde stl på ställ att det går in sig, likaså hjälmarna! sånt är värdefullt att få veta:tummenupp

Är det något du tycker kunde varit bättre/saknar på ditt Leguna Seca?

MVH

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för tipsen!
Jag uttryckte mig kanske dåligt ang "passformen".
jag menar inte att ni ska plocka fram ett ställ som passar min hydda.
Utan kanske kan tipsa om Tex Kevlarstretch lite varstans som på insidan av ärmar kanske gör det lättare att röra sig och få en bra passform.

Bra där att du nämde stl på ställ att det går in sig, likaså hjälmarna! sånt är värdefullt att få veta:tummenupp

Är det något du tycker kunde varit bättre/saknar på ditt Leguna Seca?

MVH
Nja, det hade i så fall kunnat vara lite längre i framför allt ärmarna, men nån mm till på underbenen hade inte skadat, men inget jag stör mig på. Resten av stället har dock lagom längd. En till innerficka hade inte skadat, så man slipper ha plånbok, mobil och nycklar i samma ficka, men oftast hamnar det i hojen oavsett.
Nu hann jag inte köra med det i så mycket sommarvärme, jag har ju ett helställ också, men det har kanske inte optimal ventilation för bandagar i +35C, men det har ju lite öppningsbara ventillationshål, så för gatåka funkar det klockrent. Jag köpte det dessutom för att det skulle funka i mars och oktober också, är det för varmt tar jag helstället.
Så passar det, köp, helt ok skinnställ :tummenupp Brasklappen är väl Daineses dragkedjor, och att jag lyckades köpa ett ställ som var felsytt, men det fixades på garantin :tummenupp

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Köp helställ! så jävla mycket bättre, har själv ett Arlen Ness, Kanon

Pizzan

nybörjare
Gick med
18 Nov 2009
Hoj
07, Yamaha R6
Lånar tråden lite ;).
Vad är fördelen med helställ förutom att det är snyggare? Tänker mer på sommaren, om du ska åka en kort sväng så är det ju lättare att bara kunna slänga på dig jackan.

Så fördelarna att ha hel före delat ställ om du inte sysslar med banåkning?

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Undrar samma som Pizzan.

Har nu byxor och jacka som jag kört med två år, men är inte nöjd med hur de sitter. Vad är fördelarna med helställ gentemot tvådelat?

Nackdelen för mig har ju varit att man inte kunnat koppla ihop jacka och byxor så det sitter knöligt i skarven och att jackan vill åka upp hela tiden.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Varför bara slänga på sig jackan?
Själv kör jag till 95% i helställ sen nån enstaka gång skiter jag i det då tar jag bara handskar, hjälm och ryggskydd. Har haft ett delbart och har aldrig använt bara en av delarna åt gången.

Jag har ett Spyke helställ (cyber 2), klämde lite mot knäna första gångerna men skinn töjer sig alltid där det behövs så nu sitter det som en smäck! Har inget att klaga på.

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Vill du ha bra passform så satsa på ett måttsytt PSI-ställ.
Kostar inte mycket mer än ett vanligt ställ men sitter kanon. :tummenupp

Håller väldigt bra vid vurpor också, har testat ett par gånger :huvet

/R

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lånar tråden lite ;).
Vad är fördelen med helställ förutom att det är snyggare? Tänker mer på sommaren, om du ska åka en kort sväng så är det ju lättare att bara kunna slänga på dig jackan.

Det där är väl ändå inte ett särskilt klokt råd?

Det är idag tack o lov sällsynt att man ser folk som fuskar med skyddsutrustningen. Men varför är det då så vanligt att de som trots allt kraschar fuskat med utrustningen?

Jo, bristande insikt och riskmedvetande. Har man skyddsutrustning ska den självklart alltid användas!!! Hur genialisk kommer man att känna sig när man ligger i sjukhussängen med ben som ser ut som pizzor och vet att skinnbrallorna hänger oskadda hemma i garderoben... ? Vem vill ens riskera att behöva känna hur det känns ...?

