Skjutsa? Teknik?

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tjatja..
Har ju tänkt skaffa sporthoj frammåt sommaren. Känns bra som fan. Men hur funkar det egentligen med att skjutsa ( stavning?) på bönpallen? Mardrömsscenariot är ju att man välter när man har nån tjej ombord...

Bara be henne slappna av och luta med i svängarna eller? Är det som att skjutsa/få skjuts med vanlig cykel?

Upplys mig!



Visste inte om det här passade i mc-relaterat riktigt. Känns som att folk är så läskigt seriösa där. :) Så jag tänkte gardera mig och postar tråden här istället.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Se till att hon (hoppas jag) håller i sig runt dig med händerna på tanken. Att hålla sig i skjutshandtaget är ingen hit. Annars får du se till att köra litemjukare än vanligt så hon inte ramlar av eller blir rädd. Busenkelt.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Haha jag har skjutsat pappa när jag har övningskört.


inga problem.. klarar du inte det ska du inte ha hoj... faktiskt.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Har faktiskt bara skjutsat en gång (på uppkörningen=) Det var ingen större skillnad, lite mer trögstyrd i väldigt låga hastigheter bara.
 

Jonathan

Guest
Det står till och med i körkortsboken för mc hur man gör när man skjutsar :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Viktigaste är informationen du ger till passageraren innan ni åker.
Här är mina regler iallafall:

1, Håll om mig som en riktig kram, inte hålla i mina kläder eller handtaget.
2, Bry dig inte om att luta i kurvorna, iom att du håller om mig så följer du mina rörelser automatiskt.
3, Behåll dina fötter på fotpinnarna, även vid rödljusen.
4, Tittar du framåt så kan du sträva efter att hålla din hjälm på den sidan av min hjälm, som det håll vi svänger åt. (Men inte så noga med det.)
5, När jag klappar på dina händer (som då bör finnas runt mig) så betyder det att jag tänker dra på, så håll i hårdare.
6, Var beredd på acceleration vid lysena. (Häng med i körningen)
7, Oroa dig inte för bromsningen, den sköter jag. Men om du vill så kan du knipa ihop benen lite.
8, Vill du nåt så klappa mig på benet, och visa med handtecken om du vill öka/sänka farten eller stanna.
9, Klappar JAG dig på benet och visar tummen upp, så vill jag ha samma svar av dig, om allt är okej för dig.
10, Visiret bör vara stängt över 30km/h, därunder kan du glänta lite om du vill ventilera.

Ja så kan det låta när jag har passagerare, lite tråkigt med massa regler, men erfarenheten har visat mig att dessa regler funkar bra för mig iallafall. (Kört i 11 år).

Tips till dig:
Hojen blir baktung, och får en annan fordonsdynamik.
Detta är ingen större fara iofs, förrän du börjar köra på lite. (Vilket jag alltså avråder i början iallafall)
Bromsningarna kan belasta armarna rejält på dig, så planera din körning.

Kom ihåg att det är DU som kör, och ingen annan.
(Det betyder också att det är DU som ansvarar för din passagerare.)
Låt dig inte hetsas av nån fartkåt passagerare.

Jaja... det var mina tips iallafall. Hoppas dom var till nytta.
Kör försiktigt, och ha så kul.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag brukar be passageraren ha en hand på tanken och en runt livet på mig. Sen när man bromsar som bara den kan man flytta båda händerna till tanken o när man gasar på bör passageraren ha båda händer runt livet. att knipa med knäna när man bromsar är oxå bra.

Det här stog redan här ovan, men nu får du det i lite andra ord bara :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mark skrev:
Jag brukar be passageraren ha en hand på tanken och en runt livet på mig. Sen när man bromsar som bara den kan man flytta båda händerna till tanken o när man gasar på bör passageraren ha båda händer runt livet. att knipa med knäna när man bromsar är oxå bra.
Fast jag föredrar att ha full koll själv istället.
Jag vill inte att min passagerare ska hjälpa till på något sätt, det kan bli väldigt fel om passageraren inte är med riktigt vid gas/broms, eller sväng.

Det är är tryggast att veta att passageraren alltid sitter fast i dig, om något oväntat, eller plötsligt skulle hända.

Sen är det rätt mysigt att bli kramad (skjutsar bara tjejer).
Iallafall tycker jag det. :)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Oddjob skrev:
Haha jag har skjutsat pappa när jag har övningskört.


inga problem.. klarar du inte det ska du inte ha hoj... faktiskt.
Genomtänkt kommentar...? Det handlar inte om att "klara av det", utan att göra det bättre, bekvämare och säkrare för både den som blir skjussad och den som kör...

Mina erfarenheter är att det bästa och viktigaste tipset är helt klart att hålla händerna på tanken o trycka imot när det ska bromsas, annars är det hopplöst, både för den som kör, eftersom manfår ta upp den andras tyngd med armarna, då blir det lätt att man inte riktigt vågar bromsa, och att det blir obekvämt för den där bak. händerna på tanken vid bromsning alltså.

