Skinstället sprack vid omkullåkning

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Hade ett 4Biker CE-godkännt skinställ... Gjorde en highsider i strax över 110... Och när jag landa sprack stället.... Inte i en söm utan mitt i rövlädret, vilket innebar att min bakdel fick fungera broms..AAAAAAAjjjjjj vad omt jag har..
Butiken ville inte reklamera stället... trots att det faktiskt spruckit, och inte nötit hål... Någon som vet regler och krav som gäller för skinställ??? CE- godkänt betyder tydligen bara att skydden är det och att man sen kan hålla dem på plats med vilket skitmaterial som helst..... ????
Någon som vet mer???

Sniper

Guest
duke_gbg skrev:
Hade ett 4Biker CE-godkännt skinställ... Gjorde en highsider i strax över 110... Och när jag landa sprack stället.... Inte i en söm utan mitt i rövlädret, vilket innebar att min bakdel fick fungera broms..AAAAAAAjjjjjj vad omt jag har..
Butiken ville inte reklamera stället... trots att det faktiskt spruckit, och inte nötit hål... Någon som vet regler och krav som gäller för skinställ??? CE- godkänt betyder tydligen bara att skydden är det och att man sen kan hålla dem på plats med vilket skitmaterial som helst..... ????
Någon som vet mer???
Stå på dig du ska ha ett nytt ställ minst, en vurp i så låg hastighet ska
ett godkänt ställ klara lätt....

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Sniper skrev:
jag vurpade i halva den farten med ett Vanucci-ställ och det gick hål på det med. Aldrig mer lågpris-ställ. :mad:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Sniper skrev:
Inte en chans att han får ett nytt ställ. Han ska isåfall påvisa att stället varit defekt när han köpte det, efter en vurpa kan man inte hävda garantifel.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Tråkigt att stället sprack :(

Men jag säger som många ggr tidigare köp/kör ALDRIG med "lågprisställ" eller plasthjälmar.

Helställ (inte 2-delat) gärna racingställ och en Arai på huvudet känns tryggt!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Prata direkt med tillverkaren, kanske funkar bättre...

Sniper

Guest
Nr:18 skrev:
Inte en chans att han får ett nytt ställ. Han ska isåfall påvisa att stället varit defekt när han köpte det, efter en vurpa kan man inte hävda garantifel.
Det kan löna sig att tjata, en som köpte ett billigt arlen ness ställ vurpade
i 170 bås, sömmarna mellen skinnet och tyget sprack både i ben o armar
han fick ett nytt efter ett par rundor i affären, så säg aldrig aldrig..

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Jag vurpade i en Alpinestar stall en dyrare variant ca 11 000:-, i ca 90km/h gled pa vagen i ca 20-30 meter pa rovan o den blev knapp sliten natt....det va blot pa vagen oxa men,men..

PS: Stavningen e konstig saknar prickar over bokstavar , beror pa att jag e i Croatien nu hehe.. Ha det gott i Sverige allihopa.!! H.// San

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
FUBAR skrev:
jag vurpade i halva den farten med ett Vanucci-ställ och det gick hål på det med. Aldrig mer lågpris-ställ. :mad:

Hur/var gick ditt vanucci-ställ sönder? Har ju ett eget så det känns ju lite scary om det är dåligt...

Edit1: Vilken modell hade du? Delat eller helställ?

Last edited:

MC Doktorn

Guest
duke_gbg skrev:
Butiken ville inte reklamera stället... trots att det faktiskt spruckit, och inte nötit hål...

Varför skulle det vara en reklamation och din försäkring täcker väl .Va glad att det var stället som sprack i stället för din röv .

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Skinnställ täcks normalt inte av hojförsäkringen, utan av hemförsäkringen.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
hahahaaaaa..... jag har allvädersgrejer från 4bikers och de har knappt hållt tills jag kommit ut på hojen :kocko brallorna spricker både i sömmarna och i tyget och dragkedjan till jackan höll bara ihop första resan sen gick den åt skogen. De tål inte fartvinden ens. :huvet Jag har fått användning av mina fina kunskaper i syslöjd iaf. Lite sick-sack på dom utsatta ställena gör underverk :D Men man vill såklart inte åka omkull med det skiten på sig, då blir det inge kul antar jag :skrämd

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
4-bikers :brinnerup

A-stars :tummenupp

DaneTL1000R

Jesper Danskeren
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory -2004, Honda CM185 -1979, BSA B33 -1954
duke_gbg skrev:
Någon som vet mer???

Hej Duke
Tycker synd om dig
Om du vill ha kvalitets produkter till den bästa pris, skal du bara skicka mig en PM.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
(MARCUS) skrev:

Jag gjorde en lowsider på bana i typ 90-100 med mitt delbara Alpinestars, och kan bara hålla med. :tummenupp Jag använder fortfarande stället, som är i helt OK skick bortsett från lite kosmetiska defekter.

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
CE-märke

duke_gbg skrev:
Hade ett 4Biker CE-godkännt skinställ... CE- godkänt betyder tydligen bara att skydden är det och att man sen kan hålla dem på plats med vilket skitmaterial som helst..... ????
Någon som vet mer???

Hej

CE märket sätter tillverkaren dit om de anser att det direktiv som de ska följa uppfylls. Då brukar man kalla det att produkten är tillverkad enligt EN-xxxx.
Det betyder INTE att produkten faktiskt uppfyller kravet.

Men om där står att produkten är testad enligt norm EN-xxx så har testningar utförts på ett godkänt testinstitut och faktiskt uppfyller normen de testas efter. Detta gör man ofta med elsaker.

Om du har tvivel på att ställer faktiskt uppfyller kraven så kan du anmäla tillverkaren och i bästa fall får de påbackning att stället inte alls uppfyler kraven och då får de inte märka det mer eller så har de uppfyllt kraven och du får ingen hjälp alls. Tyvärr vet jag inte var du anmäler kläder som ite uppfyller kraven jag vet bara att det är ETL.Semko som har hand om elpryttlar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...