När jag som tonåring snurrade omkring med 125:an så fuskade även jag med att dra på mig skinnbrallorna ibland. Jag körde omkull en handfull gånger. Till slut började jag dock tack o lov få fart på de små grå. Från det at jag alltid börjat köra med full skyddsutrustning så har jag aldrig (peppar peppar) vurpat. Det handlar dock inte främst om skicklighet. Det handlar om förstånd.

Ska man enbart köra på bana så är helställ att rekommendera. Men om man någonsin tänkt sig att åka på nån form av MC-tur/semester i sommarvärmen så är ett tvådelat ställ närmast ett måste. Om man inte kan öppna upp stället när man stannar i värmen så kommer man att koka upp.

Sen är det även statistiskt bevisat att förare av svarta skinnställ och hjälmar råkar ut för fler olyckor. De synns helt enkelt mycket sämre än folk med färgglada ställ.

Färgglatt och tvådelat är min rekommendation för vardagsmotorcyklisten.

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
Hade ett Arlen ness helställ för nått år sen och de var helt okej.
Men det jag saknade va att enbart ha brallorna på då jag har en nätbrynja som man bara kan dra en tröja över.

Köpte ett par byxor men dom har fått skrapa sig i asfalten en del.
Dom går väl fortfarande att använda men dragkedjan är paj.

Har inte råd just nu att köpa både helställ och nya brallor.
Så därför fundera jag på att köpa delat.

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
ingen annan som har något skinställ eller hjälm att rekommendera???

Last edited:

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
ingen annan som har något skinställ eller hjälm att rekommendera???

Märken o sånt är ju så individuellt som många redan sagt. Men körde med 2-delat ställ första året o eftersom jag fick smak på bankörning köpte jag ett Spyke Cyber (helställ) till förra säsongen. Satt som en andra hud på mig o hade ändå full rörlighet.

Sen jag köpte helstället har jag bara haft på mig mitt 2-delade ställ två ggr. Det är inget skitställ utan ett Alpinestar även det med bra passform. Men efter o haft helställ som sitter perfekt kan jag inte tänka mig ett enda 2delat som skulle va lika bekvämt o ge lika mycket rörlighet. Det där om att det är så smidigt o ta av jackan o sånt som alla argumenterar för med 2delat är bara bullshit tycker jag. Inget jag saknat alls inte ens de varmaste dagarna när jag va ute i somras. Är ju bara ta av o fälla bak den "övre" delen av helstället o låta den hänga. Funkar hur bra som helst.

Hjälm har jag en Shoei xr1000 som jag är nöjd med. En polare hade en likadan men vurpade o bytte till en NZi som han upplever aningen tystare än xr1000 men annars likvärdig. Men hur en hjälm passar hänger ju på huvudform. Köp en hjälm som inte trycker i pannan...det är ända stället som den inte töjer sig nåt på. Munnen ska bli som en guldfisk mun när du har den på dig. Min shoei satt så taight i början att särade jag på tänderna lite så fick jag in kinderna i mellan o det va ett helvete o lysckas få bort o efter o tagit av den va öronen ömma en 10-15 min. Nu efter o kört två pass på lågfartsbanan med körskolan o sen lite privat övningskörning så satt den perfekt o gör fortfarande. Inget ont i öronen...sitter tight men det går o sära tänderna lite utan problem.

Där har du mina råd o erfarenheter. Lycka till.