Det är väll vad jag tycker är viktigast, bromsningarna måste ju funka fint.
Att ta kurvor blir knepigt när den där bak sitter rakt upp istället för att hänga med, läste nått tips för ett tag sedan att om man kör i vänsterkurva så tittar den där bak över vänster axel, och tvärtom, på så vis lutar man med i kurvorna och det känns naturligt när man kör...

Det är väll det jag tycker man behöver förklara inför första färden med någon där bak, resten kan man finjustera efter hand...

War-psycho skrev:
Fast jag föredrar att ha full koll själv istället.
Jag vill inte att min passagerare ska hjälpa till på något sätt, det kan bli väldigt fel om passageraren inte är med riktigt vid gas/broms, eller sväng.

Det är är tryggast att veta att passageraren alltid sitter fast i dig, om något oväntat, eller plötsligt skulle hända.

Sen är det rätt mysigt att bli kramad (skjutsar bara tjejer).
Iallafall tycker jag det. :)
Nu har du mycket större erfarenhet än mig, så jag ska väll inte sticka ut hakan för långt, säger inte att jag har rätt. Förklara bara vad jag har kommit fram till efter endel skjussande :tummenupp

Men sisst när jag blev skjussad i "aktivt tempo" så funkade kanon, beror ju lite på hoj, men det funkade fint att hålla händerna/handen på tanken, då är man alltid redo för att bromsa. Om föraren gasar på så tar man bak händerna automatiskt tar tag i föraren och håller i sig istället, tills accelerationen är över, så att säga.

Sen är det väll rätt personligt hur man vill ha det kanske, men jag gillar inte när man får den andras tygnd i ryggen när man bromsar in lite hårdare...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
War-psycho skrev:
Viktigaste är informationen du ger till passageraren innan ni åker.
Här är mina regler iallafall:

1, Håll om mig som en riktig kram, inte hålla i mina kläder eller handtaget.
2, Bry dig inte om att luta i kurvorna, iom att du håller om mig så följer du mina rörelser automatiskt.
3, Behåll dina fötter på fotpinnarna, även vid rödljusen.
4, Tittar du framåt så kan du sträva efter att hålla din hjälm på den sidan av min hjälm, som det håll vi svänger åt. (Men inte så noga med det.)
5, När jag klappar på dina händer (som då bör finnas runt mig) så betyder det att jag tänker dra på, så håll i hårdare.
6, Var beredd på acceleration vid lysena. (Häng med i körningen)
7, Oroa dig inte för bromsningen, den sköter jag. Men om du vill så kan du knipa ihop benen lite.
8, Vill du nåt så klappa mig på benet, och visa med handtecken om du vill öka/sänka farten eller stanna.
9, Klappar JAG dig på benet och visar tummen upp, så vill jag ha samma svar av dig, om allt är okej för dig.
10, Visiret bör vara stängt över 30km/h, därunder kan du glänta lite om du vill ventilera.

Ja så kan det låta när jag har passagerare, lite tråkigt med massa regler, men erfarenheten har visat mig att dessa regler funkar bra för mig iallafall. (Kört i 11 år).

Tips till dig:
Hojen blir baktung, och får en annan fordonsdynamik.
Detta är ingen större fara iofs, förrän du börjar köra på lite. (Vilket jag alltså avråder i början iallafall)
Bromsningarna kan belasta armarna rejält på dig, så planera din körning.

Kom ihåg att det är DU som kör, och ingen annan.
(Det betyder också att det är DU som ansvarar för din passagerare.)
Låt dig inte hetsas av nån fartkåt passagerare.

Jaja... det var mina tips iallafall. Hoppas dom var till nytta.
Kör försiktigt, och ha så kul.


Använder mig av liknande "regler" som är nästan tvunget för en som är ovan att åka.

Tillägger något bara, vid kraftig inbromsning ska hon vara beredd att lägga ena handen på tanken för att göra lite avlastning. (men detta är lite beroende på hoj).

När jag lutar mig framåt är det en signal på att det kommer att gå fort (200+)

Sen är det som War-psycho skriver, hojen blir baktung, och här spelar vikten stor roll på den du skjutsar...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Låt inte passageraren gå av/på utan att du har gett klartecken på att det är okej. Viktigt att passageraren är uppmärksam och följsam och inte "bara sitter där och åker med"

Utforma era "egna" regler och tecken INNAN ni kör iväg
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jovisst... alla har ju sin smak, och alla tips är ju värdefulla.
Jag menar inte att ni har fel, men jag hara följande skäl till att jag inte rekommenderar trådstartaren till "tankstöttning". (i början alltså)

1, "Aktivt tempo" bör man inte köra i om man är ovan med passagerare, eller har en ovan kompis som passagerare. (Vilket jag också nämt)

2, Genom att man får hela tyngden själv att bromsa upp, så gör det att man automatiskt kör lite mjukare, vilket är bra i början.

