Skjutsa på 125?

buster400

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
Ingen än..
Hej!

Jag sitter och myser i solen på jobbet och ser kollegorna ge sig hemåt på sina hojar. Tänker tillbaka på moppesomrarna för några år sedan, något speciellt att vara på två hjul.. jag är sugen på att köpa en Honda NS 125R2.
Anledningen till att jag är intresserad av en 125:a är att jag bara är ute efter själva åkandet och ett snyggt yttre, inte höga farter. Det kanske är fel att fråga på sporthoj.com då men ni verkar kunniga :) Samt att det för mig är ett bra ekonomiskt alternativ med en lätt MC.

Min fråga är, det vore ju trevligt att ta med sig damen på en tur någon gång. Får man skjutsa på en 125a, den är ju försedd med plats + passagerarfotpinnar?

Jag är 22 år ifall ålder spelar in..

Tacksam för svar!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
buster400 skrev:
Hej!

Jag sitter och myser i solen på jobbet och ser kollegorna ge sig hemåt på sina hojar. Tänker tillbaka på moppesomrarna för några år sedan, något speciellt att vara på två hjul.. jag är sugen på att köpa en Honda NS 125R2.
Anledningen till att jag är intresserad av en 125:a är att jag bara är ute efter själva åkandet och ett snyggt yttre, inte höga farter. Det kanske är fel att fråga på sporthoj.com då men ni verkar kunniga :) Samt att det för mig är ett bra ekonomiskt alternativ med en lätt MC.

Min fråga är, det vore ju trevligt att ta med sig damen på en tur någon gång. Får man skjutsa på en 125a, den är ju försedd med plats + passagerarfotpinnar?

Jag är 22 år ifall ålder spelar in..

Tacksam för svar!

Ja, sålänge du är 18 år får du skjutsa på 125a :)

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
skjutsa på 125:a är det absolut tråkigaste man kan göra... hade jag varit som du hade jag satsat på en äldre 400:a 4-takt eller nåt om du vill komma billigt undan.. på 2-taktare måste du hålla varvet uppe hela tiden för att komma någonstans särskilt när du skjutsar..

P-E

Guest
SkorvKalle skrev:
skjutsa på 125:a är det absolut tråkigaste man kan göra... hade jag varit som du hade jag satsat på en äldre 400:a 4-takt eller nåt om du vill komma billigt undan.. på 2-taktare måste du hålla varvet uppe hela tiden för att komma någonstans särskilt när du skjutsar..

Jag håller med, satsa på tung mc direkt, alltså själva korttet. Kostar lika mycket och sen så är det nästan samma sak! Så ta tungt kort sen så kan du alltid köra en ostrypt 125:a med 25-30hk om du känner för det. För det är ALLTID bra att ha tungt kort, vem vet, du kanske ändrar dig om några och vil byta upp dig, och då har du redan tungt kort. :)

buster400

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
Ingen än..
P-E skrev:
Jag håller med, satsa på tung mc direkt, alltså själva korttet. Kostar lika mycket och sen så är det nästan samma sak! Så ta tungt kort sen så kan du alltid köra en ostrypt 125:a med 25-30hk om du känner för det. För det är ALLTID bra att ha tungt kort, vem vet, du kanske ändrar dig om några och vil byta upp dig, och då har du redan tungt kort. :)

Hmm.. det är iochförsig inte så dumt. Med tungt kort, är det då lagligt att köra ostrypt 125:a? Jag antar det eftersom det gäller för obegränsad effekt, men det är inte så att 125or SKA vara 11kw enligt lag oavsett vad man har för körkortsbehörighet? Jag tror inte det men jag vet inte, nyfiken här :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
buster400 skrev:
Hmm.. det är iochförsig inte så dumt. Med tungt kort, är det då lagligt att köra ostrypt 125:a?