Last edited:

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tackar =)

Kan tyvärr inte hjälpa dig i det valet utan du måste ta dig till en butik o prova båda o se om de sitter bra på ditt huvud. Har du otur passar ingen av dom o du får börja leta hjälm igen. Jag va inne på X-lite först oxå för att de kändes riktigt prisvärda...men fick ge upp...antingen att satt de för löst eller så tryckte de i pannan. Så i väg o prova i butik även om du tänkt handla på nätet. Det är fult o göra så...men det är för din egen skull...för det går inte säga alls vilken hjälm som passar ditt huvud o inte. När du provar hjälm kan du tag tag i den o dra i den o då sak huvudet följa de rörelser hjälmen gör o inte glida mot huvudet eller vad man ska säga. Får man guldfiskmun av hjälmen brukar de sitta perfekt för att töja sig o bli perfekta o bekväma efter lite användande.

det är de kloka ord jag kommer på just nu....men fråga på så ska jag hjälpa så gott jag kan.

Tack Karl för dina ord.

Jag har sjuklig beslutsångest gällande hjälm.

Står mellan dessa två:
X-Lite X-802RR Start - http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=203_205_210&products_id=3990
Haft en lite tidigare modell och va hel nöjd.

SHOEI XR 1000 - http://www.mcpoolen.se/clothes/hjalmar/gf/shoei/xr1000/samtligabilder.html
Denna får bra kritik här.

Påverka mig lite nu i detta val! är så klyven.. :arsele :p

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
brap
Tack Karl för dina ord.

Jag har sjuklig beslutsångest gällande hjälm.

Står mellan dessa två:
X-Lite X-802RR Start - http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=203_205_210&products_id=3990
Haft en lite tidigare modell och va hel nöjd.

SHOEI XR 1000 - http://www.mcpoolen.se/clothes/hjalmar/gf/shoei/xr1000/samtligabilder.html
Denna får bra kritik här.

Påverka mig lite nu i detta val! är så klyven.. :arsele :p

Är lite förvånad att ingen i tråden nämnt Arai-hjälmar :tummenupp, se till att få med några sådana modeller i provrundan också! När jag körde sporthoj körde jag på tvådelat alpinestars ställ, tyckte jag var klockrent. Lite smidigare om man gör många småstopp och vill slänga av jackan i cafépauser. :D Luftar fint och är oftast snygga oxå och det är ju knappast en nackdel. Små i storlekarna så beställ inte utan att testa. Annars kan du ju kolla min annons om du vill spara några lappar från att köpa nytt (säljer mitt som bara är använt under halv förra säsongen) :tungan

Tjavo

Ride Hard Die Free.
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
K6
Ni har så rätt killar när ni säger att jag måste iväg och prova.
Grejen är den bara att jag bor mitt ute i skogen och ha 7,5mil enkel resa till närmaste butik. Sen får man hoppas dom har nån av hjälmarna där.
Så liiite jobbigt blir det.
Men man ska inte chansa som sagt, Jag har ju sån beslutsångest om valet på hjälm, just bara för att jag vill ha den bästa och då måste den ju passa bra.

Ska tänka på det du nämner där Karl om att dra hjälmen sakta över huvudet så det "följer" in.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Undrar samma som Pizzan.

Har nu byxor och jacka som jag kört med två år, men är inte nöjd med hur de sitter. Vad är fördelarna med helställ gentemot tvådelat?

Nackdelen för mig har ju varit att man inte kunnat koppla ihop jacka och byxor så det sitter knöligt i skarven och att jackan vill åka upp hela tiden.

Fördelen med ett helställ är att det är säkrare än de 2-delade skinnställen. En svag punkt på skinnstället är förutom sömmarna dragkedjan. En annan fördel är att helställen oftast sitter bättre på kroppen än ett 2-delat.

Det finns en del som har gått omkull med 2-delade ställ och fått erfara hur det är när dragkedjan mellan byxa & jacka delar sig och de kanar fram längs vägen med endast ryggskyddet som skydd då jackan glider upp mot nacken.

Nackdelen med ett helställ är att det är lite jobbigare att ta på och av.

Till trådskaparen: Köp 2-delat eller helställ, huvudsaken är att det sitter som ett andra skinn på din kropp. Lägg mycket pengar på en bra hjälm där valfri modell av ARAI & SHOEI är mina råd till dig.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras