Skjuttsa, kedja

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej där ute!

Jag undrar en sak om vikten och skjuttsning!
Maxlasten står på min 190 kg och jag har en rs 125 07.
Jag väger då 70 kg och cykeln en bit över hundra skulle jag tippa på!
Skall man då plusa ihop dessa vikter och sedan får man ett värde! Och det värdet son är kvar blir ju inte så himla mycket! Kanske 40 kg.
Klarar inte cykeln av mer då än en person som väger 40 kg eller har de bara satt en gräns där? Är det någon annan som har en rs 125 som vet att man kan skjuttsa?

Och en sak om kedjan också!

När jag skulle spänna kedjan häromdagen så insåg jag att om jag snurrade hjulet sakta och kände efter på kedjan va den olika spännd på olika lägen!
Så om slacket låg på ca 25 mm som det skall göra så om jag snurrade det ett kvarts varv så va den nere på 15 mm och sedan om man snurrar lite till va den uppe på 25 mm igen!
Skall det vara såhär?
Om det inte skall vara det va är då felet tro? :O
mycket tacksam för svar
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle tro att maxlast inte inkluderar hojens vikt.

Att kedjan gör så kan beror på 2 saker vad jag vet.
1.Kedjan är slut, länkarna kärvar.
2.Kedjan har tidigare varit för spänd så att drevaxeln har krökt sig.

För att utesluta ettan, känn på varje länk och kolla så att den rör sig fritt.
För att utesluta tvåan, kolla först slacket, sen snurrar du så att framdrevet rör sig 1/4 varv. Kolla om slacket har ändrats. Fortsätt så tills framdrevet har gått 1 varv.

Det kanske kan vara något med bakdrevet också men det vet jag inte vad det skulle kunna vara.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
okej!
Skall testa detta när jag kommer hem!
Men det beror alltså på att något är utslitet?


Skulle tro att maxlast inte inkluderar hojens vikt.

Att kedjan gör så kan beror på 2 saker vad jag vet.
1.Kedjan är slut, länkarna kärvar.
2.Kedjan har tidigare varit för spänd så att drevaxeln har krökt sig.

För att utesluta ettan, känn på varje länk och kolla så att den rör sig fritt.
För att utesluta tvåan, kolla först slacket, sen snurrar du så att framdrevet rör sig 1/4 varv. Kolla om slacket har ändrats. Fortsätt så tills framdrevet har gått 1 varv.

Det kanske kan vara något med bakdrevet också men det vet jag inte vad det skulle kunna vara.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Så här är det.
Matten är enkel, om du väger 70kg med utrustning och hojen 100kg så skulle det bli 170.
Då har du 20kg kvar till 190. Inget annat.
Men maxlast är inte med fordonets vikt utan du får köra runt på 120kg späck om du nu vill det, förutsatt att du väger 70.
Om du byter kedja så kommer variationerna i slack upphöra, men en 10mm på en 125 skulle jag acceptera.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej så det är Alltså kedjan som är dålig?
Men som sagt om jag då byter kedja eller om den andra skulle funkar! Rekomenderar du att ha ett slack på 10mm och inte 25 som det står typ att man skall ha?

Så här är det.
Matten är enkel, om du väger 70kg med utrustning och hojen 100kg så skulle det bli 170.
Då har du 20kg kvar till 190. Inget annat.
Men maxlast är inte med fordonets vikt utan du får köra runt på 120kg späck om du nu vill det, förutsatt att du väger 70.
Om du byter kedja så kommer variationerna i slack upphöra, men en 10mm på en 125 skulle jag acceptera.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
aa okej så det är Alltså kedjan som är dålig?
Men som sagt om jag då byter kedja eller om den andra skulle funkar! Rekomenderar du att ha ett slack på 10mm och inte 25 som det står typ att man skall ha?

Jag tror inte jag har sett någon hoj med exakt samma spel på kedjan hela varvet runt (inkl helt nya).
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
aa okej så det är Alltså kedjan som är dålig?
Men som sagt om jag då byter kedja eller om den andra skulle funkar! Rekomenderar du att ha ett slack på 10mm och inte 25 som det står typ att man skall ha?

Nej han menar uppenbarligen att du ska ha ett spel på 25 mm men att det är acceptabelt att diffa 10mm ner till då 15mm.

Dock låter 10mm i mina öron inte alls lika acceptabelt. Jag hade bytt drivpaket.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Skulle tro att maxlast inte inkluderar hojens vikt.

Att kedjan gör så kan beror på 2 saker vad jag vet.
1.Kedjan är slut, länkarna kärvar.
2.Kedjan har tidigare varit för spänd så att drevaxeln har krökt sig.

För att utesluta ettan, känn på varje länk och kolla så att den rör sig fritt.
För att utesluta tvåan, kolla först slacket, sen snurrar du så att framdrevet rör sig 1/4 varv. Kolla om slacket har ändrats. Fortsätt så tills framdrevet har gått 1 varv.

Det kanske kan vara något med bakdrevet också men det vet jag inte vad det skulle kunna vara.
Utgående axel kröker sig inte (så lätt.)

Skulle den kröka sig så har du helt andra problem än att kedjan är olika lång på olika ställen...

Lagret på utgående axel får sig däremot en kyss om man kör med för sträckt kedja...
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
AA okej då fattar jag tack så mycket

Nej han menar uppenbarligen att du ska ha ett spel på 25 mm men att det är acceptabelt att diffa 10mm ner till då 15mm.