Ja

buster400 skrev:
Jag antar det eftersom det gäller för obegränsad effekt, men det är inte så att 125or SKA vara 11kw enligt lag oavsett vad man har för körkortsbehörighet? :)

Nej

P-E

Guest
buster400 skrev:
Hmm.. det är iochförsig inte så dumt. Med tungt kort, är det då lagligt att köra ostrypt 125:a? Jag antar det eftersom det gäller för obegränsad effekt, men det är inte så att 125or SKA vara 11kw enligt lag oavsett vad man har för körkortsbehörighet? Jag tror inte det men jag vet inte, nyfiken här :)

11kw är när du är 16 år, och sen när du är 18 får du köra med 25kw eller ett effekt och viktförhållande på max 0,16kw. Alltså blir det ingen större skillnad, kanske 12kw eller något. Men när du är 20, om du har haft kort sen du var 18 eller 21 om du inte haft det, ja då får du köra ostrypt 125:a! Ganska skönt om tänker efter.

YammaDT

Glidare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Honda CBF600S
för att få köra ostrypt måste du regga om den vilket är lite dumt för den blir svårsåld om du inte ändrar tillbaka den sen vilket blir lite kostsamt...

P-E

Guest
nomolas skrev:
eeh, kan han skriva upp för nå annat då?
Det var väl bara det att han ville HA en
125:a.

Äh det är ingen större skillnad mellan lätt och tungt mc test, kan lika gärna ta tung direkt, då spar man tid och lite cash efter som han måste köra upp för mellan om han skulle vilja det. Därför kan han lika gärna ta tung direkt och köra en ostrypt 125:a helt lagligt.

Det är som de som vill köra epa och är 18, de kan lika gärna ta bil kort direkt, och köra med en epa, för de kanske tröttnat senare och bill köra bil.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
YammaDT skrev:
för att få köra ostrypt måste du regga om den vilket är lite dumt för den blir svårsåld om du inte ändrar tillbaka den sen vilket blir lite kostsamt...

Det är nog inga problem att köra med 11kW i pappret sålänge den är försäkrad på full effekt.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
kör du en hoj med 11kw i papper men i värkligheten mer, försäkringen kan man bara sätta på den registerade effekten, det hela slutar med (fast du har tungt kort) om du råkar ut för en olycka, samma sak som för oss andra, du får ingen hjälp ifrån fösäkrings bolag ekonomisk. alltså, du får stå för allt själv om effekten blir kännande.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Dizzy skrev:
kör du en hoj med 11kw i papper men i värkligheten mer, försäkringen kan man bara sätta på den registerade effekten, det hela slutar med (fast du har tungt kort) om du råkar ut för en olycka, samma sak som för oss andra, du får ingen hjälp ifrån fösäkrings bolag ekonomisk. alltså, du får stå för allt själv om effekten blir kännande.

Själv hade jag min 125:a försäkrad hos länsförsäkringen förra året. Där gick det inte att försäkra på 11kW.. var tvungen att betala för fulleffekt pågrund utav att så många körde ostrypt sa dom.. så det blev jättedyrt för mig som 16 åring.
Men nu iår så har jag Bilsport och MC och där så försäkrar jag den på 9kw som i reggbeviset.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Skulle inte råda dig att köpa en 125a att skjutsa på..Dom är slö pch jävliga och ganska små, men smidiga...

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
philsson skrev:
Själv hade jag min 125:a försäkrad hos länsförsäkringen förra året. Där gick det inte att försäkra på 11kW.. var tvungen att betala för fulleffekt pågrund utav att så många körde ostrypt sa dom.. så det blev jättedyrt för mig som 16 åring.
Men nu iår så har jag Bilsport och MC och där så försäkrar jag den på 9kw som i reggbeviset.

4kw i regpappret här :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Dizzy skrev:

Du kanske bör nämna att det bara är vagnskadeförsäkringen som du inte får ut nåt på isåfall.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Dizzy skrev:
vagnskade? nja, jag kör iallfall på helf, och hoppas på att de inte märker att den är ostrypt efter en eventuell olycka..

Det jag menade va att om du kör sönder din hoj, så får du eventuellt ingen ersättning för de skadorna (om de märker att den är ostrypt/trimmad). Kör du halvförsäkring har du inget att oroa dig för.
Tjaffset "kör du in i en sprillans bmw får du punga ut 200k" är skitsnack.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...