Skjutsa? Teknik?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
ozto skrev:
Nä men han har ju faktiskt rätt i att det lätt och smidigt att skjutsa på sporthoj, om den som sitter bak bara gör rätt!

Är det en liten tjej så tycker inte jag det spelar så stor roll dock, bara hon hänger sig kvar så är jag nöjd!

som jag ser det är det föraren som är ansvarig att instruera passageraren hur man bör göra som passagerare, och om man inte inser att det är svårt att skjutsa. Det behövs både instruktioner och träning.

...fast å andra sidan, man kan ju alltid hoppas på att med lite tur så gör passageraren rätt i en nödsituation...och med lite mer tur beter sig cykeln på samma sätt som när man kör solo i samma nödsituation.

Att skjutsa i en nödsituation när passageraren gör fel pga okunskap och rädsla, det vill du inte vara med om

Fist Woman

Guest
Varför skall du skjutsa? För att bromsa och känna pattarna i ryggen?
Det är enkelt, motorcyklar är ensitsiga, bilar är tvåsitsiga (i allafall min, FIAT 850 Sport Coupe Abarth -71) och vill man åka fler så får man ta bussen.

Jag brukar lämna en lapp på matbordet typ, "Jag har åkt till Ringen, det finns pengar och pannkakor i kylskåpet, vi ses på måndag! Kram H)

Skjutsa på motorcykel, det är ju fånigt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fist Woman skrev:
Varför skall du skjutsa? För att bromsa och känna pattarna i ryggen?
Det är enkelt, motorcyklar är ensitsiga, bilar är tvåsitsiga (i allafall min, FIAT 850 Sport Coupe Abarth -71) och vill man åka fler så får man ta bussen.

Jag brukar lämna en lapp på matbordet typ, "Jag har åkt till Ringen, det finns pengar och pannkakor i kylskåpet, vi ses på måndag! Kram H)

Skjutsa på motorcykel, det är ju fånigt.

men alla tycker inte som du.....

dom gånger jag skjutsat har jag tyckt det kännts jävligt äckligt med passagerare som inte vågar gå med ner i kurvor och vissa som får trycket högt upp på min rygg som gör att det blir väldigt tungt vid inbromsning

de där med att hålla blicken på den sidan man lägger ner åt tror jag är riktigt bra

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
NSR_Martin skrev:
Förklara bara vad jag har kommit fram till efter endel skjussande :tummenupp

Får man verkligen skjutsa på 125:a innan man fyllt arton? :hihi

Bra tips för övrigt - keep ém comming!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
mini-knutten skrev:
Får man verkligen skjutsa på 125:a innan man fyllt arton? :hihi

Bra tips för övrigt - keep ém comming!
Nepp, för två år sedan när jag hade eu moppe så fick jag skjussa. Man hade noll koll jämfört med nu. Sen tar man ett riktigt körkort, köper en hoj där det i jämförelse knappt märks att det sitter nån där bak, men ändå får man inte skjussa, snepippat. Har väll hänt att man skjussat nån gång ;) Man behöver ju inte skjussa mycket för att märka hur man själv vill ha det.

Har blivit skjussad endel med, så man upplevt det från båda sidorna... Händerna på tanken tyckte jag va riktigt gött, så man kan hålla imot o slippa tryckas in i ryggen på den framför.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ni som har möjlighet, testa att skjutsa på (allmänna)bankörningar, om så bara för något varv. Lärorikt både för förare och passagerare. Trots att jag nu kör själv så tycker jag fortfarande att det är roligt att åka bakpå någon gång då och då, både på vanlig väg och bana.

:yoparty (kommer tuvärr inte ihåg namnet på dem på kortet)

Edit David lundin, du har pm.

Bifogat

• _Z6F3272a.jpg
    _Z6F3272a.jpg
    90.1 KB · Visningar: 164
  • _Z6F3498.jpg
    _Z6F3498.jpg
    103.2 KB · Visningar: 193
Last edited:

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Brukar själv informera den jag ska skjutsa om att följa med med blicken över axeln i innerkurva och lite annan smått och gott ganska liknande war-psychos lista. Brukar funka kanon. Har funkat både när personen hållit om mig och när denne hållit i handtagen. Ett problem jag har haft ibland när vissa åkt med, är att hojen blir jätte-ostadig och läskigt vinglig :va . Någon som känner igen problemet och vad felet kan vara? Har en fundering på om det är personen som lutar sig för långt bak eller något sånt, men vet inte riktigt. Skulle haft ögon i nacken :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
2fast4hjo skrev:
Ni som har möjlighet, testa att skjutsa på (allmänna)bankörningar, om så bara för något varv. Lärorikt både för förare och passagerare. Trots att jag nu kör själv så tycker jag fortfarande att det är roligt att åka bakpå någon gång då och då, både på vanlig väg och bana.

:yoparty (kommer tyvärr inte ihåg namnet på dem på kortet)

Monstertjejen och yamahafarfar :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
2fast4hjo skrev:

:yoparty (kommer tuvärr inte ihåg namnet på dem på kortet)

Edit David lundin, du har pm.

de där skulle jag inte vilja vara med om varken som förare eller passagerare

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sn skrev:
som jag ser det är det föraren som är ansvarig att instruera passageraren hur man bör göra som passagerare, och om man inte inser att det är svårt att skjutsa. Det behövs både instruktioner och träning.

...fast å andra sidan, man kan ju alltid hoppas på att med lite tur så gör passageraren rätt i en nödsituation...och med lite mer tur beter sig cykeln på samma sätt som när man kör solo i samma nödsituation.

Att skjutsa i en nödsituation när passageraren gör fel pga okunskap och rädsla, det vill du inte vara med om

Nä men vad behöver den som sitter bak göra då? hålla sig i och följa med den som kör med kroppen.. sitter man nära och tajt så ser inte jag när och hur det skulle bli några större problem!
Är kropparna nära varandra så brukar det inte bli så tungt att hålla mot vid inbromsningar osv..

Mr Helmut skrev:
de där skulle jag inte vilja vara med om varken som förare eller passagerare

Jag kan berätta att samma dag som jag klarade min uppkörning så fick jag åka med en kille fyra varv på mantorp park när dom var där och fotade för bike eller mcnytt, det var helt klart det skönaste jag hade varit med om. Det var knäskrap och sladd i kurvorna.
Det var då jag bestämde mig för att börja köra bana!

Så ett tips är helt klart att åka med någon duktig på bana! Riktigt härligt!

Hur man som hojintresserad kan tacka nej till en sån resa är för mig helt ofattbart!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
ozto skrev:
Jag kan berätta att samma dag som jag klarade min uppkörning så fick jag åka med en kille fyra varv på mantorp park när dom var där och fotade för bike eller mcnytt, det var helt klart det skönaste jag hade varit med om. Det var knäskrap och sladd i kurvorna.
Det var då jag bestämde mig för att börja köra bana!

Så ett tips är helt klart att åka med någon duktig på bana! Riktigt härligt!

Hur man som hojintresserad kan tacka nej till en sån resa är för mig helt ofattbart!

Låter snarast som en nära döden upplevelse :4skrika

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...