3, För mig är det viktigare att jag alltid kan känna mig trygg i vetskapen att min passagerare alltid håller om mig ordentligt.
Jag har ingen koll på hur min passagerare "hänger med" i trafiken, och kan alltså inte förlita mig på att denne är beredd om jag blir tvungen att göra en undanmanöver.
Eller jag kanske bromsar kort för att sedan snabbt dra på igen, då vill man ju inte att passageraren ska överraskas ock tappa taget.

4, Dessutom finns det situationer där passageraren är kortare och helt enkelt inte ser över axeln på föraren.

5, Jag anser också att det är viktigt att poängtera för ovana förare/passagerare att det enbart är föraren som ansvarar för körningen.

6, Sen håller jag med om att man kan göra passageraren mer aktiv, hjälpa till osv., när bägge har lite mer erfarenhet att åka hoj.
Och även åkt tillsammans ett tag först, så man blivit samspelta.
Men mina tips gällde trådstartaren, som var ovan på att skjutsa, och troligtvis med en ovan passagerare.

Men men... det är ju som sagt bara min åsikt.
Det är tillåtet att tycka annorlunda. :2cool
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Mitt tips blir att utgå ifrån att det ÄR svårt och köra därefter.

Försök gärna få båda att slappna av (genomgång + lugn körning) på ett testområde först.

Köra motorcykel själv är absolut inte lätt det heller - med passagerare måste du dessutom hantera många fler intryck. För en ovan förare kan ett litet fel av passageraren snabbt bli förödande. Uppmärksamhet och förutseende är som vanligt nyckelord.

Och glöm inte att viktskillnaden påverkar rejält! Att köra runt med en liten nätt dam är en sak men ju större de blir... :tungan

Ta det lugnt så går det bra...
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Men det värsta är när passageraren är livrädd och vägrar slappna av, oavsett hur lungt o sansat man kör.
Skjutsade min lillasyster för ett par år sedan, aldrig mer.
Hon satt som en 55kg ryggsäck hela tiden, spelade ingen roll hur man än försökte att få henne att fatta att hon hade en egen dyna att sitta på, så klängde hon sig fast på ryggen.

Nu har jag tagit bort fotpinnarna och satt på en ensitscuts för att slippa släpa runt på en massa onödig extravikt.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Badger skrev:
Använder mig av liknande "regler" som är nästan tvunget för en som är ovan att åka.

Tillägger något bara, vid kraftig inbromsning ska hon vara beredd att lägga ena handen på tanken för att göra lite avlastning. (men detta är lite beroende på hoj).

När jag lutar mig framåt är det en signal på att det kommer att gå fort (200+)

Sen är det som War-psycho skriver, hojen blir baktung, och här spelar vikten stor roll på den du skjutsar...

Ja håller med det finns inget värre om ej men e van ex du svänger höger o den du sjussar lutar till vänster vobbel du bromsar o du får hjälmen i nacken mm har sett många SKRÄK exempel
Köp ett interkom system På vissa hojar sitter passaseraren me knäna allt för högt va ja sett Tal lungt :tummenupp
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Oddjob skrev:
Haha jag har skjutsat pappa när jag har övningskört.


inga problem.. klarar du inte det ska du inte ha hoj... faktiskt.

japp, har man skjutsat pappa när man övningskörde så kan man allt man behöver veta om det ämnet.....eller också är man fullständigt ovetande om detsamma, och då är det tveksamt om man har omdömme nog att köra hoj, självinsikt pratar man om i körkortsboken. kolla de sidorna, och läs övriga råd angående ämnet skjutsning innan du placerar inte ont anande passagerare därbak på bönpallen.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sn skrev:
japp, har man skjutsat pappa när man övningskörde så kan man allt man behöver veta om det ämnet.....eller också är man fullständigt ovetande om detsamma, och då är det tveksamt om man har omdömme nog att köra hoj, självinsikt pratar man om i körkortsboken. kolla de sidorna, och läs övriga råd angående ämnet skjutsning innan du placerar inte ont anande passagerare därbak på bönpallen.


Nä men han har ju faktiskt rätt i att det lätt och smidigt att skjutsa på sporthoj, om den som sitter bak bara gör rätt!

Är det en liten tjej så tycker inte jag det spelar så stor roll dock, bara hon hänger sig kvar så är jag nöjd!
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Ett litet tips vid bromsning kan ju vara att instruera passageraren att klämma åt så mkt som möjligt med benen på dig som du som förare också gör mer än vanligt runt hojjen, så blir det inget jätte tryck på ryggen!! testa!! det funkar bättre än vad man tror!!självklart blir de ju alltid mer tryck när man har passagerare men detta funkar väldigt bra enligt mina ( inte sååå långa iofs ) erfarenheter.. :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top