Dock låter 10mm i mina öron inte alls lika acceptabelt. Jag hade bytt drivpaket.

AA okej fattade inte riktigt det där!
Men om jag snurrar mitt hjul så slackar kedjan oftast 25 mm men sedan går den ner till ungefär 15 mm och då ligger inte kedjan längre på det svarta plasten som den gör innan på ovan sidan utan den lyfts upp lite men slacket på under sidan är fortfarande 15.


Utgående axel kröker sig inte (så lätt.)

Skulle den kröka sig så har du helt andra problem än att kedjan är olika lång på olika ställen...

Lagret på utgående axel får sig däremot en kyss om man kör med för sträckt kedja...
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Byt kedja och drev om dom ser slitna ut... Justera slacket till rekomenderat och kontrollera alltid när du sitter på hojen. Det finns hojar som får Mer slack när man sätter sig på dem så det gäller att alltid dubbelkolla
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej! Men det är det att dreven eller varken kedjan ser slitna ut så jag vet inte varför det är som det är?
Aa okej det skall jag titta :-D

Byt kedja och drev om dom ser slitna ut... Justera slacket till rekomenderat och kontrollera alltid när du sitter på hojen. Det finns hojar som får Mer slack när man sätter sig på dem så det gäller att alltid dubbelkolla
 
Last edited:

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Jag tror inte jag har sett någon hoj med exakt samma spel på kedjan hela varvet runt (inkl helt nya).

Det står i servicemanualen till min DT att man ska mäta kedjan i det läge som kedjan är spänd som hårdast, att det "ska" variera när man snurrar på däcket. :D
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
så du menar att jag skall mäta 25mm där kedjan är som hårdast?
Så där jag har 15mm nu dom spändast skall vara 25mm? Men då blir de andra ställern kanske 35-40mm slack och det känns för mycket! Eller skall det vara så? Fattar du hur jag menar? :S

Det står i servicemanualen till min DT att man ska mäta kedjan i det läge som kedjan är spänd som hårdast, att det "ska" variera när man snurrar på däcket. :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
aa okej! Men det är det att dreven eller varken kedjan ser slitna ut så jag vet inte varför det är som det är?
Aa okej det skall jag titta :-D


Ta loss kedjan och känn på alla länkar så märker du att några har kärvat ihop

Du kan ju kolla så utgående axel är rak, men det ska mkt till för att den ska bli skev. Kolla även så bakdrevet är centrerat (snurra på hjulet utan kedja)
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Kedjan behöver smörj. Du kan göra flera enkla kontroller av om kedjan är slut eller inte. Nr 1. Ta en mejsel och försök att lyfta kedjan lite grann från bakdrevet. (Dra den bakåt i färdriktningen). Om du kan se mer än halva höjden av drevets tänder så börjar det bli dags för en ny kedja.
Nr 2. Ta av kedjan från hojen. Lägg den på ditt rena garagegolv eller håll den i luften. Försök att böja ihop den, utan våld. Om det går att göra en halvcirkel av kedjan så kan man också börja fundera på byte.
Nr 3. Läs i manualen om det finns något längdmått på t.ex. 20 st länkar. Mät med tumstock så har du ett klockrent, svar.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Tack så jätte mycket! Skall kontrolera detta :-D återkommer om jag inte fattar :-D

Kedjan behöver smörj. Du kan göra flera enkla kontroller av om kedjan är slut eller inte. Nr 1. Ta en mejsel och försök att lyfta kedjan lite grann från bakdrevet. (Dra den bakåt i färdriktningen). Om du kan se mer än halva höjden av drevets tänder så börjar det bli dags för en ny kedja.
Nr 2. Ta av kedjan från hojen. Lägg den på ditt rena garagegolv eller håll den i luften. Försök att böja ihop den, utan våld. Om det går att göra en halvcirkel av kedjan så kan man också börja fundera på byte.
Nr 3. Läs i manualen om det finns något längdmått på t.ex. 20 st länkar. Mät med tumstock så har du ett klockrent, svar.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Angående böter för skjutsning!

Jag har läst här på forumet om lite olika straff kring skjutsning när man inte är 18 på lätt mc.

Viss säger att det är 300 kr Per person!
Och viss säger att lempet åker? Men va är egentligen sant? Någon som vet!
Eftersom man precis tagit kortet ryker ju kortet på plats om man kör för fort eftersom man har prövotid? Men undra hur det är med Skjutsning :p
 

kentan

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Åland/Norrtälje
Hoj
Suzuki Rg 125 F -92
Angående böter för skjutsning!

Jag har läst här på forumet om lite olika straff kring skjutsning när man inte är 18 på lätt mc.

Viss säger att det är 300 kr Per person!
Och viss säger att lempet åker? Men va är egentligen sant? Någon som vet!
Eftersom man precis tagit kortet ryker ju kortet på plats om man kör för fort eftersom man har prövotid? Men undra hur det är med Skjutsning :p

tror böterna är runt 500 kr per person om du skjusar som minderårig. och saken med prövotid är att dom tar inte körkortet från dej för mindre brott än om du hade haft det i 30 år. enda skillnaden är att om du blir av med kortet så måste du ta om det medans en som har haft körkort längre än 2 år får tillbaka det efter en viss tid. så du behöver inte vara orolig att du blir av med kortet för att du kör 10 km/h för fort. du får bara böter då. blev lite mycket men hoppas du fattar:)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top